Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečná místa na cestě do hor

  0:27aktualizováno  0:27
Hustý příkrov sněhu a pluhy v permanenci, takový měl být už podle zkušeností silničářů a meteorologů skoro celý prosinec. Dosud moc nebyl. Policie i silniční služba se z každého "nezimního" dne radovaly. Záchranka vlastně také.

Bílá mrazivá zima na sebe nechala čekat. Vedoucí bernartického dálničního oddělení policie Vladislav Doležal říká: "Díkybohu za každý den, o který se zima zpozdila." Roky odsloužené na nejstarší a nejvytíženější česko-moravské dálnici mu dávají právo prohlásit: "Každý den bez sněžení a ledovky ušetří spoustu milionů korun na údržbě, ale především moc a moc lidského neštěstí."

Policie byla i přes poměrně chlácholivé meteorologické předpovědi na první prosincovou dekádu v pohotovosti. "Všechny komunikační kanály s Integrovaným záchranným systémem i se silničáři jsou prověřené a funkční," říká Doležal. Hlásí, že připravena v záloze je i technika na vyprošťování zapadlých kamionů. Vyrazit může prakticky kdykoliv.

Normy sice máme…

Co dělat v zimní kalamitě?

1. Raději se jí vyhněte
Nejsnáze se to povede tehdy, když budete sledovat aktuální zpravodajství a při nahlášené kalamitě prostě cestu odložíte

2. Kalamitu neobjíždějte
Jestliže jedete po dálnici a husté sněžení nebo ledovka zle komplikuje dopravu, nečekejte, že na vedlejších silnicích to bude lepší. Nejprve se upravují dálnice a rychlostní silnice!

3. Včas otočte nebo zastavte
Bezhlavě vjíždět mezi zapadlé vozy a sázet na to, že projedu, je hloupý risk. (Samozřejmě s výjimkou terénních vozů s náhonem 4x4 se zimními pneumatikami.)

4. Volejte policii na číslo 158
Jakmile počasí zastaví dopravu, okamžitě volejte 158. Nebojte se požádat o vyproštění, operační důstojník policie má pravomoc vám poslat cestáře na pomoc.

5. Mějte dostatek paliva
Jediným zdrojem tepla v kalamitě je motor, proto myslete na dostatek paliva v nádrži. V nejtěžších případech musely posádky uvázlých vozů čekat třeba i celou noc.

6. Na dálnici opusťte vůz
Pokud vjedete na dálnici do zácpy, okamžitě opusťte automobil a jděte za krajnici. Ti, kteří teprve přijíždějí, jsou velkým nebezpečím. Do tepla vozu je možné se vrátit, až když je za vaším vozem dostatečná kolona.

7. Neblokujte pomoc
Jakmile je jasné, že vás kalamita zastaví také, zajeďte s autem do místa, kde bude co nejméně komplikovat práci záchranářům nebo silničářům.

Vnitropodnikové normy pro to, jak rychle musí technika na přidělený úsek dálnice nebo silnice vyrazit, sice existují, ale nedodržují se. Tvrdí to vedoucí jednoho opravdu důležitého silničářského střediska, ale chce zůstat v anonymitě. Proč? "Nechci, aby mě nespokojení řidiči napadali i v soukromí." A jak je to s tím nedodržováním norem? "Je to prosté: do půlhodiny musíme vyjet. Ale to by bylo pozdě. Na našem středisku máme jedinou normu - vyjet se musí okamžitě!"

Silničáři měli techniku nachystánu už od prvního listopadového dne. Od té doby prý úzkostlivě hlídali sondy švýcarského informačního systému, který sleduje vedle teploty a srážek také rosný bod a vlhkost vzduchu, a díky tomu si mohou dovolit posolit vybrané úseky preventivně. "Jenomže sníh odhrnout preventivně nejde, na ten opravdu musíme vyrazit, až když začne padat. Tak ať nám šoféři pak nenadávají, že jsme zaspali," žádá za všechny své podřízené řidiče jejich vedoucí.

Kdy to konečně přijde?
Český matador meteorologie Jan Pavlík krčí rameny: "První polovina měsíce opravdu teplotně nadprůměrná je. Ale nechtějte po mně předpověď, kdy začnou sněhové kalamity naplno. Nebo zda vůbec přijdou." Zda pozdržení opravdu zimního počasí může vyvolat efekt "když později, tak zato pořádně", Jan Pavlík neví. "V každém případě chybu neudělá ten, kdo sleduje naše předpovědi na dva tři dny, kdy kalamitový zlom počasí dokážeme předpovědět s podstatně spolehlivější pravděpodobností," radí Pavlík.

