Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebaví vás čekat v koloně? Pomůže navigace

  11:16
Moderní informační technologie dnes umožňují doslova nepřetržitý kontakt s okolním světem. Jsou s námi i za volantem, dokážou nás rychle a bezpečně dovést k cíli a pomáhají vyhnout se náhle vzniklým problémům. Cestu vždy najdou navigační systémy, dopravní komplikace monitorují desítky dispečerů s pomocí tisíců účinných elektronických pomůcek.

ROVNĚ, PAK DOLEVA Jednoduché navigační systémy umí ukázat správnou trasu. Ty "dynamické", jejichž čas pomalu přichází, dokáží i varovat před nehodami a kolonami. | foto: Mobil.iDNES.cz

Dopravní servis Dopravní servis:
Doprava.iDNES.cz
Dopravní servis

Co a jak vlastně může řidič v Česku přímo v autě zjistit? Podle koordinátora Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiku Jaroslava Zváry jsou možnosti následující:

1. dopravní vysílání klasického rozhlasu
Například Zelená vlna Českého rozhlasu. Výhodou je, že ji má k dispozici téměř každý, k příjmu stačí obyčejné autorádio, pokud je vybavené funkcí RDS AF (radio–data system). Pak lze poslouchat například Radiožurnál od Aše do Starého Hrozenkova bez přelaďování, a pokud aktivujete funkci označenou TP nebo Traffic, "vyskočí“ na vás dopravní zpravodajství i při poslechu cédéčka.

Nevýhodou je, že jste-li v Plzni, posloucháte informace i z Ostravy, a v zahraničí mluví zahraniční rádia. Dopravní informace dnes má většina rádií, ať už celostátních (ČRo, Impuls, Country), tak místních – zvláště ve velkých městech (v Praze například Expres). O aktuálních frekvencích, na nichž je možné dopravní zprávy naladit, se dozvíte i z informačních tabulí podél dálnic a cest.

2. SMS v mobilu
Je možné dostávat základní textové informace například o dopravní nehodě. Mobil má dnes každý, ale jsou zde nevýhody: ačkoliv je to v technických možnostech sítě GSM, programy operátorů nevědí, kde právě jste a které dopravní informace by vás zajímaly.

Komplikovanější je ovládání – nejprve musíte poslat dotaz na lokalitu a teprve potom přijde odpověď. Komplikace nastávají v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce. Navíc SMS je nebezpečné za volantem číst, natož psát.

3. WAP v mobilu
WAP je "stručný“ internet, který umí používat většina mobilů a podobných přístrojů, za přístup se však platí. Lze přes něj vyhledávat konkrétní informace, ale manipulace s mobilem za volant nepatří. Komplikace nastávají opět v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce.

4. Mobil připojený přes GPRS či UMTS
Takzvané "chytré telefony“ s větším displejem, kapesní počítače a podobné přístroje je možné připojit na internet vysokorychlostním spojením. Pak lze využívat programy s funkcemi navigace a "dynamických“ dopravních informací, které můžou automaticky vést po trase, přizpůsobit se aktuálním problémům apod.

Výhodou jsou stále aktuální mapové podklady, nevýhodou zatím pomalá komunikace (vyřeší se plošným zavedením UMTS) za jízdy. Pokud aplikace umí přijímat TMC kanál (viz dále), může služba fungovat i v zahraničí. Nevýhodou je také vyšší cena připojení.

5. Nejnovější hit: dynamická navigace
Nejmodernějším systémem je takzvaná dynamická navigace, která se podstatně liší od běžně rozšířené navigace statické. Ta v podstatě nahrazuje hledání v mapě: přístroj ví, kde jste, protože takzvaný GPS (global position system) modul přijímá signály z družic a vypočítává průběžně aktuální polohu.

Dokáže proto najít cíl, který zadáte, a vypočítat nejlepší trasu, kterou také ukazuje, případně vás naviguje i hlasem. Avšak trasa nebere v úvahu aktuální dopravní situaci stejně tak jako papírová mapa, prohlížená spolujezdcem.

A to je právě zásadní rozdíl mezi navigací dynamickou, která umí momentální situaci na silnici zohlednit. Používá k tomu data z kanálu označeného TMC (Traffic Message Channel) – což je mezinárodní, jazykově a regionálně nezávislý způsob přenosu dopravních informací prostřednictvím rádiových vln v systému RDS.

V zahraničí zmíněný systém funguje už delší dobu (v některých zemích je i placený), v Česku běží testovací provoz v Praze a dalších vybraných městech.

Jak to funguje?
Jak už bylo řečeno, základní funkcí dynamické navigace je, že ukazuje aktuální dopravní situaci. Nutnou podmínkou je existence centra, které sbírá, zpracovává a prostřednictvím této služby vysílá dopravní informace. Koncový přístroj v autě pak musí umět RDS-TMC zprávy přijímat a dekódovat. Záleží na jeho typu: některé umí dopravní informace jen zobrazovat v mapě, ty lepší podle nich automaticky přepočítávají trasu.

Co je k tomu potřeba?
Pro správnou funkci RDS-TMC v autě je nutné mít navigační přístroj, umožňující příjem takovýchto informací (například Blaupunkt Travel Pilot DX, E a EX či VDO Dayton, Carin), propojený s TMC tunerem a vybavený navigačním cédéčkem.

Podle internetového serveru www.rds–tmc.cz, který se propagací této služby zabývá, je dále nutné mít na tuneru naladěnou stanici, která vysílá RDS-TMC. Tou je v Praze ČRo Regina 92,6 MHz (DIC Praha) a na dálnicích ČRo 1 Radiožurnál (Teleasist).

Výhodou systému je jazyková a regionální nezávislost – funguje všude, kde jsou mapy, služba je mezinárodně normalizována, dopravní informace jsou vázány pouze na aktuální trasu a její okolí. Nevýhodou může být vyšší cena, která však za poslední dva roky klesla až na šestinu (ze zhruba 60 tisíc korun až na 10 tisíc podle typu a vybavení přístroje).

Více funkcí v navigaci
Některé přístroje dynamické navigace umí být zároveň hands free (po připojení k telefonu přes bluetooth), přehrávačem mp3, prohlížečem obrázků, mohou v sobě obsahovat turistické průvodce a podobně. Některé navigace lze připojit k počítači, do přístroje převést údaje ze své databáze kontaktů nebo na mapě označit vlastní „body zájmu“ a do přístroje je uložit.

Navigace se dá využít i jako přenosný disk, lze do ní třeba stáhnout a uložit fotky z fotoaparátu. Navigace, jež se dá připojit k počítači, umí i aktualizovat přes internet své mapové podklady. Některé umí data stáhnout on-line přímo ve vozidle.

Digitální vysílání – nové možnosti
Dynamická navigace se v Česku zatím ještě moc nezabydlela, ale už se hovoří o jejím vylepšení prostřednictvím digitálního rozhlasového vysílání. Hlavní výhodou by byl větší objem přenášených dat v jednom okamžiku, a tedy více důležitých údajů v přístroji – současné možnosti jsou totiž omezené. Vzniká tak nový "protokol“ TPEG. Momentálně se jedná o možnosti testování tohoto způsobu přenosu dopravních informací i v Česku.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VŠE O NAVIGACÍCH 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...