Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečí se veze na střeše

  11:30aktualizováno  11:30
Je to jeden z nejnepříjemnějších zážitků: auta sviští za sebou po dálnici, když se jednomu z nich náhle uvolní ze střešního nosiče kupříkladu jízdní kolo. Řidič druhého vozu v řadě nejdřív nevěřícně sleduje, jak se bicykl s první ranou o asfalt bortí a ničí, aby se v příštím zlomku sekundy znovu od dálnice odrazil k dalšímu skoku... Těžko v takové situaci s řízením cokoliv dělat, lidé v autech vzadu jsou odevzdáni osudu. Buď to nebezpečí se štěstím minou, nebo trefí.

"Dopravních nehod, které vznikly kvůli tomu, že se z motorového vozidla uvolnil nesprávně uložený náklad, se jen v letošním prvním pololetí v zemi stalo přes stovku ," říká Josef Tesařík z pražského policejního prezidia.
Není nosič jako nosič
Mohlo by se zdát, že s nástupem moderních střešních nosičů a boxů místo dřívějších automobilových zahrádek se rizika při přepravě nákladů na střechách osobních automobilů omezí. Zkušenosti ze silnic a hlavně z dálnic však o tom nesvědčí. "Praxe ukazuje, že problémy dělají hlavně nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se často při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl uvolní," informuje Václav Zilvar, který má v Praze obchod s autodoplňky a motoristickým příslušenstvím. Doplňuje, že mnohem vhodnější a hlavně bezpečnější jsou trubkové nosiče.

"Však jsou také mnohem dražší - stojí od 1400 do 3000 korun v případě duralových kusů, zatímco nejlevnější supermarketové výrobky s plechovým žlábkem lze pořídit za cenu už od dvou tří stovek," uvádí Václav Zilvar. Bezpečnost je samozřejmě rozhodující, nicméně odborníci se shodují, že při výběru nosiče by měl motorista brát v úvahu také mnohdy i desetitisícové ceny jízdních kol, která budou přepravovat. Jde o jejich zajištění proti krádeži, u nejlevnějších nosičů se také doporučuje častější kontrola, zda se náklad v podobě velocipedů během přepravy neuvolnil.
Na střechu jen 50 kg
Problémy nebývají se střešními boxy, i když ani zde nejsou mnohdy i několikatisícové cenové rozdíly (3500 až 18 000 korun) náhodné. "Některé výrobky zpravidla z kategorie nejlevnějších - ve větších mrazech praskají či nejdou otevřít," sděluje Jindřich Sojka, pražský obchodník s autodoplňky. "Pokud mám hovořit z vlastních zkušeností, nejlacinější a nejobyčejnější střešní boxy motoristé příliš nekupují." Krkolomné pády ze střechy automobilů střešním boxům prakticky nehrozí - bývají upevněny na čtyřech místech.

Potíž však je v tom, že motoristé někdy zapomínají menší předměty upevnit v boxu, a jejich pohyb se pak může nepříznivě projevit na jízdních vlastnostech automobilu. "Důležité rovněž je, že střechy nejobvyklejších osobních automobilů mají nosnost do 50 kilogramů, do kterých je třeba započítat i váhu střešního boxu a jeho nosiče," upozorňuje Jindřich Sojka. Cestování se střešním boxem má řadu výhod: náklad zůstává čistý, zvlášť v případě lyží není nutné jejich zvláštní upevňování a celý box má nesrovnatelně příznivější aerodynamické vlastnosti než jednotlivé věci na střešním nosiči. Přesto i box zvyšuje spotřebu vozu až o deset procent, prodlužuje brzdnou dráhu, a také citlivost automobilu na boční vítr je větší.
Za náklad je odpovědný řidič
Ať už řidič použije nosič jízdních kol, střešní box, podélné či příčné nosiče nebo původní autozahrádku, vždy je za upevnění a přepravu nákladu plně odpovědný. Totéž platí o povinném označení nákladu, přečnívá-li vozidlo vpředu, vzadu nebo do stran. A spadne-li mu z auta kupříkladu třeba právě bicykl do cesty vzadu jedoucího kolegy, neobstojí výmluvy o smůle či nešťastné náhodě. V takovém případě bude řidič zcela jednoznačně viníkem dopravní nehody, za niž bude potrestán s ohledem na následky. "Dopravní nehody způsobené uvolněným nákladem patří k těm nejzbyteč- nějším, které se na silnicích stávají," míní dopravní policista Josef Tesařík.

"Vždyť správně upevnit a zajistit náklad na motorovém vozidle je to nejmenší, co řidič může udělat." A konkrétní tresty pro řidiče, kterému spadne náklad z vozidla? "Když se nic zlého nestane například se více či méně poničí jen viníkův majetek - bude to standardní dopravní přestupek, za který padá v úvahu pokuta do tisíce korun," odpovídá zástupce vedoucího odboru západočeské dopravní policie v Plzni Vladimír Toman. "V případě, že do uvolněného nákladu - jízdního kola nebo čehokoliv jiného - narazí třeba vzadu jedoucí vozidlo, jedná se už o dopravní nehodu, za kterou je pokuta do pěti tisíc korun. Pokud by ale došlo k nejhoršímu a při nehodě byl zraněn, či dokonce usmrcen člověk, řešil by záležitost soud, který by podle okolností uložil i nepodmíněný trest odnětí svobody."

Náklad žádá svoje
* Za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič.
* Přečnívá-li náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musí být předpisově označen.
* Nosnost střechy je u většiny osobních automobilů maximálně 50 kilogramů, do kterých se započítává i váha střešního boxu či nosiče.
* Náklad na střeše mění jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla.
* Jízda s nákladem na střeše zvyšuje spotřebu vozidla o zhruba deset procent.
(hč)

Levné a nekvalitní střešní nosiče často neobstojí náporu vzduchu projíždějících kamionů.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.