Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nehody zabíjí víc než infarkt

  10:17aktualizováno  10:17
Každý Evropan mladší padesáti let má dnes větší "šanci", že zemře při automobilové nehodě spíš než na rakovinu či srdeční chorobu. Evropská unie si proto vytyčila ambiciózní plán: do roku 2010 snížit počet obětí na polovinu.

Čtěte: Profesionálové za volantem, nebo piráti silnic?

Ročně umírá na silnicích v Evropě přes 50 tisíc lidí a téměř dva miliony utrpí zranění.
Hrozivé statistiky se rozhodl zvrátit někdejší automobilový závodník, dnes finský europoslanec Ari Vatanen.

"Je to naše politická zodpovědnost, jediný mrtvý na silnici není přijatelný," říká.

Vatanenův dokument, který schválila drtivá většina členů europarlamentu, vyzývá Evropskou komisi, aby sjednotila dopravní značení v členských zemích.

Řidiči by měli mít jeden evropský řidičský průkaz, který umožní lepší kontrolu přestupků.

Mrtví na silnicích Evropy
(na milion obyvatel)

Švédsko

59

Velká Británie

62

Finsko

73

Německo

80

Rakousko 114
Slovensko 120
Maďarsko 130
Česká republika 141
Řecko 147
Lotyšsko 210
Zdroj: Eurostat, rok 2003, vybrané země
"Také přeshraniční stíhání porušování dopravních pravidel je zcela nedostatečné. Neexistuje jednotný systém, který by umožnil úřadům jedné země potrestat viníka z jiné země. To je třeba změnit," upozorňuje třiapadesátiletý Vatanen, trojnásobný vítěz rallye Paříž-Dakar a světový šampion v rallye v roce 1981.

Řidiči by si také měli osvěžovat své znalosti a podstupovat průběžné zkoušky s důrazem na rizikové skupiny, jako jsou starší lidé či přistěhovalci neznalí evropských pravidel.

Protože za řadu smrtelných nehod může alkohol v krvi řidiče, Vatanen navrhuje, aby maximální povolený limit byl 0,5 promile. Například v Irsku je to 0,8 promile.

"Pokud každý členský stát sníží počty obětí na úroveň Británie a Švédska, jejichž statistiky jsou nejméně hrozivé, celkové počty mrtvých by klesly o 17 tisíc ročně," říká bývalý závodník, který v osmi letech ztratil otce právě při automobilové nehodě.

Větší bezpečnosti na silnicích podle Vatanena pomůže také širší využití nových technologií. "Auta by měla být vybavena signálem připomínajícím, že se každý musí připoutat. Stejně důležitá je elektronická kontrola stability vozu a především pak omezovače rychlosti," říká Vatanen.

Podle švédské studie by totiž důsledné dodržování rychlosti snížilo smutnou statistiku až o čtyřicet procent. Zatím se však v Unii neschyluje k tomu, že by se po celé Evropě zavedly stejné limity rychlosti, ačkoli Brusel se o to pokoušel. Naopak Rakousko od jara zkušebně povolí na některých svých dálnicích nejvyšší rychlost 160 kilometrů za hodinu, oproti dnes povolené stotřicítce. Slibuje si od toho větší plynulost provozu.

Čtěte: Profesionálové za volantem, nebo piráti silnic?

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.