Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejagresivnější auto v Paříži je lambo z plastového karbonu. Stovku má za 2,5 s

aktualizováno 
Výkladní skříň laboratoře materiálů italské značky nese označení Sesto Elemento, šestým prvkem je totiž v Mendělejevově tabulce uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C, carbonium, je na novém superkonceptu nejdůležitější.

Nic agresivnějšího na pařížském výstavišti nenajdete. Po sériových modelech už od pohledu rychlých a dravých, a přesto velmi vytříbených, se Lamborghini vrátilo k brutalitě obřích křídel a vysteroidovaných karoserií.

Dramatický vzhled Lamborghini Sesto Elemento je ale vlastně na místě. Když se speciál s váhou pouhých 999 kilo rozdovádí, je z nuly na stovce za 2,5 sekundy a rychloměr se zastaví na hodnotě 350 km/h. Desetiválec s výkonem 570 koní je z Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera a má z něj i systém pohonu všech kol. Každý kůň výkonu táhne 1,75 kila váhy, což je i mezi supersporty výjimečná hodnota. Jen pro srovnání: Gallardo LP 570-4 Superleggera váží 1 340 kg, (superleggera znamená italský "superlehká").

Lamborghini Sesto Elemento

Futuristický koncept připomíná odladěná lamba konce 80. let. Tehdy čisté tvary legendárního countachu v té změti spojlerů, vytažených blatníků a nástavců prahů už skoro nebyly k poznání. Na karoserii pařížského konceptu se trochu ztrácíte, je plná zlomů a křivek, až oči přecházejí.

Superlehký koncept hlavně představuje nový materiál, který pojmenovali CFRP (carbon-fiber reinforced plastics). Místo náročného a drahého tkaní ve vývojových centrech Lamborghini v Sant´Agatě Bolognese a Seattlu (spolupracuje s Boeingem a washingtonskou univerzitou) vymysleli, že vlákna uhlíku zalijí do plastu a dostanou tak extrémně lehký a pevný materiál s vlastnostmi blízkými klasickým karbonovým dílům, ovšem za zlomek ceny. Mnohem kratší je také doba výroby. Nově vynalezený uhlíkový kompozit je třeba oproti hliníku o 30 procent lehčí.

Z nového materiálu mohou vyrobit celé velké díly, tím se celá konstrukce zjednodušuje a šetří kila. Lehčí je také montáž. Z CFRP je vyrobený monokok kabiny, k němu jsou připevněné rámy předku a zádi. Stejný materiál použili také na karoserii, díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Minimalismus uplatnili také v interiéru, zlehčovalo se i tady. V autě nejsou sedačky jak je známe, vytvarovali je přímo do monokoku rámu. Pro správnou pilotní pozici si můžete nastavit volant i pedály.

Zadní pomocný rám, který drží motor a díly nápravy jsou z hliníku. Poslední díl výfuku je zase ze speciálního kompozitu, který kombinuje skelná vlákna a keramiku, jmenuje se Pyrosic a vydrží až 900stupňové teploty.

Lamborghini Sesto Elemento

Další specialitou je povrchová úprava karoserie, kterou si Lamborghini patentovalo. Karbonové díly jsou lakované čirým lakem s keramickými nanočásticemi, na některých partiích jsou přidány červené krystalky.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární Countach. V produkčních autech se převratný lehký materiál objevil dva roky na to. Třeba poslední Lamborghini Murciélago je z uhlíkových vláken postaveno z velké části. Jen na rám je ho použito 93 kilo. A třeba Gallardo Spyder má z uhlíku celý kryt motoru.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.