Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbezpečněji se jezdí s rádiem jednoduchého ovládání

  16:38aktualizováno  16:38
- Podívá-li se řidič při dálniční stotřicetikilometrové rychlosti na pouhé dvě sekundy na autorádio, ujede poslepu více než dvaasedmdesát metrů. "Může existovat výmluvnější podpora požadavku, aby autorádio mělo co nejjednodušší, až intuitivní ovládání? Nejlepší jsou ovládací prvky snadno rozpoznatelné i po hmatu," říká Petr Dudáček, odborník v technice a obchodu s autorádii.
Motorista by měl nové autorádio volit nejen podle technických parametrů. "Kupci doporučuji ještě v prodejně - bez čtení návodu - vyzkoušet ovládání základních funkcí a rozlišení tlačítek. Pokud není schopen bez pomoci prodavače přístroj zapnout a přidat či ubrat na hlasitosti, případně rádio má řadu stejných tlačítek, je lepší zvolit jiný výrobek," radí Dudáček.
Na trhu jsou autorádia s různými druhy ladění a ovládání.
Nejobyčejnější jsou přístroje s původním manuálním laděním za pomoci točítka. "Je to paradox: když jsme před osmi lety s dovozem zahraničních autorádií začínali, vůbec jsme se nechtěli těmito překonanými výrobky zabývat. Vloni jsme je ale zařadili do programu. Lidé šetří a mají právě o nejlevnější exempláře v ceně od 600 do 1500 korun zájem," konstatuje Petr Dudáček, který zmíněná rádia motoristům nedoporučuje.
Zhruba od dvou tisíc korun se nabízejí přijímače s digitálním laděním, při němž se na displeji automaticky zobrazují frekvence jednotlivých stanic. "Ty pak lze ukládat do paměti přístroje a na dotek tlačítka je lze i za jízdy snadno zvolit," upřesňuje Dudáček. "Digitální autorádia lze snadno naladit pouhým stiskem tlačítka. Standardním vybavením je ladění manuální a dále SEEK (vyhledávání) nebo SCAN (ukázky). Při ladění SEEK přístroj po stisku tlačítka vyhledá nejbližší silnou stanici a tu hraje. Ladění SCAN funguje podobně. Rádio vyhledá nejbližší silnou stanici, tu hraje deset sekund a pak přeladí na další. Pokud řidič chce stanici poslouchat trvale, musí znovu stisknout tlačítko SCAN. Většina přístrojů je vybavena automatickým ukládáním stanic do pamětí - buď uchová nejsilnější stanice nebo šest nejbližších silných stanic," vysvětluje Dudáček.
Nejnovější digitální autorádia jsou vybavena systémem RDS. "Paměti jsou samozřejmé, displeje navíc vypisují jméno poslouchané stanice. Důležitější je, že neztrácejí stanici, kterou řidič chce poslouchat, neboť při jízdě vyhledávají nejsilnější vysílač zvolené stanice," uvádí Petr Dudáček. "Přijímač rovněž dokáže dekódovat typ programu - z nabídky žánrů rádio samo hledá stanici, která vysílá řidičem požadovaný program, třeba zprávy, rock, vážnou hudbu, sport... Součástí RDS je i možnost příjmu dopravního hlášení i ze stanic, které v tu chvíli rádio nehraje. Tyto přístroje jsou o pět set až tisíc korun dražší než obdobná rádia bez systému RDS a lze je koupit od necelých čtyř tisícovek."
Pokud se týká ovládání, nejlepší jsou přístroje, jimž se řidič může věnovat, aniž by se na ně podíval. Výhodná je kupříkladu možnost zapnutí jakýmkoliv z tlačítek. "Jeden z nevhodných typů ovládání zjišťujeme u autorádií z nejdražších, která mají řadu třeba i deseti stejných tlačítek vedle sebe a veliký displej, který svádí ke sledování všeho možného i nemožného, co se v přístroji děje. Intuitivní ovládání je v těchto případech komplikované," tvrdí Petr Dudáček.
Ten naopak jako velmi bezpečné a přehledné doporučuje ovládání autorádia pod volantem vozu. Podobně výhodné je ovládání joystickem na řadicí páce či vedle ní.
Vynikající je i dálkové bezdrátové ovládání, umístěné kupříkladu na volantu, řadicí páce či v rukách spolujezdců. "Toto řešení ale obvykle pracuje na systému obvyklém u televizních přijímačů, a musí tedy být nařízeno přímo na středový panel, v němž je rádio namontováno," upozorňuje Petr Dudáček.

Při výběru autorádia by se měl řidič zamyslet i nad ergonomií ovládacích prvků.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

BMW X5 xDrive25d, 1.Majitel
BMW X5 xDrive25d, 1.Majitel

r.v. 2015, naj. 59 000 km, diesel
968 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz