Česko je sice nad evropským průměrem počtu mrtvých na počet obyvatel, ale zároveň zaznamenalo pokles počtu mrtvých v důsledku dopravních nehod oproti minulosti.
Jak dnes před novináři upozornila komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, velká část tragických dopravních nehod se v EU neodehrává na dálnicích, ale na venkovských silnicích. Loni to bylo 55 procent, na města připadalo 37 procent a na dálnice jen osm procent případů. Často umírají ti méně chránění, loni to byli v 21 procentech případů chodci a ve 28 procentech motocyklisté a cyklisté.
Evropské silnice přesto zůstávají zdaleka nejbezpečnějšími na světě: loni byl průměr 49 smrtelných úrazů na milion obyvatel. Nejbezpečněji je na silnicích ve Švédsku (25 úmrtí na milion lidí), Británii (27), Nizozemsku (31) a Dánsku (32 úmrtí na milion obyvatel).
Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější. |
V České republice podle komise dosáhl tento údaj loni hodnoty 54 úmrtí na milion obyvatel. Je to nad celoevropským průměrem, ale zároveň meziroční pokles o šest procent vůči roku 2016 a dokonce o 28 procent ve srovnání s rokem 2010.
Zdaleka nejnebezpečnější jsou silnice v Rumunsku a Bulharsku, v těchto zemích jako jediných z EU přesáhl počet zabitých na silnicích loni hodnotu 80 úmrtí na milion obyvatel. V Bulharsku to bylo 96 a v Rumunsku 98 mrtvých.
Jak připomněla komisařka Bulcová,Evropská komise se chystá ještě do konce svého mandátu přijít s některými návrhy na další posílení bezpečnosti na silnicích v EU.