Francie blokuje prodeje mercedesů kvůli náplni do klimatizací

  10:00aktualizováno  10:00
Evropská komise varovala automobilku Daimler před dalším používáním zakázaného chladiva v klimatizačních systémech mercedesů. Učinila tak poté, co Francie zablokovala prodej většiny vozů Mercedes na svém území. Německé úřady však postup Daimleru schválily, protože nové chladivo může být nebezpečné.

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Daimler odmítl vyhovět směrnici EU, která od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice bezpečná, nevyhovuje však evropské politice na ochranu klimatu před skleníkovými plyny, protože obsahuje vysoce potentní skleníkový plyn.

Téměř všechny evropské automobilky na novou náplň přešly, Daimler však ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. To podle zjištění Daimleru z vlastních nárazových testů může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak lidem ve vozidle téměř jistou smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují.

Německý úřad pro motorová vozidla KBA poté Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. "Nelze vyloučit, že nové chladivo může ohrozit cestující ve voze i další účastníky silničního provozu," sdělilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Úředníci Evropské komise nyní vyšetřují, zda Daimler plní směrnici EU ohledně chladiva do klimatizací, řekl  agentuře Reuters mluvčí komise Carlo Corrazza. Pokud se informace potvrdí, Brusel "by mohl podniknout nezbytný zásah" proti Německu, dodal. K informacím o smrtelných rizicích nového chladiva řekl, že komise je odhodlána zajišťovat nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti vozidla a zároveň "je povinna zajistit jednotné uplatňování unijního práva".

Daimler minulý týden sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodejů značky v zemi. Daimler uvedl, že zablokování jejich prodeje ve Francii se může dotknout kolem dvou procent jeho globálního odbytu.

Podle německých pozorovatelů může krok Paříže souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU, jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

"Kontroverzní debata o CO2 ukázala, že Evropa se potýká s rozdílnými zájmy svých klíčových aktérů. Není vyloučeno, že v tom hrál roli postoj Německa k hlasování (o emisích)," řekl k tomu zákonodárce německé vládní strany CDU a člen parlamentního výboru pro dopravu Steffen Bilger. Paříž "evidentně využila příležitosti, aby Německu vrátila úder," řekl člen téhož výboru za Zelené Anton Hofreiter.

Spor o chladivo v autoklimatizacích by měl být námětem jednání zástupců zemí EU a úředníků komise 17. července v Bruselu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz