Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

  12:00
Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné využití. Německý koncern Volkswagen tam uloží auta, která zatím nebude moci prodávat. Zásoby nedobrovolně vytvoří také Škoda.

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína | foto:  Dan Materna, MAFRA

Původně měla letadla na berlínském letišti Willyho Brandta přistávat už v roce 2011, ale je to ale největší německé fiasko. Na letišti už od roku 2012 naprázdno jezdí pohyblivé pásy pro vykládání zavazadel i eskalátory, protože jinak by je nebylo možné po dlouhé odstávce znovu zprovoznit. Některé prostory jsou už dávno kompletně dokončeny, jenže letiště stále neslouží veřejnosti, jen spotřebovává peníze na údržbu (až 1,3 milionu eur denně). Příčinou komplikací je nefunkční protipožární systém, bez kterého není možné letiště zprovoznit. Jeho oprava je přitom tak složitá, že někteří volají po zbourání celé stavby a zbudování úplně nového letiště.

Venkovní plochy letiště se brzy začnou zaplňovat, ale letadla ani další letištní technika to nebude. Na ranvejích zaparkují volkswageny a audi. Koncern VW tam totiž vytvoří mezisklad. Bude tam ukládat auta, která vyrobí od prvního září, až vstoupí v platnost nová ekonorma.

Přísnější emisní limity dnes trápí všechny automobilky bez rozdílu. Což o to, splnit je technicky zvládnou, problém je v tom, že aby auto mohlo jezdit po veřejných komunikacích, potřebuje schválení, takzvanou homologaci. V něm se právě zkoumá množství vypouštěných emisí a s novou ekonormou se také změnil způsob laboratorního měření. V tom je největší potíž: takové měření je mnohem náročnější a hlavně celý proces trvá déle. Emisní laboratoře, které mohou homologační měření provádět, jsou v celé Evropě plně vytížené. „Měří se emise výfukových plynů, spotřeba paliva, emise CO2 anebo v případě elektromobilů dojezdová vzdálenost,“ popisuje magazín Škoda Mobil.

„Musí se přehomologovat úplně všechno, není na to moc času. Je to zásadní změna v metodice měření a hodně narychlo. Automobilky bojovaly za odložení nové normy a nepodařilo se jim to,“ popisoval letos v únoru pro iDNES.cz paniku mezi automobilkami Zdeněk Vlášek, ředitel společnosti SCC, která se zabývá homologacemi a schvalováním vozidel. A podle všeho se situace nezlepšila. „Od vstupu zákona v platnost bylo na přípravu pouhých 13 měsíců,“ připomíná Škoda Mobil.

Některé značky už dlouho dopředu hlásí, že celou svou modelovou nabídku přeměřit a přehomologovat nestihnou. U menších značek, pro které není evropský trh stěžejní, to bude znamenat „probrání“ nabídky. Volkswagen nebo BMW už předem ohlásily, že některé modely dočasně vypadnou z nabídky. Podle člověka obeznámeného se situací v koncernu Volkswagen už je jisté, že se zmenší rozmanitost nabídky některých modelů: „Neznamená to, že skončí, možná na pár měsíců vypadnou z nabídky. Ale je velmi pravděpodobné, že už nebude v nabídce tolik kombinací motorů, převodovek a dalších specifikací,“ vysvětluje zdroj, který chce zůstat v anonymitě.

Od září platí nová metodika měření Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure (WLTP), která se mnohem víc blíží podmínkám reálného provozu a vychází ze skutečných jízdních dat získaných z celého světa. Nahrazuje dosavadní Evropský jízdní cyklus NEDC (New European Driving Cycle), jenž platil od roku 1970. Cílem této změny je stanovit reálnější emise CO2 a spotřebu paliva.

Všechny nově uváděné modely a motory musí být již od 1. září 2017 testovány podle WLTP. Od 1. září 2018 se tento postup vztáhne i na všechna nově registrovaná vozidla včetně již existujících modelů. „Registrace nových vozidel bez testování WLTP nebude povolena,“ upozorňuje Škoda Mobil. U lehkých užitkových vozidel se lhůty přechodného období posunuly a začnou platit až od roku 2019. 

