Robotům chybí selský rozum. Když se potkají s živým řidičem, je to mela

  18:30
První srážka motorkáře s robotem v Kalifornii naznačila, jak bude vypadat vyšetřování nehody a na čí straně bude podle zákona vina.

Účastníkem nehody byl prototyp autonomního vozu postavený na základech elektromobilu Chevrolet Bolt. | foto: GM

Ve slunečné Kalifornii mají asi nejpokrokovější silniční předpisy na světě. Umožnily na zdejší silnice vypustit opravdové autonomní automobily s plně robotickým řízením a současně povolují projíždění motorek mezi jízdními pruhy v případě pomalu jedoucích kolon. A když se na silnici potkávají vozidla, která striktně a strojově dodržují dopravní předpisy, a zároveň motorkáři jezdící hlavně intuitivně, musí nutně občas dojít ke kolizi.

První nehoda tohoto druhu naznačila, jak bude vypadat vyšetřování a na čí straně bude podle zákona vina. Na kalifornské dálnici autonomní automobil Cruise AV (prototyp autonomního vozu postavený na základech elektromobilu Chevrolet Bolt) začal přejíždět do levého pruhu, avšak nemohl tento manévr kvůli ostatním vozidlům dokončit a při návratu do prostředního pruhu měl kolizi s motorkářem, který sem mezitím najel zprava. K incidentu došlo při poměrně nízkých rychlostech, vůz jel rychlostí 20 km/h, motorkář jej předjížděl rychlostí 27 km/h. Nedošlo k žádným škodám na vozidlech, jedinou újmou bylo pohmožděné rameno řidiče motocyklu.

Policejní zpráva vše popisuje takto: „Automobil Cruise AV jel prostředním pruhem jednosměrné tříproudové silnice. Zjistil mezeru mezi vozidly v levém pruhu (minivanem před ním a sedanem za ním) a začal přejíždět do levého pruhu. Ve stejný okamžik však minivan zpomalil a mezera se začala zmenšovat. Automobil Cruise AV proto přestal přejíždět do levého pruhu a vrátil se plně do prostředního pruhu. Ve stejnou chvíli, kdy automobil Cruise AV vyrovnával řízení, aby jel ve středu svého pruhu, projížděl mezi dvěma pravými pruhy motocyklista. Ten při pohledu na blížící se bok automobilu Cruise AV prudce uhnul a upadl. Motocyklista byl označen za viníka nehody, jelikož se pokusil o předjetí a minutí napravo jedoucího vozidla za podmínek, které nedovolovaly bezpečné provedení tohoto manévru.“

Na robotických motorkách pracuje hned několik výrobců. Otázkou je, zda takový stroj dává smysl.

Tato nehoda byla malou ukázkou toho, co nás v budoucnosti čeká a jak bude vypadat vyšetřování případných nehod mezi roboticky řízenými vozy a běžnými řidiči. Přestože silniční provoz je v západním světě sešněrovaný množstvím předpisů, které si běžný řidič leckdy už ani pár let po autoškole nepamatuje, velká část řízení se přeci jen řídí „selským rozumem“ a lidskými instinkty. Jenže když dojde k nehodě, autonomní vozidlo s robotickým systémem „za volantem“ poskytne právníkům zaznamenaná data z desítek snímačů, radarů a dokonce i údaje o zrychlení či zpomalení z gyroskopických senzorů. A pro právníky velké korporace vyrábějící tyto vozy nebude problém ukázat, že robotický automobil jel přesně podle předpisů a že chyba je na straně lidského řidiče.

A takových nehod bude během postupného nasazování autonomně řízených automobilů do provozu logicky přibývat. Stroje prostě budou ještě řadu let jezdit jako stroje a budou muset striktně dodržovat předpisy (jak takové auto jezdí, čtěte zde). Než se podaří zapracovat do systémů řízení například i takové věci, že při posuzování situace na křižovatce lidský řidič přeci jen lépe odhadne třeba rozdíly v předpokládaném chování seniorů za volantem nebo podvědomě sleduje oční kontakt a odhaduje, kam se ostatní řidiči dívají a jakým stylem jedou. Kdo zažil třeba jízdu v italských velkoměstech, kde se mezi auty proplétají tisíce skútrů a motorek, určitě si dokáže představit neštěstí v podobě robotického systému, který v případě pochyb a nejisté situace musí dupnout na brzdu. Podle statistik také většina nehod s účastí autonomně řízeného automobilu byla s nárazem jiného vozidla zezadu.

Autonomní vozy sledují situaci kolem sebe pomocí radarů, lidarů, kamer a ultrazvukových senzorů.

Podle průzkumu agentury Bloomberg velká část řidičů v San Franciscu označuje systém řízení autonomních vozidel za přehnaně opatrný, což paradoxně zhoršuje celkovou bezpečnost okolního provozu. Lidé jsou zvyklí na lidské řidiče, kteří se řídí napřed instinkty a „selským rozumem“ a až pak předpisy, dokonce i když to znamená jejich občasné překročení.

Autonomní vozidla určitě budou z pohledu celkových statistik dopravních nehod bezpečnější než průměr ostatních vozidel na silnici. Jejich řídicí systémy jsou téměř tak dokonalé jako v letectví. Nikdy nebudou unavená, mají oči všude, nevadí jim tma ani déšť, neholdují alkoholu ani se nedají zlákat k riskantní jízdě. Jenže nikdy nebudou umět tak dobře odhadovat lidskou intuici nebo třeba navazovat oční kontakt jako člověk. K tomu bude přibývat riziko technických problémů nebo možnost záměrného narušení programového kódu hackery. Než tedy roboti vytlačí běžné řidiče ze silnici, bude to podle odhadů většiny odborníků ještě trvat několik generací.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...