Daimler odmítl vyhovět směrnici EU, která od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice bezpečná, nevyhovuje však evropské politice na ochranu klimatu před skleníkovými plyny, protože obsahuje vysoce potentní skleníkový plyn.
Téměř všechny evropské automobilky na novou náplň přešly, Daimler však ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. To podle zjištění Daimleru z vlastních nárazových testů může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak lidem ve vozidle téměř jistou smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují.
Německý úřad pro motorová vozidla KBA poté Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. "Nelze vyloučit, že nové chladivo může ohrozit cestující ve voze i další účastníky silničního provozu," sdělilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.
Úředníci Evropské komise nyní vyšetřují, zda Daimler plní směrnici EU ohledně chladiva do klimatizací, řekl agentuře Reuters mluvčí komise Carlo Corrazza. Pokud se informace potvrdí, Brusel "by mohl podniknout nezbytný zásah" proti Německu, dodal. K informacím o smrtelných rizicích nového chladiva řekl, že komise je odhodlána zajišťovat nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti vozidla a zároveň "je povinna zajistit jednotné uplatňování unijního práva".
Daimler minulý týden sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodejů značky v zemi. Daimler uvedl, že zablokování jejich prodeje ve Francii se může dotknout kolem dvou procent jeho globálního odbytu.
Podle německých pozorovatelů může krok Paříže souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU, jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.
"Kontroverzní debata o CO2 ukázala, že Evropa se potýká s rozdílnými zájmy svých klíčových aktérů. Není vyloučeno, že v tom hrál roli postoj Německa k hlasování (o emisích)," řekl k tomu zákonodárce německé vládní strany CDU a člen parlamentního výboru pro dopravu Steffen Bilger. Paříž "evidentně využila příležitosti, aby Německu vrátila úder," řekl člen téhož výboru za Zelené Anton Hofreiter.
Spor o chladivo v autoklimatizacích by měl být námětem jednání zástupců zemí EU a úředníků komise 17. července v Bruselu.