Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

aktualizováno 
Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je ale nenápadné, na krabičce varování nenajdete, objeví se až v dlouhém příbalovém letáku. Česká republika totiž od označování rizikových léků na obalu upustila. Naopak Francie je zavedla.
České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto

České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

I každý čerstvý řidič opouštějící autoškolu ví, že drogy a alkohol za volant nepatří. Mnohem méně se ale mluví o nebezpečných lécích. Některé medikamenty na předpis, ale i z volného prodeje, mohou být pro řidiče nebezpečné, protože zvyšují riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent.

„Negativně ovlivňují jejich pozornost, schopnost koncentrace, motoriku a koordinaci pohybů, kvalitu zrakového vnímání. Zpomalují reakce, navozují spavost či naopak pocity vnitřního napětí nebo dokonce agresivitu, nejednou i pocity zmatenosti či závrati. Může být zrádná i vzájemná kombinace zdánlivě neškodných preparátů či léků s alkoholem,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Šoféři si často neuvědomují, že negativní účinek léčiv může přetrvávat mnoho hodin po jejich podání,“ dodává.

Vykřičník pro analgetika i penicilin

Nebezpečné či rizikové léky se podle francouzského průzkumu podílí na vzniku každé třicáté autonehody. Nebezpečné jsou především medikamenty, které jejichž užití je nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem.

Spadá sem široká škála skupin: nejzávažněji zvyšují riziko autonehody léky na léčbu nervového systému (včetně léků na léčbu závislosti na alkohol či opiáty) - a to o 46 procent. Velmi riziková jsou i antiepileptika, která zvyšují riziko účasti na nehodě o 41 procent, léky stimulující nebo naopak tlumící centrální nervový systém - psychoanaleptika a psycholeptika - zvyšují riziko nehody za volantem o 31 a 27 procent.

Smutné průzkumy

  • Projekt SARTRE 4, kterého se v letech 2010-2011 zúčastnilo více než 21 tisíc respondentů v 18 evropských státech a Izraeli, ukázal, že 5 až 10 procent z nich přiznává užívání léků, jež negativně ovlivňují řidičské schopnosti.
  • Ani výsledky projektu DRUID, při kterém došlo ve 13 zemích u 50 000 šoférů k odběru vzorku krve či slin za účelem následné analýzy na přítomnost alkoholu, návykových látek či nebezpečných medikamentů, nebyly nijak optimistické. U 4,02 procenta řidičů byly v těle prokázány zakázané návykové látky či nebezpečné medikamenty, v pětině případů ve vzájemné kombinaci či společně s alkoholem.
  • Výsledky máme i z České republiky. Specialisté Centra dopravního výzkumu v letech 2008 a 2009 odebrali 2 039 vzorků slin řidičů, z nichž 108 - tedy 5,3 procenta - bylo pozitivních. Nacházelo se v nich 83 zakázaných látek a dále pak 55 látek, které sice nejsou zakázány, ale negativně ovlivňují schopnost bezpečně řídit motorová vozidla.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Pozorní by řidiči měli být i u běžnějších látek, které užívají. Uškodit na silnicích mohou i látky na léčbu cukrovky (riziko roste o 20 procent), léky sloužící k tlumení Parkinsonovy choroby (15 procent), léky na vysoký tlak (7 procent), na alergii (5 procent) a nakonec i běžná analgetika tlumící bolest (4 procenta).

„Další rizikové léky zmiňuje i Světová zdravotnická organizace. Zopiclone (přípravek na léčbu potíží se spánkem) může zvýšit riziko vzniku smrtelné nehody až o 160 procent. Řada přípravků zvyšuje i riziko vzniku nehod spojených se zraněním. Například antiastmatika o 31 procent, antidepresiva o 35 procent a peniciliny o 12 procent,“ popisuje nehezké statistiky Budský.

Jak rizikový lék poznat?

V České republice nejsou léky rizikové pro řidiče na první pohled rozeznatelné. Přitom před několika lety ještě české krabičky s léky v takových případech označovaly varovné trojúhelníky.

Pokud je lék na předpis, pacienti by rozhodně měli příslušného lékaře upozornit na to, že usedají za volant. Rizikové mohou být i některé volně prodávané přípravky proti kašli, bolesti či kapky do očí.

„Pokud by šofér prokazatelně způsobil nehodu pod vlivem léku, u něhož je v příbalovém letáku uvedeno upozornění na možné negativní účinky na řízení vozidel, musí počítat s tím, že k tomu bude při vyšetřování nehody přihlédnuto,“ upozorňuje Roman Budský.

Jestliže řidiče nevaruje lékárník či lékař, nezbývá mu tedy nic jiného, než zodpovědně prostudovat předlouhý příbalový leták a na rizikový nebo podezřelý lék se v ordinaci či v lékárně doptat. „Můžeme jen povzdechnout nad tím, že zatímco tato praxe u nás byla opuštěna, Francouzi ji zavedli jako jeden z kroků ke snižování závažné dopravní nehodovosti,“ dodal Budský.

Francie má tři trojúhelníky

Francouzští řidiči jsou na tom v případě rizikových léků opravdu lépe. Na první pohled totiž poznají, nakolik je pro ně přípravek od lékaře či z lékárny nebezpečný.

Tamní zdravotnictví dělí léky podle jejich možného dopadu na bezpečnost silničního provozu do čtyř kategorií: Na obalu léků, jejichž negativní vliv na řízení vozidel není měřitelný, se nenachází žádný symbol. Přípravky vyžadující opatrnost a pečlivé přečtení příbalového letáku jsou označeny žlutým trojúhelníčkem se symbolem automobilu a nápisem Niveau 1 - takové mohou zvýšit riziko zavinění dopravní nehody o 14 procent.

Vhodnosti používání léků označených oranžovým trojúhelníčkem s nápisem Niveau 2 je třeba věnovat velkou pozornost a jejich případné užívání je vždy nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem, protože zvyšují riziko nehody na silnici až o 30 procent. Léky označené červeným trojúhelníčkem s nápisem Niveau 3 nesmějí řidiči užívat nikdy. Při jejich užití narůstá riziko vzniku zaviněné nehody až o 86 procent.

Autor:




Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.