Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatské dálnice jsou bezpečné a moderní. Nepříjemná je monotónnost

  14:20aktualizováno  14:20
Víkendová tragická nehoda českého autobusu se stala v místech, kde by řidiče nemělo nic překvapit. Osm lidí, kteří v sobotu zahynuli, odpovídá skoro čtvrtině všech obětí na chorvatských dálnicích za loňský rok.

Policie vyšetřuje nehodu české autobusu v Chorvatsku, při níž zahynulo 8 lidí (23. června 2012) | foto: Darko BandičAP

"Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu," říká Marie Horneková, profesionální řidička autobusu, která jezdí do Chorvatska v období letních dovolených aspoň dvakrát do měsíce. "Znám to tam velmi dobře," říká o místě, kde se nehoda stala.

Zvlněná vozovka

Server slobodnadalmacija.hr upozornil, že vozovka na zhruba půlkilometrovém úseku kolem místa nehody byla během uplynulých let mnohokrát opravována. Silničáři ji museli dokonce úplně vyměnit, a to kvůli nestabilnímu a nekvalitnímu podloží, které je na chorvatské hlavní dálnici netypické.

Nerovnosti jsou podle serveru vidět i pouhým okem a nepozorného řidiče mohou vyvést z jeho pruhu. Na druhou stranu je ale i kvůli nedalekému tunelu v úseku, kde se nehoda stala, omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Druhým faktorem, který mohl přispět k tragickému výsledku nehody, jsou podle serveru jen jednoduchá svodidla dělící oba jízdní směry. Přes opakované výhrady chorvatských dopravních odborníků ale byly nahrazeny pevnějšími jen v části dálnice.

Nepříjemný vítr

"Ta dálnice splňuje všechny předpisy dle Evropské unie, na rozdíl od některých našich," dodává Michaela Škardová z ÚAMK. Veškeré vybavení, všechny parametry, odbočovací pruhy, svodidla jsou podle předpisů.

Spíš než nerovnost by mohl v místech nehody řidiče překvapit poryv větru. "Podle videí, která jsou k dispozici, není poblíž tunelu žádná zatáčka," popisuje Škardová. Tato místa by neměla být pro řidiče podle mluvčí autoklubu nijak záludná. Nejvýš by se tam řidič mohl potkat s poryvem větru, ale nijak neobvyklým. "Zrovna v těchto místech před i za tunelem bývá hodně větrno. Občas ten tunel dokonce zavírají nebo v tomto úseku kvůli větru snižují rychlost," dodává Marie Horneková.

"Když se poryv větru opře do autobusu, je to docela síla," popisuje Horneková. Na chorvatské A1 se s nimi prý řidiči setkávají častěji, takže na ně jsou připraveni.

Podle profesionální šoférky je dálnice A1 velmi příjemná pro řidiče. "Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu. Zrovna v tomto úseku jsou oblouky, jinak je to převážně rovina, není to nic složitého," popisuje Horneková.

Zatím se odborníci při hledání příčin tragické nehody přiklánějí k mikrospánku nebo indispozici řidiče. Mikrospánek nemusí být zapřičiněný jen únavou, monotónní jízda umí ukolébat i čerstvého řidiče. Právě proto se moderní dálnice staví ne rovně, ale jako na sebe navazující oblouky různého poloměru. Podle zkušeností Hornekové je okolí chorvatských dálnic a A1 obzvlášť velmi jednotvárné. "Pořád je to to samé. Člověk ujede čtyři sta kilometrů a má pocit, že jede pořád tou samou krajinou," popisuje řidička.

Dálnice A1 je bezpečná

Server slobodnadalmacija.hr připomíná, že za osm a půl roku od otevření dálnice do Dalmácie na ní zahynulo 150 lidí a dalších 1 400 utrpělo zranění.

"V roce 2003, kdy se A1 nepoužívala, měli v Chorvatsku na silnicích 700 mrtvých za rok, loni 400 a z toho jen 31 na dálnicích," upřesňuje Michaela Škardová Z ÚAMK.

Poslední velkou nehodu na A1 zaznamenali v roce 2008. Asi 15 nebo 20 kilometrů od místa sobotní nehody havaroval slovenský autobus. Na místě zemřelo 14 cestujících.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.