Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedostatek inženýrů brání rychlejšímu rozvoji německých automobilek

  9:25aktualizováno  9:25
Řada německých automobilek zažívá v pokrizovém období zlaté časy. Prodeje BMW, Volkswagenu, Mercedesu, Audi, Porsche a dalších trhají jeden rekord za druhým. Firmy by expandovaly víc, ale mají prý nedostatek kvalifikovaných inženýrů.

Automobilky hledají kvalifikované pracovníky | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Německé automobilky si stěžují na nedostatek vzdělaných pracovních sil. Podle posledních údajů z pracovního trhu chybí v německém průmyslu přes 77 000 technicky vzdělaných vysokoškoláků. To brání automobilkám v rychlejším rozvoji, přitom už nyní je růst velmi výrazný.

Odborníci tvrdí, že nedostatek inženýrů by mohl především zpomalit nástup elektromobilů, které řada německých automobilek připravuje pro sériovou výrobu. Důvodů nedostatku kvalifikovaných pracovních sil je několik. Inženýrů je dlouhodobý nedostatek, populace navíc stárne a mnozí zkušení zaměstnanci odcházejí do důchodu. Na technické vysoké školy se přitom (nejen) v Německu hlásí stále méně uchazečů.

BMW by přitom chtělo letos najmou 800 lidí do své továrny v Lipsku. Ta má vyrábět elektrické modely i3 a i8. Porsche hodlá najmout až 1 000 odborníků do své nedaleké továrny, kde se má vyrábět malé SUV Cajun. Celkově chce Porsche najmout v následujících letech asi 3 000 zaměstnanců.

Podle průzkumů prý třetina německých firem považuje nedostatek inženýrů za vážné riziko pro budoucí konkurenceschopnost podniků. V automobilovém průmyslu může být například pozdržen vývoj nových modelů.

Přitom rivalita panuje nejenom mezi německými a zahraničními automobilkami, ale také mezi domácími vzájemně. Například Audi, BMW a Mercedes se chystají na velkou bitvu o pozici luxusní jedničky. Zrovna BMW chce do roku 2020 zvýšit produkci ze současných 1,6 milionu na dva miliony vozů ročně. Audi a Mercedes přitom za současnou jedničkou v luxusním segmentu nechtějí zaostávat.

Firmy shání zaměstnance kde se dá. Lákají z vysokých škol čerstvé absolventy, kteří se původně chtěli dále věnovat výzkumu a vědě. Automobilky také posilují své vzdělávací programy. Inženýry shání i v zemích, které jsou pro mnohé nejvýrazněji rostoucími trhy – tedy v Indii a Číně. Po zahraničních zaměstnancích baží automobilky i z jiných důvodů – rozumí totiž trhům, na které automobilky momentálně pronikají.

Spolková vláda tento trend podporuje a v červnu zrušila povinnost zaměstnavatelů pro některé pozice dokazovat, že není dostatek domácích uchazečů. Vláda také hodlá snížit současný platový strop, který opravňuje zaměstnance k trvalému pobytu v Německu. Prozatím je hranice vysokých 66 000 euro ročně.

Vysoká poptávka po inženýrech zvyšuje jejich platy. Průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance v automobilovém průmyslu v Německu je 48 725 euro ročně, inženýři na manažerských pozicích vydělávají průměrně 84 200 euro za rok. Automobilky také lákají na různé bonusy a zaměstnanecké výhody.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.