Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie blokuje prodeje mercedesů kvůli náplni do klimatizací

  10:00aktualizováno  10:00
Evropská komise varovala automobilku Daimler před dalším používáním zakázaného chladiva v klimatizačních systémech mercedesů. Učinila tak poté, co Francie zablokovala prodej většiny vozů Mercedes na svém území. Německé úřady však postup Daimleru schválily, protože nové chladivo může být nebezpečné.

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Daimler odmítl vyhovět směrnici EU, která od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice bezpečná, nevyhovuje však evropské politice na ochranu klimatu před skleníkovými plyny, protože obsahuje vysoce potentní skleníkový plyn.

Téměř všechny evropské automobilky na novou náplň přešly, Daimler však ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. To podle zjištění Daimleru z vlastních nárazových testů může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak lidem ve vozidle téměř jistou smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují.

Německý úřad pro motorová vozidla KBA poté Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. "Nelze vyloučit, že nové chladivo může ohrozit cestující ve voze i další účastníky silničního provozu," sdělilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Úředníci Evropské komise nyní vyšetřují, zda Daimler plní směrnici EU ohledně chladiva do klimatizací, řekl  agentuře Reuters mluvčí komise Carlo Corrazza. Pokud se informace potvrdí, Brusel "by mohl podniknout nezbytný zásah" proti Německu, dodal. K informacím o smrtelných rizicích nového chladiva řekl, že komise je odhodlána zajišťovat nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti vozidla a zároveň "je povinna zajistit jednotné uplatňování unijního práva".

Daimler minulý týden sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodejů značky v zemi. Daimler uvedl, že zablokování jejich prodeje ve Francii se může dotknout kolem dvou procent jeho globálního odbytu.

Podle německých pozorovatelů může krok Paříže souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU, jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

"Kontroverzní debata o CO2 ukázala, že Evropa se potýká s rozdílnými zájmy svých klíčových aktérů. Není vyloučeno, že v tom hrál roli postoj Německa k hlasování (o emisích)," řekl k tomu zákonodárce německé vládní strany CDU a člen parlamentního výboru pro dopravu Steffen Bilger. Paříž "evidentně využila příležitosti, aby Německu vrátila úder," řekl člen téhož výboru za Zelené Anton Hofreiter.

Spor o chladivo v autoklimatizacích by měl být námětem jednání zástupců zemí EU a úředníků komise 17. července v Bruselu.

Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho...

Fiat to doma nemá lehké. Vztek kvůli Ronaldovi a tečka za Puntem

Fiat Punto

Fanoušci Juventusu Turín jsou teď uprostřed oslav, do jejich milovaného klubu přestupuje zbožštěný Cristiano Ronaldo....

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Peugeot 301 1.2 PureTech 2018 · ALLURE
Peugeot 301 1.2 PureTech 2018 · ALLURE

r.v. 2018, naj. 441 km, benzín, 1. majitel
270 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz