Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebaví vás čekat v koloně? Pomůže navigace

  11:16aktualizováno  11:16
Moderní informační technologie dnes umožňují doslova nepřetržitý kontakt s okolním světem. Jsou s námi i za volantem, dokážou nás rychle a bezpečně dovést k cíli a pomáhají vyhnout se náhle vzniklým problémům. Cestu vždy najdou navigační systémy, dopravní komplikace monitorují desítky dispečerů s pomocí tisíců účinných elektronických pomůcek.

ROVNĚ, PAK DOLEVA Jednoduché navigační systémy umí ukázat správnou trasu. Ty "dynamické", jejichž čas pomalu přichází, dokáží i varovat před nehodami a kolonami. | foto: Mobil

Dopravní servis Dopravní servis:
Doprava.iDNES.cz
Dopravní servis

Co a jak vlastně může řidič v Česku přímo v autě zjistit? Podle koordinátora Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiku Jaroslava Zváry jsou možnosti následující:

1. dopravní vysílání klasického rozhlasu
Například Zelená vlna Českého rozhlasu. Výhodou je, že ji má k dispozici téměř každý, k příjmu stačí obyčejné autorádio, pokud je vybavené funkcí RDS AF (radio–data system). Pak lze poslouchat například Radiožurnál od Aše do Starého Hrozenkova bez přelaďování, a pokud aktivujete funkci označenou TP nebo Traffic, "vyskočí“ na vás dopravní zpravodajství i při poslechu cédéčka.

Nevýhodou je, že jste-li v Plzni, posloucháte informace i z Ostravy, a v zahraničí mluví zahraniční rádia. Dopravní informace dnes má většina rádií, ať už celostátních (ČRo, Impuls, Country), tak místních – zvláště ve velkých městech (v Praze například Expres). O aktuálních frekvencích, na nichž je možné dopravní zprávy naladit, se dozvíte i z informačních tabulí podél dálnic a cest.

2. SMS v mobilu
Je možné dostávat základní textové informace například o dopravní nehodě. Mobil má dnes každý, ale jsou zde nevýhody: ačkoliv je to v technických možnostech sítě GSM, programy operátorů nevědí, kde právě jste a které dopravní informace by vás zajímaly.

Komplikovanější je ovládání – nejprve musíte poslat dotaz na lokalitu a teprve potom přijde odpověď. Komplikace nastávají v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce. Navíc SMS je nebezpečné za volantem číst, natož psát.

3. WAP v mobilu
WAP je "stručný“ internet, který umí používat většina mobilů a podobných přístrojů, za přístup se však platí. Lze přes něj vyhledávat konkrétní informace, ale manipulace s mobilem za volant nepatří. Komplikace nastávají opět v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce.

4. Mobil připojený přes GPRS či UMTS
Takzvané "chytré telefony“ s větším displejem, kapesní počítače a podobné přístroje je možné připojit na internet vysokorychlostním spojením. Pak lze využívat programy s funkcemi navigace a "dynamických“ dopravních informací, které můžou automaticky vést po trase, přizpůsobit se aktuálním problémům apod.

Výhodou jsou stále aktuální mapové podklady, nevýhodou zatím pomalá komunikace (vyřeší se plošným zavedením UMTS) za jízdy. Pokud aplikace umí přijímat TMC kanál (viz dále), může služba fungovat i v zahraničí. Nevýhodou je také vyšší cena připojení.

5. Nejnovější hit: dynamická navigace
Nejmodernějším systémem je takzvaná dynamická navigace, která se podstatně liší od běžně rozšířené navigace statické. Ta v podstatě nahrazuje hledání v mapě: přístroj ví, kde jste, protože takzvaný GPS (global position system) modul přijímá signály z družic a vypočítává průběžně aktuální polohu.

Dokáže proto najít cíl, který zadáte, a vypočítat nejlepší trasu, kterou také ukazuje, případně vás naviguje i hlasem. Avšak trasa nebere v úvahu aktuální dopravní situaci stejně tak jako papírová mapa, prohlížená spolujezdcem.

A to je právě zásadní rozdíl mezi navigací dynamickou, která umí momentální situaci na silnici zohlednit. Používá k tomu data z kanálu označeného TMC (Traffic Message Channel) – což je mezinárodní, jazykově a regionálně nezávislý způsob přenosu dopravních informací prostřednictvím rádiových vln v systému RDS.

V zahraničí zmíněný systém funguje už delší dobu (v některých zemích je i placený), v Česku běží testovací provoz v Praze a dalších vybraných městech.

Jak to funguje?
Jak už bylo řečeno, základní funkcí dynamické navigace je, že ukazuje aktuální dopravní situaci. Nutnou podmínkou je existence centra, které sbírá, zpracovává a prostřednictvím této služby vysílá dopravní informace. Koncový přístroj v autě pak musí umět RDS-TMC zprávy přijímat a dekódovat. Záleží na jeho typu: některé umí dopravní informace jen zobrazovat v mapě, ty lepší podle nich automaticky přepočítávají trasu.

Co je k tomu potřeba?
Pro správnou funkci RDS-TMC v autě je nutné mít navigační přístroj, umožňující příjem takovýchto informací (například Blaupunkt Travel Pilot DX, E a EX či VDO Dayton, Carin), propojený s TMC tunerem a vybavený navigačním cédéčkem.

Podle internetového serveru www.rds–tmc.cz, který se propagací této služby zabývá, je dále nutné mít na tuneru naladěnou stanici, která vysílá RDS-TMC. Tou je v Praze ČRo Regina 92,6 MHz (DIC Praha) a na dálnicích ČRo 1 Radiožurnál (Teleasist).

Výhodou systému je jazyková a regionální nezávislost – funguje všude, kde jsou mapy, služba je mezinárodně normalizována, dopravní informace jsou vázány pouze na aktuální trasu a její okolí. Nevýhodou může být vyšší cena, která však za poslední dva roky klesla až na šestinu (ze zhruba 60 tisíc korun až na 10 tisíc podle typu a vybavení přístroje).

Více funkcí v navigaci
Některé přístroje dynamické navigace umí být zároveň hands free (po připojení k telefonu přes bluetooth), přehrávačem mp3, prohlížečem obrázků, mohou v sobě obsahovat turistické průvodce a podobně. Některé navigace lze připojit k počítači, do přístroje převést údaje ze své databáze kontaktů nebo na mapě označit vlastní „body zájmu“ a do přístroje je uložit.

Navigace se dá využít i jako přenosný disk, lze do ní třeba stáhnout a uložit fotky z fotoaparátu. Navigace, jež se dá připojit k počítači, umí i aktualizovat přes internet své mapové podklady. Některé umí data stáhnout on-line přímo ve vozidle.

Digitální vysílání – nové možnosti
Dynamická navigace se v Česku zatím ještě moc nezabydlela, ale už se hovoří o jejím vylepšení prostřednictvím digitálního rozhlasového vysílání. Hlavní výhodou by byl větší objem přenášených dat v jednom okamžiku, a tedy více důležitých údajů v přístroji – současné možnosti jsou totiž omezené. Vzniká tak nový "protokol“ TPEG. Momentálně se jedná o možnosti testování tohoto způsobu přenosu dopravních informací i v Česku.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VŠE O NAVIGACÍCH 

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.