Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebaví vás auto? Vylepšete ho!

  11:20aktualizováno  11:20
Touha vlastnit jedinečné auto, které se od všech ostatních odlišuje. To je hnací síla, která žene vyznavače motoristického směru označovaného jako tuning. Odlišnost za každou cenu však může přinést i řadu problémů.

Přestal vás bavit vzhled vašeho automobilu... Vylepšete si ho.

Kolik to může stát? Ale úpravy vyžadují opatrnost. A ne všechny doplňky jsou legální.

Škoda Felicia, Škoda Fabia, Volkswagen Golf nebo Opel Astra - to jsou vozy, které nejčastěji procházejí tuningovou úpravou. Za jejich volanty většinou usedají mladí řidiči mezi osmnácti a třiceti lety.

Právě nízký věk -a proto často i jen minimální řidičské zkušenosti majitelů zkrášlených vozů - stojí za nevelkou oblibou této skupiny mezi ostatními motoristy.

Jejich pověst ještě zhoršil nedávný incident z tuningového srazu v Plané na Tachovsku, kdy jeden z vyznavačů tuningu v opilosti těžce zranil čtyři diváky.

Když vylepšujete své auto

Pořizujte si schválené věci

Kupujte pouze výrobky, které jsou označeny písmenem E v oválu. Jen ty mají osvědčení pro provoz na českých silnicích. V opačném případě vás může policie pokutovat. Navíc hrozí, že neprojdete u technické kontroly.

Nakupujte u profesionálů

Jestliže se rozhodnete pro jakýkoliv tuning, doplňky nakupujte v prověřených obchodech. Vyvarujte se nákupu na burzách a srazech. Nekvalitní díly mohou být i nebezpečné. Komplikuje se i možnost reklamace.

S motorem opatrně

Rozhodnutí o zvýšení výkonu vozu za pomoci chiptuningu si dobře rozmyslete. U nových vozů hrozí ztráta záruky. Práci svěřte odborníkům. Neodborný zásah do elektroniky vozu může zavinit i zničení motoru.

Automobil nepřeceňujte

Kvalitně provedený tuning má svá maxima. I přes vysoký výkon či snížený podvozek máte v rukou stále jen sériově vyráběný vůz, nikoliv závodní speciál. Běžná silnice není závodní dráha.

Cena klesá rychle

V případě, že do úpravy vozu dáte desítky tisíc korun, nečekejte, že se vám při prodeji vrátí. Cena tuningových aut klesá téměř stejně rychle jako těch běžných. Výjimku tvoří jen skutečné tuningové perly.
Technická kontrola? Žádný problém

Ale v čem tuning vlastně spočívá? "Tento výraz toho zahrnuje hodně. Týká se to vlastně celého auta. Téměř vše totiž jde nějakým způsobem předělat a vylepšit. Můžete zvýšit výkon motoru, snížit podvozek, vylepšit světla, upravit brzdy, interiér nebo změnit celkový vzhled auta. Záleží jen na chuti a finančních možnostech. Někdo si koupí samolepky za pětistovku, někdo za kompletní přestavbu zaplatí stovky tisíc," říká majitel firmy Mr. Tuning Michal Kotál.

Problém však spočívá v tom, že většina upravených vozů, které lze na našich silnicích potkat, by měla problémy projít technickou kontrolou. Tuningové díly totiž obvykle nemají schválení potřebná pro běžný provoz. "Technickou kontrolou se dá projít za dva a půl tisíce korun a s autem ani nemusíte vyjet z garáže," říká jeden z majitelů upraveného vozu, který si nepřeje zveřejnit jméno, ale redakce MF DNES zná jeho totožnost.

Zřejmá je i benevolence dopravní policie. Vedoucí středočeské dopravní policie Stanislav Huml však svalování viny na své podřízené odmítá. "V první řadě bych problém hledal u stanic technické kontroly. Rozlišovat na silnici, jaká součástka je či není povolená, je složité. Navíc ani nemáme pravomoc přistiženému řidiči technické oprávnění odebrat. Můžeme mu dát jen pokutu. Pravidelně tak pokutujeme například černé fólie na bočních sklech u řidiče a spolujezdce," říká Huml.

