Nebezpečné velkoprostorové vozy pocházejí z USA

- V nezávislém srovnávacím nárazovém testu velkoprostorových vozů zvítězil Renault Espace před Toyotou Picnic,na posledních dvou příčkách se seřadili Američané: Opel Sintra a v testu vůbec nejhorší Chrysler Voyager. Test uspořádala organizace Euro NCAP,která soustřeďuje národní automobilové kluby s významnými spotřebitelskými organizacemi za finančního přispění Evropské unie.
Nic není dokonalé. Ani v testu nejlepší Renault Espace nepřekročil hranici sedmdesáti procent, které jsou stále velmi vzdáleny od stoprocentně bezpečného vozu. Proto se i u vítěze objevují kritická slova a návody k vylepšení. Francouzská automobilka si přesto zaslouží uznání, protože stejně suverénně zvítězila již loni v testu aut nižší střední třídy. K tehdy oceněnému modelu Mégane teď přibyl další bezpečný Espace, jen Renault Laguna nedrží partu. V loňských testech Euro NCAP skončil v průměru. Stále více se zkoušky Euro NCAP zaměřují i na malé pasažéry. Nejen dvě dospělé figuríny na předních sedadlech, ale i dětské figuríny v bezpečnostních sedačkách usazují technici do vozů, než je pustí vstříc betonové překážce. A kritika útočí nejen na špatnou funkci dětských zádržných systémů, ale i na nedostatečné návody k použití sedaček a chybějící varování při použití sedačky na předním sedadle. Zde hrozí nebezpečí až smrtelného zranění dítěte,pokud airbag není vypnutý. České zákony stále převoz dítěte v sedačce na předním sedadle zakazují. Neméně přísné jsou testy vůči tvarování přídě vozidel. Střet s chodci je stále reálnější hrozbou, a proto se nabízí jednoduchá otázka: proč výrobci aut myslí více na aerodynamiku než na bezprostřední ohrožení lidských životů? Bezpečné tvarování přídě by se podle Euro NCAP mělo stát dalším zohledněným kritériem při konstrukci automobilů. Velkoprostorové vozy dosáhly výborného hodnocení při bočním nárazu, což je dáno tím, že jejich cestující sedí výš než pasažéři v běžných limuzínách. Všechny testované vozy jsou sedmimístné. Toyotu Picnic a Nissana Serenu tuzemští importéři těchto značek nenabízejí (proto nejsou uvedeny podrobné výsledky), Opel přestal Sintru prodávat přednedávnem. Toyota Picnic získala celkem 77 %, Nissan Serena 67 %. Nárazové zkoušky Euro NCAP probíhají podle následujícího scénáře. Při čelním nárazu auto vrazí do překážky v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Bariéra přitom zabírá čtyřicet procent šířky vozu ze strany řidiče. Boční náraz se odehrává v padesátikilometrové rychlosti, kdy metr a půl široká překážka rozbíjí dveře vozu. Při nárazovém testu s chodci vráží auto postupně do »dětských« a »dospělých« figurín.