Řidiči se v ohleduplnosti lepší
V tvrdších podmínkách je i dojezdový čas záchranky na místo nehody obvykle delší. "Nasazujeme vrtulník samozřejmě kdykoliv, kdy máme naději, že u zraněného budeme rychleji vzduchem než po zemi," slibuje za jihlavské záchranáře jejich ředitel Jan Sedlák. Ale když je mlha nebo hustá vánice a stroj nemůže z hangáru, musí se k úrazům probojovat řidič se sanitou. "Mám hodně zkušené šoféry. Ale musím pochválit i řidiče: už se naučili nám uvolňovat průjezd po středu dálnice nebo silnice." pochvaluje si stoupající úroveň řidičské kultury Sedlák. Jakmile na dálnici dojde v zimě k nehodě a sanitka tam kvůli náledí, závějím nebo husté mlze pojede přece jen o něco déle, je o to důležitější poskytnutí první pomoci zraněným. Často mohou rozhodovat právě ony minuty.

Aby rozhlas v zimě platil zlatem
Hned z několika zdrojů čerpá informační systém Zelené vlny Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu zprávy o momentálním stavu silnic. K dispozici je mimo jiné systém policie i silničářů. "Krom toho máme pět tisíc dobrovolných zpravodajů, takzvaných zelených andělů," chválí svou zpravodajskou síť Andrea Náměstková. O andělích říká, že většina z nich jsou profesionální řidiči a každý je pečlivě proškolený. "Není to žádné exhibicionistické telefonování do rádia, ale seriózní informace," říká Náměstková. Podle jejích slov si dávají dokonce velký pozor na věrohodnost zpravodajů.

Informace o dopravní situaci v ČR získáte také na adrese doprava.idnes.cz
Mapa kritických míst zimních kalamit na silniční síti ČR (50 kb)
Informace se navzájem kontrolují a hlášení se porovnávají i s dalšími zdroji. "Jakmile přijdeme na to, že někdo zavolal 'kachnu', tedy nepravdu, tak se okamžitě dostává na černou listinu a už se jednoduše nedovolá," popisuje Andrea Náměstková. Díky funkční síti zelených andělů z celé republiky i dopravních motohlídek v hlavním městě může ČRo1-Radiožurnál pravidelně informovat o problémech v dopravě. Podle Náměstkové je možné uslyšet mimořádné vstupy do vysílání kvůli kalamitám třeba i šestkrát do hodiny. "A vstoupíme do jakéhokoliv programu, tyhle informace mají cenu lidských životů," ujišťuje Andrea Náměstková. Prý zatím jediný program, který Zelená vlna dosud nepřeťala, byl novoroční projev prezidenta.

Sníh bohužel nejde uklidit předem
Zkušeného řidiče posypového vozu a silničního pluhu Martina Kondráda mrzí rozčilení, zlostně gestikulující šoféři zapadlých aut.

Za počasí přece nemůžete…
Vidíte, a pořád to tak trochu přežívá. Věřte mi, že my bychom se v těch autech s pluhem a solí rozkrájeli, aby všichni zase co nejdříve bezpečně jezdili. Ale fakt to nejde hned.

A nebylo by možné to něčím urychlit? Co třeba nová, lepší technika?
To bychom samozřejmě jedině uvítali. Ale i za sto let bude pořád platit, že sníh je možné uklízet, teprve když padá. Preventivní posypy a takové věci nejsou samospásné.

Co bylo vaším nejhorším zážitkem při kontaktu s rozčilenými řidiči?
Ani o těch vulgarismech nechci mluvit. Raději si snažím zapamatovat ty, kteří na mě děkovně bliknou, nebo děti, které zamávají.

Znamená zimní kalamita automaticky i snížení intenzity dopravy?
Pokud sníh nebo počasí vůbec dopravu úplně nezastaví, tak se jezdí. Řekl bych skoro pořád stejně. Mezi lidmi je už hodně opravdu dobrých aut a skoro každý si říká: To projedu, to projedu. Dálnice navíc jsou z osmdesáti procent plné profesionálních šoférů. Ti vyjet prostě musí. Takže špatné počasí je vlastně jenom komplikace v každodenním provozu.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.