Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

(Ne)bezpečnost motorkářů na silnici: spoléhej jen na sebe

  10:07aktualizováno  10:07
V souvislosti se smrtelnou nehodou závodníka a instruktora jízdy Ondřeje Lelka vyvstává pro mnohé opět otázka, jak je to s bezpečností motorkářů na silnici. Jsme my motorkáři opravdu všichni odsouzeni k tomu skončit stejně?
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V diskuzích k Ondrově nehodě (došlo k ní před týdnem, ve čtvrtek 10. července) často zazněl názor: "Zvažuju, že motorku prodám a nechám toho, protože Ondrovi nesahám ani po kotníky."

Je to na našich silnicích opravdu tak dramatické? Ti, kteří znali Ondru Lelka z okruhů, o něm hovoří jako o "panu motorkáři". Nebyl žádný nezkušený mladík. Patřil mezi velmi rozumné motorkáře, neměl zapotřebí na okreskách testovat maximálku nebo někomu dokazovat, jaký je machr.

Poslední rozloučení s Ondrou Lelkem bude tento pátek 18. července 2008 ve 14 hodin ve velké síni krematoria v Praze − Strašnicích.  

Byl i velmi zkušený motorista, který dokázal předvídat, dobře odhadovat a vyhýbat se nebezpečným situacím. Zkrátka jeden z mála řidičů, za kterého bych se v klidu posadil a jel s ním třeba na konec světa. Jenže i on jednou neodhadl situaci správně a to se mu stalo osudným.

Nikdo není dokonalý
V mnoha případech si za nehody mohou motorkáři opravdu sami, byť třeba není přímo prokázána jejich vina. Jsou lehkomyslní, riskují a osudná chyba tak na sebe dlouho nedá čekat.

Jenže někdy se prostě jen nešťastně sejde několik okolností. Stačilo, aby se Ondra Lelek v Mostě zdržel o pár sekund déle, nebo naopak vyrazil do Prahy o pár sekund dřív, a byl dál mezi námi.

Stačilo, aby se řidič dodávky lépe podíval do zrcátka, možná stačilo, aby dal blinkr, když už odbočoval, kde nemá, nebo možná stačilo, aby najel víc vlevo. Zkrátka se to sešlo.

Je utopie domnívat se, že když vše zakážeme, omezíme a dáme všude radary, nebude docházet ke smrtelným nehodám. Stále je s námi nevypočitatelný lidský faktor. I ten nejlepší řidič má prostě den, kdy něco přehlédne, opomene, nesoustředí se, udělá chybu. A ti nejhorší bohužel chybují stále!

Nikomu nevěř
Časté diskuse o tom, zda měl Ondra předjíždět, nebo ne, zda tedy nese svůj díl viny, považuji za zcestné. Kdyby dodávka nečekaně nezměnila směr, k nehodě by nikdy nedošlo. Včasný blinkr by Ondra jistě zaregistroval a brzdit uměl líp než kdokoliv z nás.

Nejspíš se totiž nejednalo vůbec o předjíždění, nýbrž o objíždění prakticky stojícího auta.

Motorkáři však u těchto typů nehod dopadají velmi špatně. Náraz do stojící překážky, kterou vozidlo napříč vozovky bezpochyby je, bývá v rychlostech nad 50 km/h většinou smrtelný nebo přinejmenším s vážnými následky.

Je nám pomoci?
Berme to, že ostatní chybují, jako trvalý fakt! Nespoléhejte na to, že na hlavní máte přednost, že na vaši zelenou ostatní stojí, že za horizontem nebo zatáčkou je volno, zkrátka nespoléhejte na bezchybnost druhých.

Přijde-li krize, na motorce nelze strhnout řízení! Co nedobrzdíte, už neukecáte. Počítejte vždy s tou nejhorší variantou a jezděte podle toho.

Zkuste dodržovat pět jednoduchých pravidel

• jezdit vždy s ohledem

• jezdit vždy s rezervou
• počítat s tím, že mě ostatní nevidí
• nepředjíždět s větším rozdílem rychlostí než 20 km/h
• nejezdit rychleji než 50 km/h přes křižovatky, kde se motají jiná vozidla

VÍCE SI PŘEČTETĚ V 29/08 VYDÁNÍ ČMN

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.