Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné velkoprostorové vozy pocházejí z USA

aktualizováno 
- V nezávislém srovnávacím nárazovém testu velkoprostorových vozů zvítězil Renault Espace před Toyotou Picnic,na posledních dvou příčkách se seřadili Američané: Opel Sintra a v testu vůbec nejhorší Chrysler Voyager. Test uspořádala organizace Euro NCAP,která soustřeďuje národní automobilové kluby s významnými spotřebitelskými organizacemi za finančního přispění Evropské unie.
Nic není dokonalé. Ani v testu nejlepší Renault Espace nepřekročil hranici sedmdesáti procent, které jsou stále velmi vzdáleny od stoprocentně bezpečného vozu. Proto se i u vítěze objevují kritická slova a návody k vylepšení. Francouzská automobilka si přesto zaslouží uznání, protože stejně suverénně zvítězila již loni v testu aut nižší střední třídy. K tehdy oceněnému modelu Mégane teď přibyl další bezpečný Espace, jen Renault Laguna nedrží partu. V loňských testech Euro NCAP skončil v průměru. Stále více se zkoušky Euro NCAP zaměřují i na malé pasažéry. Nejen dvě dospělé figuríny na předních sedadlech, ale i dětské figuríny v bezpečnostních sedačkách usazují technici do vozů, než je pustí vstříc betonové překážce. A kritika útočí nejen na špatnou funkci dětských zádržných systémů, ale i na nedostatečné návody k použití sedaček a chybějící varování při použití sedačky na předním sedadle. Zde hrozí nebezpečí až smrtelného zranění dítěte,pokud airbag není vypnutý. České zákony stále převoz dítěte v sedačce na předním sedadle zakazují. Neméně přísné jsou testy vůči tvarování přídě vozidel. Střet s chodci je stále reálnější hrozbou, a proto se nabízí jednoduchá otázka: proč výrobci aut myslí více na aerodynamiku než na bezprostřední ohrožení lidských životů? Bezpečné tvarování přídě by se podle Euro NCAP mělo stát dalším zohledněným kritériem při konstrukci automobilů. Velkoprostorové vozy dosáhly výborného hodnocení při bočním nárazu, což je dáno tím, že jejich cestující sedí výš než pasažéři v běžných limuzínách. Všechny testované vozy jsou sedmimístné. Toyotu Picnic a Nissana Serenu tuzemští importéři těchto značek nenabízejí (proto nejsou uvedeny podrobné výsledky), Opel přestal Sintru prodávat přednedávnem. Toyota Picnic získala celkem 77 %, Nissan Serena 67 %. Nárazové zkoušky Euro NCAP probíhají podle následujícího scénáře. Při čelním nárazu auto vrazí do překážky v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Bariéra přitom zabírá čtyřicet procent šířky vozu ze strany řidiče. Boční náraz se odehrává v padesátikilometrové rychlosti, kdy metr a půl široká překážka rozbíjí dveře vozu. Při nárazovém testu s chodci vráží auto postupně do »dětských« a »dospělých« figurín.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz