Robotům chybí selský rozum. Když se potkají s živým řidičem, je to mela

  18:30aktualizováno  18:30
První srážka motorkáře s robotem v Kalifornii naznačila, jak bude vypadat vyšetřování nehody a na čí straně bude podle zákona vina.

Účastníkem nehody byl prototyp autonomního vozu postavený na základech elektromobilu Chevrolet Bolt. | foto: GM

Ve slunečné Kalifornii mají asi nejpokrokovější silniční předpisy na světě. Umožnily na zdejší silnice vypustit opravdové autonomní automobily s plně robotickým řízením a současně povolují projíždění motorek mezi jízdními pruhy v případě pomalu jedoucích kolon. A když se na silnici potkávají vozidla, která striktně a strojově dodržují dopravní předpisy, a zároveň motorkáři jezdící hlavně intuitivně, musí nutně občas dojít ke kolizi.

První nehoda tohoto druhu naznačila, jak bude vypadat vyšetřování a na čí straně bude podle zákona vina. Na kalifornské dálnici autonomní automobil Cruise AV (prototyp autonomního vozu postavený na základech elektromobilu Chevrolet Bolt) začal přejíždět do levého pruhu, avšak nemohl tento manévr kvůli ostatním vozidlům dokončit a při návratu do prostředního pruhu měl kolizi s motorkářem, který sem mezitím najel zprava. K incidentu došlo při poměrně nízkých rychlostech, vůz jel rychlostí 20 km/h, motorkář jej předjížděl rychlostí 27 km/h. Nedošlo k žádným škodám na vozidlech, jedinou újmou bylo pohmožděné rameno řidiče motocyklu.

Policejní zpráva vše popisuje takto: „Automobil Cruise AV jel prostředním pruhem jednosměrné tříproudové silnice. Zjistil mezeru mezi vozidly v levém pruhu (minivanem před ním a sedanem za ním) a začal přejíždět do levého pruhu. Ve stejný okamžik však minivan zpomalil a mezera se začala zmenšovat. Automobil Cruise AV proto přestal přejíždět do levého pruhu a vrátil se plně do prostředního pruhu. Ve stejnou chvíli, kdy automobil Cruise AV vyrovnával řízení, aby jel ve středu svého pruhu, projížděl mezi dvěma pravými pruhy motocyklista. Ten při pohledu na blížící se bok automobilu Cruise AV prudce uhnul a upadl. Motocyklista byl označen za viníka nehody, jelikož se pokusil o předjetí a minutí napravo jedoucího vozidla za podmínek, které nedovolovaly bezpečné provedení tohoto manévru.“

Na robotických motorkách pracuje hned několik výrobců. Otázkou je, zda takový...

Na robotických motorkách pracuje hned několik výrobců. Otázkou je, zda takový stroj dává smysl.

Tato nehoda byla malou ukázkou toho, co nás v budoucnosti čeká a jak bude vypadat vyšetřování případných nehod mezi roboticky řízenými vozy a běžnými řidiči. Přestože silniční provoz je v západním světě sešněrovaný množstvím předpisů, které si běžný řidič leckdy už ani pár let po autoškole nepamatuje, velká část řízení se přeci jen řídí „selským rozumem“ a lidskými instinkty. Jenže když dojde k nehodě, autonomní vozidlo s robotickým systémem „za volantem“ poskytne právníkům zaznamenaná data z desítek snímačů, radarů a dokonce i údaje o zrychlení či zpomalení z gyroskopických senzorů. A pro právníky velké korporace vyrábějící tyto vozy nebude problém ukázat, že robotický automobil jel přesně podle předpisů a že chyba je na straně lidského řidiče.

A takových nehod bude během postupného nasazování autonomně řízených automobilů do provozu logicky přibývat. Stroje prostě budou ještě řadu let jezdit jako stroje a budou muset striktně dodržovat předpisy (jak takové auto jezdí, čtěte zde). Než se podaří zapracovat do systémů řízení například i takové věci, že při posuzování situace na křižovatce lidský řidič přeci jen lépe odhadne třeba rozdíly v předpokládaném chování seniorů za volantem nebo podvědomě sleduje oční kontakt a odhaduje, kam se ostatní řidiči dívají a jakým stylem jedou. Kdo zažil třeba jízdu v italských velkoměstech, kde se mezi auty proplétají tisíce skútrů a motorek, určitě si dokáže představit neštěstí v podobě robotického systému, který v případě pochyb a nejisté situace musí dupnout na brzdu. Podle statistik také většina nehod s účastí autonomně řízeného automobilu byla s nárazem jiného vozidla zezadu.

Autonomní vozy sledují situaci kolem sebe pomocí radarů, lidarů, kamer a...

Autonomní vozy sledují situaci kolem sebe pomocí radarů, lidarů, kamer a ultrazvukových senzorů.

Podle průzkumu agentury Bloomberg velká část řidičů v San Franciscu označuje systém řízení autonomních vozidel za přehnaně opatrný, což paradoxně zhoršuje celkovou bezpečnost okolního provozu. Lidé jsou zvyklí na lidské řidiče, kteří se řídí napřed instinkty a „selským rozumem“ a až pak předpisy, dokonce i když to znamená jejich občasné překročení.

Autonomní vozidla určitě budou z pohledu celkových statistik dopravních nehod bezpečnější než průměr ostatních vozidel na silnici. Jejich řídicí systémy jsou téměř tak dokonalé jako v letectví. Nikdy nebudou unavená, mají oči všude, nevadí jim tma ani déšť, neholdují alkoholu ani se nedají zlákat k riskantní jízdě. Jenže nikdy nebudou umět tak dobře odhadovat lidskou intuici nebo třeba navazovat oční kontakt jako člověk. K tomu bude přibývat riziko technických problémů nebo možnost záměrného narušení programového kódu hackery. Než tedy roboti vytlačí běžné řidiče ze silnici, bude to podle odhadů většiny odborníků ještě trvat několik generací.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Milán ukáže neo-retro, ostrá endura i superbiky

Husqvarna Svartpilen 701

Řada motocyklových značek zveřejňuje nové modely s předstihem již během podzimu, aby nezanikly v přívalu novinek....

Najdete na iDNES.cz