Jde to i legálně

Problému s nelegálností úprav se lze samozřejmě vyhnout. Jednou z cest je nakupovat výrobky se schvalovací značkou ministerstva dopravy (Atest 8SD). Druhou možností je využití nabídky originálních doplňků pocházejících přímo z automobilek. Jejich cena je sice často vyšší, ale motorista neriskuje problémy se zákonem nebo ztrátu záruky. Mezi nejznámější patří například MercedesBenz AMG nebo Opel Irmscher.

Pozadu se snaží nezůstat mladoboleslavská Škodovka. "Nabízíme originální doplňky na Škodu Octavia i Škodu Fabia, které prošly testováním a mají i potřebné schválení," říká Evžen Krauskopf z automobilky Škoda Auto.

Na motor s rozmyslem

Kromě vylepšování vzhledu auta se velké množství řidičů pouští i do úprav techniky. Cíl je jasný - zvýšit výkon automobilu. "Bohužel ne vždy jde nárůst výkonu ruku v ruce i s vylepšením ostatních jízdních vlastností auta. Zapomíná se na brzdy a podvozek," říká Petr Haleš, majitel upravené Hondy CRX.

Jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak zvýšit výkon vozu, je takzvaný chiptuning. Ten spočívá zejména v počítačové úpravě řídící jednotky. Firmy, jež chiptuning nabízejí, většinou uvádějí nárůst výkonu o dvacet až třicet procent. Cena se pak pohybuje okolo pětadvaceti tisíc korun. "Reálné to je. A obavu bych z toho neměl. Je jen důležité si vybrat osvědčenou firmu. Pokud je chiptuning udělaný neprofesionálně, může zničit celý motor," varuje Petr Haleš.

Ale zde opět platí, že do takovýchto úprav motoru by se neměli pouštět majitelé vozů v záruce. "Zákazník ztrácí záruku na celý pohonný systém vozu a řídící systémy, které jsou na takovou jednotku datově nebo funkčně napojeny. Kromě toho se úpravy mohou negativně projevit na funkci katalyzátoru nebo převodovky. Není to vyzkoušené a ani technicky schválené. Proto to nedoporučujeme," vysvětluje Evžen Krauskopf ze Škody Auto.

Tuning z bazaru

Jestliže toužíte po upraveném voze a nemáte peníze na nové auto vylepšené přímo od výrobce, je potřeba se porozhlédnout po ojetinách. V běžných bazarech ale nabídka nebývá příliš široká. "Tyto vozy míváme hlavně v období jara a léta. Zájem o ně pochopitelně je, ale musí jít o kvalitně provedené úpravy. Cena ve srovnání se stejným, ale neupraveným modelem nebývá o mnoho vyšší. Investice do úpravy se při prodeji nijak výrazně nevrátí," říká Tomáš Lachout z autobazaru AAA.
Hledat lze i v nabídce inzerátů, ve specializovaných časopisech, internetových serverech, případně na řadě tuningových srazů.

Právě srazy bývají velkou přehlídkou toho, co lze s obyčejným autem udělat. Bohužel i v negativním smyslu. Už několik let je největší podobnou akcí Tuning Party na letišti v Hradci Králové, jejíž čtvrtý ročník se koná tento víkend. "Loni se zúčastnilo 6500 aut, která si přišlo prohlédnout asi 30 000 návštěvníků. Letos čekáme zájem ještě o něco vyšší," říká jeden z organizátorů, Petr Brát.

Základ programu se ani letos nemění. Chybět nebude celá řada motoristických soutěží, freestylová show motokrosaře Petra Kuchaře a vrcholem pak bude vystoupení francouzské skupiny Lupo racing. "Je to francouzský tým, který předvádí velkou show," láká Brát.

Méně znamená více. To platí i pro tuning.

Poznáte ho? Z letité Škody Favorit může být zajímavý fešák, kterého na silnici jen tak nepřehlédnete

AŽ NA KOST: Tuning nemá téměř žádné hranice. Důkazem může být od základu předělaný interiér stařičké Škody 110R.

BEZ OBAV: Zkrášlit auto je možné i bez obav z problémů s policií či stanicí technické kontroly. Je však potřeba kupovat originální příslušenství přímo od výrobce.

Autoři:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.