Klimatizace je dnes neodmyslitelnou výbavou vozu.

Klimatizace je dnes neodmyslitelnou výbavou vozu. | foto: ADAC

EU nařizuje novou náplň klimatizací. Mercedes tvrdí, že je nebezpečná

  • 45
Mercedesem rozpoutaná aféra ohledně nebezpečného chladiva do klimatizací, které se má v EU používat povinně, má pokračování. Výrobci náplně se přou s automobilkami, které najednou náplň nechtějí používat.

Nové chladivo HFO-1234yf (též R-1234yf) vyvinuté chemickými giganty DuPont a Honeywell se mělo v následujících letech stát v podstatě jedinou náplní do klimatizací v automobilech prodávaných v Evropě a zřejmě i v USA a dalších zemích. Nedávná aféra, kdy technici Mercedesu zjistili, že chladivo může při havárii vozu způsobit požár, ovšem zavádění nové látky komplikuje.

Automobilky, které mezitím prováděly testy R-1234yf už od roku 2008, totiž znejistěly. V rámci ochrany pasažérů, která dnes hraje minimálně stejně důležitou roli jako ekologie, totiž se zaváděním nové chladicí látky váhají. To se pochopitelně nelíbí oběma výrobcům chladiva. Argumentují tím, že látka byla dostatečně testována a její bezpečnost byla prokázána. Firmy se obávají o doposud jinak jistý zisk, který měla nová náplň klimatizací přinést.

Monopol na náplně

HFO-1234yf je totiž doposud jedinou látkou, která splňuje novou legislativu EU o používání ekologických látek s nízkým příspěvkem ke globálnímu oteplování. Druhou možností je používat v klimatizacích jako chladicí médium klasický CO2, jenže to vyžaduje konstrukční změnu jednotek, zatímco HFO-1234yf může být využíváno v klimatizacích jen s malými změnami. DuPont a Honeywell tak měly téměř jistý odbyt nové látky, jelikož se musí používat ve všech vozech s klimatizací homologovaných v EU od 1. 1. 2011.

A automobiloví výrobci teď hrají o čas. Zatímco drtivá většina doposud uvedených vozů může používat stávající chladivo R-134a (freonová náplň), s tím, jak automobilky představují nové modely, budou muset postupně na nové chladivo přejít. V některých vozech se tak povinně měla látka objevit už loni, ve většině nových modelů pak v tomto roce.

Navíc DuPont a Honeywell spoléhaly na odbyt i v USA, přechod na HFO-1234yf ohlásil před kauzou i celý koncern GM. V EU by měly všechny nově vyrobené vozy ekologické chladivo používat od roku 2017.

Nová látka navíc přináší producentům větší zisky než ta dosavadní. Průměrná cena náplně do jednoho nového automobilu je asi 70 dolarů, tedy v přepočtu téměř 1 400 korun. Naplnění současné klimatizace v servisu stojí zhruba 500 až 700 korun. I když automobilky platí za náplň samozřejmě podstatně méně, nové chladivo je pro ně odhadem až desetkrát dražší než to současné. Honeywell a DuPont vlastní v souvislosti s látkou řadu patentů týkajících se složení i výroby a nikdo jiný jej tak není schopný produkovat.

Hořlavá látka

Honeywell a DuPont si stojí za tím, že nová látka je bezpečná a splňuje veškeré požadavky. Firmy a ostatně i standardizační organizace SAE, sdružující automobilové výrobce, navíc dodávají, že nikdo jiný krom Mercedesu na potíže při testech nenarazil. Firmy tvrdí, že test německé automobilky nereflektoval realitu, zatímco Mercedes naopak tvrdí, že dosavadní testovací metody byly nedostatečné a že teprve jeho nové pokusy a nové metody rizika odhalí.

DuPont a Honeywell přitom nijak netají, že látka HFO-1234yf je skutečně hořlavá, na rozdíl právě od současného chladiva nebo třeba od CO2. I podle dokumentů českého Svazu klimatizační a chladicí techniky patří R-1234yf mezi mírně hořlavé, avšak těžce vznětlivé látky třídy A2L. Nové chladivo tak mimo jiné vyžaduje nové postupy bezpečnosti práce při jeho plnění, s čímž musí počítat servisy. Musí totiž být skladováno jako hořlavá látka, mechanici musí projít školením na zacházení s touto látkou a nutné je i školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se zaměřením na hořlavé látky. To samozřejmě zvýší náklady servisů i výslednou cenu naplnění klimatizace.

Hledání cest

Po šokujícím výsledku testu Mercedesu obnovila řada ostatních automobilek testy nové chladicí látky. Chtějí mít opravdu jistotu, zda je chladivo bezpečné. Žádná z velkých automobilek se doposud nepostavila ani na jednu stranu a sdružení výrobců ACEA podrobně situaci vyhodnocuje. K případu mlčí i EU, přitom právě ona by mohla vcelku jednoduše povinnost zavedení nového chladiva oddálit a dát automobilkám i výrobcům chladiva víc času na prozkoumání všech rizik. Podle původních plánů by jej totiž řada nových vozů měla povinně dostat už teď.

Uklidnění, že airbagy ročně zabijí víc lidí, než by mohla zabít nová chladicí látka, zní přinejmenším alibisticky, jakkoli může být riziko opravdu mizivé. Současné problémy s chladivem navíc donutily automobilky hledat alternativy. Šéf koncernu VW Ferdinand Piëch například prohlásil, že koncern intenzivně zapracuje na vývoji klimatizací plněných CO2. "Tím správným chladivem je CO2. Ten zcela jistě nehoří," vysvětlil Piëch svůj postoj. Další automobilky ovšem v této oblasti mlčí.