Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návštěva STK nemusí být noční můrou

  14:34aktualizováno  14:34
- Pro nejednoho majitele auta je blížící se termín technické kontroly příčinou neklidného spánku. Existuje několik cest, jak technickou kontrolu přesunout z roviny nervů do oblasti hladkého průběhu.
Na pár věcí vzpomínají motoristé ještě dříve, než za kontrolou vyrazí. "Nestačí přivézt jen auto. Kromě malého techničáku musí mít majitel s sebou i velký techničák a průkaz o platné emisní kontrole," říká Petr Peterka z pražského servisu STK. Kdo nemá platnou emisní známku, musí nejdříve nechat změřit výfukové plyny. Kontrolu emisí provádí většina servisů, u škodovek stojí okolo tří set korun. Taková zkouška naftového Citroena už však přijde na tisícikorunu.
Za samotnou technickou prohlídku se platí v závislosti na regionu mezi 270 a 400 korunami. "Nejdráž je překvapivě v severních Čechách, v Praze se platí okolo tří set padesáti. Ceny jsou to ale regulované, proto nejsou až tak vysoké," prozrazuje Miroslav Lhoták z Ústavu silniční a městské dopravy, který jednotlivé kontrolní stanice zastřešuje.
Je několik způsobů, jak STK s autem absolvovat. Buď si nechá majitel auto připravit na kontrolu servisem, nebo je odveze rovnou na stanici STK. "Osobně doporučuju jet rovnou na STK, kde technici sepíšou závady, které je zapotřebí odstranit," radí Miroslav Lhoták. Pokud potom do jednoho měsíce řidič přistaví auto už opravené k opakované prohlídce, zaplatí za ni jen okolo dvou set korun. "Dá-li ale auto do servisu s tím, že jej chce připravit na STK, nikdo mu nezaručí, že vůz kontrolou opravdu projde," tvrdí Miroslav Lhoták. Autorizované servisy mají navíc vysokou hodinovou sazbu, a tak příprava vozu na STK, kterou má řada servisů v ceníku, tu není laciná.
Na druhou stranu řada servisů nabízí, že vše vyřídí za majitele auta, což je pro něj komfortní. Servis v takovém případě auto prohlédne (a naúčtuje si za to i několik tisíc), vystaví potvrzení o emisích, odveze ho na STK a případné závady potom odstraní.
Mezi nejčastější závady při prohlídkách na STK patří vadné brzdy a špatně seřízené světlomety. K STK musí majitel auto přistavit poprvé po čtyřech letech po prvním zaevidování a potom každé dva následující roky. Stejné termíny jsou i pro platnost emisních známek.

Prasklé či korodující výfukové potrubí také pošle nejeden vůz z STK zpátky do servisu.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz