Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návštěva STK nemusí být noční můrou

  14:34aktualizováno  14:34
- Pro nejednoho majitele auta je blížící se termín technické kontroly příčinou neklidného spánku. Existuje několik cest, jak technickou kontrolu přesunout z roviny nervů do oblasti hladkého průběhu.
Na pár věcí vzpomínají motoristé ještě dříve, než za kontrolou vyrazí. "Nestačí přivézt jen auto. Kromě malého techničáku musí mít majitel s sebou i velký techničák a průkaz o platné emisní kontrole," říká Petr Peterka z pražského servisu STK. Kdo nemá platnou emisní známku, musí nejdříve nechat změřit výfukové plyny. Kontrolu emisí provádí většina servisů, u škodovek stojí okolo tří set korun. Taková zkouška naftového Citroena už však přijde na tisícikorunu.
Za samotnou technickou prohlídku se platí v závislosti na regionu mezi 270 a 400 korunami. "Nejdráž je překvapivě v severních Čechách, v Praze se platí okolo tří set padesáti. Ceny jsou to ale regulované, proto nejsou až tak vysoké," prozrazuje Miroslav Lhoták z Ústavu silniční a městské dopravy, který jednotlivé kontrolní stanice zastřešuje.
Je několik způsobů, jak STK s autem absolvovat. Buď si nechá majitel auto připravit na kontrolu servisem, nebo je odveze rovnou na stanici STK. "Osobně doporučuju jet rovnou na STK, kde technici sepíšou závady, které je zapotřebí odstranit," radí Miroslav Lhoták. Pokud potom do jednoho měsíce řidič přistaví auto už opravené k opakované prohlídce, zaplatí za ni jen okolo dvou set korun. "Dá-li ale auto do servisu s tím, že jej chce připravit na STK, nikdo mu nezaručí, že vůz kontrolou opravdu projde," tvrdí Miroslav Lhoták. Autorizované servisy mají navíc vysokou hodinovou sazbu, a tak příprava vozu na STK, kterou má řada servisů v ceníku, tu není laciná.
Na druhou stranu řada servisů nabízí, že vše vyřídí za majitele auta, což je pro něj komfortní. Servis v takovém případě auto prohlédne (a naúčtuje si za to i několik tisíc), vystaví potvrzení o emisích, odveze ho na STK a případné závady potom odstraní.
Mezi nejčastější závady při prohlídkách na STK patří vadné brzdy a špatně seřízené světlomety. K STK musí majitel auto přistavit poprvé po čtyřech letech po prvním zaevidování a potom každé dva následující roky. Stejné termíny jsou i pro platnost emisních známek.

Prasklé či korodující výfukové potrubí také pošle nejeden vůz z STK zpátky do servisu.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz