Automobilky hledají kvalifikované pracovníky

Automobilky hledají kvalifikované pracovníky | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nedostatek inženýrů brání rychlejšímu rozvoji německých automobilek

  • 71
Řada německých automobilek zažívá v pokrizovém období zlaté časy. Prodeje BMW, Volkswagenu, Mercedesu, Audi, Porsche a dalších trhají jeden rekord za druhým. Firmy by expandovaly víc, ale mají prý nedostatek kvalifikovaných inženýrů.

Německé automobilky si stěžují na nedostatek vzdělaných pracovních sil. Podle posledních údajů z pracovního trhu chybí v německém průmyslu přes 77 000 technicky vzdělaných vysokoškoláků. To brání automobilkám v rychlejším rozvoji, přitom už nyní je růst velmi výrazný.

Odborníci tvrdí, že nedostatek inženýrů by mohl především zpomalit nástup elektromobilů, které řada německých automobilek připravuje pro sériovou výrobu. Důvodů nedostatku kvalifikovaných pracovních sil je několik. Inženýrů je dlouhodobý nedostatek, populace navíc stárne a mnozí zkušení zaměstnanci odcházejí do důchodu. Na technické vysoké školy se přitom (nejen) v Německu hlásí stále méně uchazečů.

BMW by přitom chtělo letos najmou 800 lidí do své továrny v Lipsku. Ta má vyrábět elektrické modely i3 a i8. Porsche hodlá najmout až 1 000 odborníků do své nedaleké továrny, kde se má vyrábět malé SUV Cajun. Celkově chce Porsche najmout v následujících letech asi 3 000 zaměstnanců.

Podle průzkumů prý třetina německých firem považuje nedostatek inženýrů za vážné riziko pro budoucí konkurenceschopnost podniků. V automobilovém průmyslu může být například pozdržen vývoj nových modelů.

Přitom rivalita panuje nejenom mezi německými a zahraničními automobilkami, ale také mezi domácími vzájemně. Například Audi, BMW a Mercedes se chystají na velkou bitvu o pozici luxusní jedničky. Zrovna BMW chce do roku 2020 zvýšit produkci ze současných 1,6 milionu na dva miliony vozů ročně. Audi a Mercedes přitom za současnou jedničkou v luxusním segmentu nechtějí zaostávat.

Firmy shání zaměstnance kde se dá. Lákají z vysokých škol čerstvé absolventy, kteří se původně chtěli dále věnovat výzkumu a vědě. Automobilky také posilují své vzdělávací programy. Inženýry shání i v zemích, které jsou pro mnohé nejvýrazněji rostoucími trhy – tedy v Indii a Číně. Po zahraničních zaměstnancích baží automobilky i z jiných důvodů – rozumí totiž trhům, na které automobilky momentálně pronikají.

Spolková vláda tento trend podporuje a v červnu zrušila povinnost zaměstnavatelů pro některé pozice dokazovat, že není dostatek domácích uchazečů. Vláda také hodlá snížit současný platový strop, který opravňuje zaměstnance k trvalému pobytu v Německu. Prozatím je hranice vysokých 66 000 euro ročně.

Vysoká poptávka po inženýrech zvyšuje jejich platy. Průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance v automobilovém průmyslu v Německu je 48 725 euro ročně, inženýři na manažerských pozicích vydělávají průměrně 84 200 euro za rok. Automobilky také lákají na různé bonusy a zaměstnanecké výhody.


Elektromobil