Yamaha V-Max

Yamaha V-Max | foto: Yamaha

Nečekané odhalení: nová Yamaha V-Max

  • 59
Dlouhých devět let Yamaha připravovala příznivce kultovního stroje V-Max na uvedení jeho nástupce. Včera ten okamžik nadešel – bijec supersportů s největším zrychlením je zase na světě.

Ten první V-Max se začal prodávat v roce 1985 a velice záhy si získal značnou popularitu na svou dobu gigantickým výkonem 140 koní. Toho v té době nedosahovaly ani supersportovní mašiny, které dokázal V-Max s přehledem pokořit v akceleraci.

Ve spojení s osobitým muskulárním vzhledem tak vznikla motorka, která se nedala zařadit do žádně ze zavedených škatulek – trochu naháč, trochu chopper, trochu dragsterový speciál – každopádně byla brzy označena za kultovní.

Yamaha V-Max

Fanoušci V-Maxu mu dokázali odpustit i nepříliš dobré jízdní vlastnosti – šlo s ním těžko zatáčet, protože potenciál motoru překračoval možnosti podvozku (tento neduh se v podstatě nepovedlo překonat až do ukončení jeho výroby). O oblibě V-Maxu ale svědčí i více než 100 000 prodaných kusů, stejně jako umístění v expozici "Art of the Motorcyle" v Guggenheimově muzeu moderního umění.

U nás byl jeho prodej ukončen již před několika lety především z důvodů jistého morálního zastarání (a samozřejmě také kvůli evropským emisním limitům), v USA se však poslední nové kusy prodávaly ještě loni. Už od začátku tohoto století začala Yamaha ukazovat na světových veletrzích zamlžené koncepty bez jakékoliv vysvětlující informace, kterými příznivce V-Maxu dlouho dráždila…

Upřímně řečeno, po tajnostech, které Yamaha s novým V-Maxem dělala, jeho podoba žádným velkým překvapením není. V zásadě totiž vyhlíží jako faceliftovaný předchozí model, kde asi největší vnější odlišností je tvarování výfukových koncovek a nová světla. Nepochybně tím ale udělá radost všem dosavadním příznivcům této ikony, kteří by se s nějakým ultra sci-fi designem smiřovali těžko. Technicky se ovšem o nějaké nudě mluvit nedá.

Koncepce motoru sice zůstala (čtyřválec do V se sevřením 70 stupňů), proklamovaný výkon však dělá rovných 200 koní, čímž se V-Max dostal na úroveň nejvýkonnějších sériově vyráběných motorek světa (Kawasaki ZZR1400 má 203 koní, Suzuki Hayabusa 198 koní). A to prototypy motoru údajně dosahovaly na motorové brzdě výkonu 295 koní!

Těsně před uvedením se spekulovalo o objemu 1800 ccm. Kompletně nový, kapalinou chlazený motor V-Maxu má nakonec 1679 ccm, s čímž souvisí gigantická hodnota kroutícího momentu 167 newtonmetrů.

Yamaha slibuje raketovou akceleraci, o které asi není radno pochybovat. Na konkrétní hodnotu zrychlení 0-100 km/h si budeme muset chvilku počkat, titul krále sprintů se dnes mezi sériovými motocykly uděluje za časy kolem 2,5 sekundy…

Yamaha V-Max

Maximální rychlost by měla být prakticky stejná, jako u první generace: 220 km/h.

Jednou z originalit první verze byl tzv. V-Boost systém, neboli propojení sacích kanálů otvírané elektromotorkem v šesti tisících otáčkách. Výsledkem bylo masivní zrychlení (a pochopitelně i vyšší spotřeba). U aktuálně představeného modelu o něm už není řeč, zato byly nasazeny špičkové technologie, které Yamaha dosud používala u supersportů, jako je elektronický plyn nebo variabilní délka sacího potrubí.

Podle prvních informací konstruktéři věnovali značnou pozornost také podvozku, který by měl být ovladatelnější a v zatáčkách čitelnější. Základem je hliníkový odlévaný rám, který nahrazuje trubky a který by měl poskytnout V-maxu patřičnou tuhost.

Z technických dat lze zároveň vyčíst prodloužení rozvoru na 1700 mm, což bývá neklamné znamení toho, že stroj bude mít především neotřesitelnou stabilitu při jízdě rovně. V-Max je standardně vybaven ABS, které pomáhá patřičně zvětšeným brzdám.

Z dalších technických novinek jsou určitě zajímavé nastavitelné charakteristiky odpružení (předpětí pružin, tlumení) nebo zvětšení rozměru zadního kola z 15 na 18 palců. Naopak vše při starém zůstalo u nádrže, která má znovu objem 15 litrů nebo dostupnost pouze v černé barvě.

Yamaha V-Max

Yamaha očekává po novém V-Maxu silnou poptávku – k jejímu uspokojení zprovoznila od včerejška (4.6.) speciální stránky, kde bude možné si horkou novinku objednat online.

Protože výrobní kapacity v Japonsku mají svůj strop, objednávky budou vyřizovány jednoduchým systémem "kdo dřív objedná, ten dřív jezdí". Zároveň se strojem Yamaha připravila paletu doplňků a stylových oděvních doplňků.

Cena pro Evropu je stanovena na 19 990 eur, u nás 499 900 Kč včetně daně.

Yamaha V-Max