Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová mapa silnic smrti. Nejnebezpečnější je u Lanškrouna

  10:47aktualizováno  10:47
Nejnebezpečnější silnicí v Česku zůstává komunikace I/43 mezi Svitavami a Lanškrounem. Mezi silnice s největším poměrem závažných nehod při zohlednění intenzity dopravy rovněž patří například I/16 ze Slaného k Řevničovu nebo I/71 u Veselí nad Moravou.

Silnice je lemovaná křížky. | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z rizikové mapy společnosti AF-CityPlan na základě šetření počtu nehod v rozmezí let 2012 až 2014.

Zlepšila se naopak situace na silnici I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, která byla zmodernizována a rozšířena na čtyřpruhovou s oddělenými jízdními směry.

Silnice smrti

Nejnovější mapa rizikových silnic ZDE

Mapa byla vytvořena na základě statistik o nehodách, při nichž někdo zemřel nebo byl těžce zraněn.

Právě tato komunikace si odnesla ocenění za přínos ke zvýšení bezpečnosti silniční infrastruktury. „Největší riziko závažných nehod tradičně číhá na řidiče na silnicích prvních tříd. Nehody se závažnějšími následky se navíc odehrávají na těchto komunikacích mimo města, za což může zejména vyšší rychlost,“ uvedl technický ředitel AF-CityPlan Jiří Landa.

Podle něj jsou největšími strůjci závažných a mnohdy smrtelných nehod převážně čtyři situace: čelní střet s protijedoucím vozidlem, boční střety v křižovatkách, náraz vozidla do pevné překážky, například sloupu nebo stromu, a srážky aut s chodci a cyklisty. Části těchto nebezpečí je přitom možné předejít jednoduchými úpravami silnic.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

V průměru je podle Landy možné na našich komunikacích nalézt na jednom kilometru třináct bezpečnostních závad, z nichž 43 procent je možné chápat jako velmi závažné. Čtyři pětiny z těchto bezpečnostních nedostatků je přitom možné relativně lacino odstranit v řádu desetitisíců korun na kilometr komunikace. Zbylých 20 procent pak připadá na náročnější rekonstrukce, například na přeložky nevhodných komunikací a přestavby křižovatek.

Největším bezpečnostním rizikem, které AF CityPlan dlouhodobě zmiňuje, jsou směrově neoddělené komunikace, stromy a sloupy u silnic, které nechrání bezpečnostní svodidla, nebo podobně nechráněné konstrukce mostů a dalších staveb. Naopak bezpečná silnice musí mít široké pruhy kolem vozovky, ve kterých není možné narazit při vyjetí z dráhy do pevné překážky. Bezpečnější jsou rovněž mimoúrovňové křižovatky a komunikace, kde se chodci a cyklisté pohybují mimo dráhu určenou pro motorová vozidla.

AF-CityPlan hodnotí komunikace jednak absolutní nebezpečnosti a rovněž podle relativní nebezpečnosti. Druhý pohled zohledňující intenzitu provozu ukazuje, že nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá několikanásobně méně nehod než na silnice prvních tříd.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.