Testování velmi prodlužuje měření emisí za jízdy v reálném provozu (RDE, Real Driving Emissions), měření jediné varianty trvá až několik týdnů (tři až šest), protože na celou proceduru je velmi přesná metodika. 

Podle Guida Haaka ze Škody Auto je to z různých důvodů: „Dvojnásobná doba testování na zkušební lavici, třikrát vyšší počet testů nutných k získání certifikace, delší doba zpracování údajů na úřadech a v inženýrských službách (1-2 týdny) a zhruba třikrát vyšší počet schvalovacích postupů,“ vysvětluje pro magazín Škoda Mobil.

Měří se tedy auto v nejlehčí konfiguraci a pak v nejtěžší. Měřit zvlášť se navíc musí všechny nabízené varianty - kombinace motorů a převodovek, počtu poháněných náprav, ale také rozměrů pneumatik a variant karoserie. Do měření vstupují také jednotlivé výbavy, které ovlivňují hmotnost a ta má přímý vliv na emisní bilanci vozu. Díky tomu dostane každé registrované vozidlo své vlastní výsledky emisí CO2 a spotřeby paliva. 

„Jen v rámci značky VW musíme ve velmi krátkém čase prověřit více než 200 modelových variant. Procedura je mnohem složitější, trvá mnohem déle a objem prací je třikrát až čtyřikrát větší než dříve,“ prohlásil Herbert Diess, šéf Volkswagenu.

Nové měřící procedury mají i další vedlejší účinky: aby se do požadovaných limitů vývojáři vešli (pokud se to nepovede, platí automobilka za každý gram vypouštěných emisí tučné pokuty), musí techniku vozidel různě upravovat, nejčerstvějším příkladem je Seat Leon Cupra, u kterého španělská značka patřící do koncernu Volkswagen snížila s přechodem na novou ekonormu výkon (pravda, jde o okrajový model, namísto tří set má teď nově 290 koní).

Právě německý koncern má z evropských výrobců podle německého autoklubu ADAC největší zpoždění ve schvalování modelů podle nové metodiky. „Nový způsob testování emisí a spotřeby paliva je časově náročný, měřicí zařízení firmy jedou prakticky nepřetržitě a hromadí se vyrobené a nepřezkoušené vozy,“ uvedl letos v červnu předseda představenstva koncernu Herbert Diess na setkání se zaměstnanci. Kromě Volkswagenu je pozadu se schvalováním třeba také Daimler, výrobce Mercedesů. Kompletně odměřeno podle nové metodiky má už francouzský koncern PSA, kterému kromě Citroënu a Peugeotu od loňska patří také značka Opel. „Pracujeme na tom, do podzimu vše zvládneme zhomologovat,“ řekl letos v květnu pro iDNES.cz prezident evropského Fordu Steven Armstrong. Stejně mluví zástupci Toyoty nebo Suzuki.

Volkswagen tedy plánuje auta vyrábět i nadále a uskladnit je, dokud nebudou mít homologaci. Kromě berlínského letiště prý ještě uvažuje o tom že využije další prostory, například nevyužité vojenské sklady, celkem hledá podle německého deníku Handelsblatt prostor až pro čtvrt milionu aut. Volkswagen má kromě toho ještě v plánu opakovaně přerušovat výrobu ve svých německých továrnách ve Wolfsburgu, Zwickau a Emdenu. Vypínat linky chce vždy na několik dnů v týdnu v srpnu a září.

Parkoviště s nově vyrobenými škodovkami

Volné prostory na uložení aut vyrobených na sklad a také těch, která budou čekat na homologaci, hledá i značka Škoda, která také patří do koncernu Volkswagen. Podle zdroje iDNES.cz zevnitř automobilky to bude až 45 tisíc aut, Škoda podle něj našla prostor na uskladnění aut ve Vrchlabí a spekuluje se také o milovickém letišti.

„Celý automobilový průmysl čelí velkým výzvám v důsledku krátkého období mezi přijetím relevantní legislativy a zavedením normy WLTP. Škoda využívá všech dostupných opatření, aby zajistila maximální možnou dostupnost svých vozů pro zákazníky. Jedním z těchto přechodných opatření je i krátkodobé umístění vozů na vybrané odstavné plochy předtím, než budou homologovány podle nové normy a expedovány zákazníkům,“ uvedl pro iDNES.cz Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení české značky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...