Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nehod v Praze přibylo, řidiči stále více ujíždějí od nehod

  10:42aktualizováno  10:42
Po zavedení bodového systému počet nehod v zemi klesl. Praha je však výjimečná, havárií tu přibylo. Pražští řidiči loni způsobili více nehod než v předchozím roce. Čím dál víc řidičů také z místa nehody ujíždí.

Ilustrační foto - nehoda na pražské magistrále | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

U řidičů v ostatních regionech přitom podle předběžných statistik nehodovost poklesla.

"V Praze se loni stalo 34 609 dopravních nehod, což je o 1260 případů více než v roce 2005,“ uvedl šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ve statistice převládají drobné havárie, které způsobily pouze hmotné škody, nikoliv zranění. Na silnicích metropole tak loni zemřelo o šest obětí méně než v roce 2004 - padesát pět lidí, ve městě také poklesl počet těžce i lehce zraněných osob.

"Je to tím, že v Praze je nejsilnější provoz. Praha je centrem a prakticky se tu sjíždějí veškeré dálnice a komunikace. Dopravu zatěžuje také kamionová doprava nebo velký turistický ruch. To je důvod, proč dochází k tolika dopravním nehodám,“ vysvětluje Pavel Švrčula.

Nelze se pak divit, že řidiči, kteří se každý den s hustou dopravou potýkají, občas nabourají. "Popojížděl jsem v koloně a najednou řidič přede mnou prudce zabrzdil. Udělal jsem to samé, ale ten za mnou to už nezvládl a naboural mi do kufru. A jednou jsem to takhle nezvládl i já,“ popisuje zážitky z cesty do práce řidič Jiří Okrouhlík.

Nejvyšší počet nehod se stal v březnu
Při pohledu do statistik je nutné rozlišit první a druhé pololetí loňského roku. V prvních šesti měsících totiž ještě neplatil nový silniční zákon. Počet nehod je tak hodně vysoký.

"V prvním pololetí jsme zaznamenali o 3626 nehod více než v prvním půlroce roku 2005. Nejhorším měsícem byl březen, kdy nehody narostly až o 37 procent,“ podotkl Švrčula. Na mnoha nehodách se podepsaly špatné klimatické podmínky, které na začátku loňska byly.

Po zavedení bodového systému se situace na silnicích všeobecně zklidnila, což je na statistice dopravních nehod vidět.

"Ve druhém pololetí jsme proti roku 2005 zaznamenali pokles dopravních nehod o 2366. Pokud dáme dohromady všechna tato čísla, musíme konstatovat, že v roce 2006 přibylo v Praze dopravních nehod asi o 1260, což je nárůst asi o 3,8 procenta,“ prohlašuje pražský dopravní šéf.

Zůstává otázka, kolik řidičů z místa nehody prostě ujelo, protože se báli o své body. "Připouštím, že jsem nečekal na vyšetření nehody, při které mi kamion promáčkl dveře u auta nárazníkem. Možná jsem tak ušetřil peníze za pokutu a také několik bodů,“ přiznává jeden z pražských řidičů.

Snížit počet nehod v ulicích metropole má letos pomoci 500 nových strážníků a nové radary. K devíti stálým radarům, které měří rychlost na devíti úsecích ve městě, přibude v nejbližších dnech ještě jeden.

Dále se v ulicích objeví desítka zařízení měřících okamžitou rychlost, dalšími zhruba patnácti ručními radary mají být vybaveny hlídky strážníků.

Strážníci pomohou u nehod
Nehody však komplikují dopravu také lidem, kteří třeba auty ani nejezdí. "Kolikrát se už zpozdil autobus, protože na hlavní se stala bouračka, to se ani nedá spočítat,“ rozčiluje se Alena Poledníková z Břevnova.

Takovým problémům by mělo zabránit rozhodnutí bezpečnostní rady města, které umožnilo strážníkům pomáhat policii při dopravních nehodách.

Státní policie se tak může soustředit třeba na kamionovou dopravu. Strážníci zase měří rychlost projíždějících aut, dohlížejí na nebezpečné úseky a mohou pomoci zajistit místo dopravní nehody.

"Naši strážníci mají značkovací spreje, kterými zaznamenají postavení vozidel. Ta se pak mohou ze silnice odklidit a neblokují dopravu,“ podotkl náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Jak Pražané bourali
porovnání let 2005 a 2006

Celkem se stalo 34 609 nehod, o 1260 nehod více než v r. 2005. Na silnicích zemřelo 55 osob, v roce 2005 to bylo o 6 lidí více. Težce zraněno bylo 355 lidí, počet poklesl o 38 případů. Lehké zranění utrpělo 2058 osob, o 545 případů méně než v r. 2005.

Z místa nehody ujíždí čím dál víc řidičů

Přestože Praha je jediným regionem z celé republiky, kde po zavedení bodového systému počet nehod neklesl, situace není tragická. "V Praze převažují takové ty drobné dopravní nehody, kdy se jedná pouze o hmotnou škodu, nikoliv o zranění,“ vysvětluje šéf dopravní policie Pavel Švrčula.

Kde se v Praze bourá nejvíc?
Na rychlostních komunikacích, jako je Štěrboholská radiála nebo pražský okruh. K nejvíce nehodám dochází u sjezdů a nájezdů na ně. Řidiči si myslí, že když vyjíždějí z vedlejší třeba na Jižní spojku, že zde funguje takzvaná metoda zipu. A to i přesto, že značky dokazují opak.

Jaké jsou v hlavním městě nejčastější příčiny dopravních nehod?
Řidiči nejčastěji nevěnují plnou pozornost řízení vozidla a také nedodržují bezpečnou vzdálenost. Často dělají jiné věci, než mají. Telefonují nebo kouří. Ale to se velmi těžko prokazuje, nikdo se nepřizná, že za jízdy telefonoval.

Jaký podíl na nehodách má alkohol za volantem?
Zaznamenali jsme pokles případů, kdy řidiči usedli za volant opilí. Problémy jsou jinde. Často neznáme pachatele nehody, protože lidé nezůstanou na místě, kde se nehoda stala, a klidně ujedou. Hlavně v případě, kdy poškodí jiné vozidlo.

Kolik takových případů evidujete?
Je to asi deset procent. A číslo postupně narůstá.

Co se snažíte dělat, aby počet dopravních nehod dále nevzrůstal?
Zaměřujeme se ve velké míře na kamionovou dopravu, která se hodně podílí na dopravních nehodách. Jinak bezpečnostní akce typu Kryštof děláme každý rok podle dopravní situace a nečekáme na to, až je vyhlásí policejní prezidium.


Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.