Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatské dálnice jsou bezpečné a moderní. Nepříjemná je monotónnost

  14:20aktualizováno  14:20
Víkendová tragická nehoda českého autobusu se stala v místech, kde by řidiče nemělo nic překvapit. Osm lidí, kteří v sobotu zahynuli, odpovídá skoro čtvrtině všech obětí na chorvatských dálnicích za loňský rok.

Policie vyšetřuje nehodu české autobusu v Chorvatsku, při níž zahynulo 8 lidí (23. června 2012) | foto: Darko BandičAP

"Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu," říká Marie Horneková, profesionální řidička autobusu, která jezdí do Chorvatska v období letních dovolených aspoň dvakrát do měsíce. "Znám to tam velmi dobře," říká o místě, kde se nehoda stala.

Zvlněná vozovka

Server slobodnadalmacija.hr upozornil, že vozovka na zhruba půlkilometrovém úseku kolem místa nehody byla během uplynulých let mnohokrát opravována. Silničáři ji museli dokonce úplně vyměnit, a to kvůli nestabilnímu a nekvalitnímu podloží, které je na chorvatské hlavní dálnici netypické.

Nerovnosti jsou podle serveru vidět i pouhým okem a nepozorného řidiče mohou vyvést z jeho pruhu. Na druhou stranu je ale i kvůli nedalekému tunelu v úseku, kde se nehoda stala, omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Druhým faktorem, který mohl přispět k tragickému výsledku nehody, jsou podle serveru jen jednoduchá svodidla dělící oba jízdní směry. Přes opakované výhrady chorvatských dopravních odborníků ale byly nahrazeny pevnějšími jen v části dálnice.

Nepříjemný vítr

"Ta dálnice splňuje všechny předpisy dle Evropské unie, na rozdíl od některých našich," dodává Michaela Škardová z ÚAMK. Veškeré vybavení, všechny parametry, odbočovací pruhy, svodidla jsou podle předpisů.

Spíš než nerovnost by mohl v místech nehody řidiče překvapit poryv větru. "Podle videí, která jsou k dispozici, není poblíž tunelu žádná zatáčka," popisuje Škardová. Tato místa by neměla být pro řidiče podle mluvčí autoklubu nijak záludná. Nejvýš by se tam řidič mohl potkat s poryvem větru, ale nijak neobvyklým. "Zrovna v těchto místech před i za tunelem bývá hodně větrno. Občas ten tunel dokonce zavírají nebo v tomto úseku kvůli větru snižují rychlost," dodává Marie Horneková.

"Když se poryv větru opře do autobusu, je to docela síla," popisuje Horneková. Na chorvatské A1 se s nimi prý řidiči setkávají častěji, takže na ně jsou připraveni.

Podle profesionální šoférky je dálnice A1 velmi příjemná pro řidiče. "Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu. Zrovna v tomto úseku jsou oblouky, jinak je to převážně rovina, není to nic složitého," popisuje Horneková.

Zatím se odborníci při hledání příčin tragické nehody přiklánějí k mikrospánku nebo indispozici řidiče. Mikrospánek nemusí být zapřičiněný jen únavou, monotónní jízda umí ukolébat i čerstvého řidiče. Právě proto se moderní dálnice staví ne rovně, ale jako na sebe navazující oblouky různého poloměru. Podle zkušeností Hornekové je okolí chorvatských dálnic a A1 obzvlášť velmi jednotvárné. "Pořád je to to samé. Člověk ujede čtyři sta kilometrů a má pocit, že jede pořád tou samou krajinou," popisuje řidička.

Dálnice A1 je bezpečná

Server slobodnadalmacija.hr připomíná, že za osm a půl roku od otevření dálnice do Dalmácie na ní zahynulo 150 lidí a dalších 1 400 utrpělo zranění.

"V roce 2003, kdy se A1 nepoužívala, měli v Chorvatsku na silnicích 700 mrtvých za rok, loni 400 a z toho jen 31 na dálnicích," upřesňuje Michaela Škardová Z ÚAMK.

Poslední velkou nehodu na A1 zaznamenali v roce 2008. Asi 15 nebo 20 kilometrů od místa sobotní nehody havaroval slovenský autobus. Na místě zemřelo 14 cestujících.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Najdete na iDNES.cz