Na cestách EU zemřelo loni 25 300 lidí, nejhorší jsou okresky a Rumunsko

aktualizováno 
Na silnicích v Evropské unii přišlo loni o život 25 300 lidí, dalších více než 135 000 osob bylo vážně zraněno. Plyne to ze statistiky, kterou zveřejnila Evropská komise. Pokračuje tak dlouhodobý trend snižování počtu úmrtí v důsledku dopravních nehod v EU - v roce 2016 jich bylo o 300 více a v roce 2010 dokonce o 6 200 více než loni.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Česko je sice nad evropským průměrem počtu mrtvých na počet obyvatel, ale zároveň zaznamenalo pokles počtu mrtvých v důsledku dopravních nehod oproti minulosti.

Jak dnes před novináři upozornila komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, velká část tragických dopravních nehod se v EU neodehrává na dálnicích, ale na venkovských silnicích. Loni to bylo 55 procent, na města připadalo 37 procent a na dálnice jen osm procent případů. Často umírají ti méně chránění, loni to byli v 21 procentech případů chodci a ve 28 procentech motocyklisté a cyklisté.

Evropské silnice přesto zůstávají zdaleka nejbezpečnějšími na světě: loni byl průměr 49 smrtelných úrazů na milion obyvatel. Nejbezpečněji je na silnicích ve Švédsku (25 úmrtí na milion lidí), Británii (27), Nizozemsku (31) a Dánsku (32 úmrtí na milion obyvatel).

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

V České republice podle komise dosáhl tento údaj loni hodnoty 54 úmrtí na milion obyvatel. Je to nad celoevropským průměrem, ale zároveň meziroční pokles o šest procent vůči roku 2016 a dokonce o 28 procent ve srovnání s rokem 2010.

Zdaleka nejnebezpečnější jsou silnice v Rumunsku a Bulharsku, v těchto zemích jako jediných z EU přesáhl počet zabitých na silnicích loni hodnotu 80 úmrtí na milion obyvatel. V Bulharsku to bylo 96 a v Rumunsku 98 mrtvých.

Jak připomněla komisařka Bulcová,Evropská komise se chystá ještě do konce svého mandátu přijít s některými návrhy na další posílení bezpečnosti na silnicích v EU.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Najdete na iDNES.cz