Nejbezpečněji se jezdí s rádiem jednoduchého ovládání

- Podívá-li se řidič při dálniční stotřicetikilometrové rychlosti na pouhé dvě sekundy na autorádio, ujede poslepu více než dvaasedmdesát metrů. "Může existovat výmluvnější podpora požadavku, aby autorádio mělo co nejjednodušší, až intuitivní ovládání? Nejlepší jsou ovládací prvky snadno rozpoznatelné i po hmatu," říká Petr Dudáček, odborník v technice a obchodu s autorádii.
Motorista by měl nové autorádio volit nejen podle technických parametrů. "Kupci doporučuji ještě v prodejně - bez čtení návodu - vyzkoušet ovládání základních funkcí a rozlišení tlačítek. Pokud není schopen bez pomoci prodavače přístroj zapnout a přidat či ubrat na hlasitosti, případně rádio má řadu stejných tlačítek, je lepší zvolit jiný výrobek," radí Dudáček.
Na trhu jsou autorádia s různými druhy ladění a ovládání.
Nejobyčejnější jsou přístroje s původním manuálním laděním za pomoci točítka. "Je to paradox: když jsme před osmi lety s dovozem zahraničních autorádií začínali, vůbec jsme se nechtěli těmito překonanými výrobky zabývat. Vloni jsme je ale zařadili do programu. Lidé šetří a mají právě o nejlevnější exempláře v ceně od 600 do 1500 korun zájem," konstatuje Petr Dudáček, který zmíněná rádia motoristům nedoporučuje.
Zhruba od dvou tisíc korun se nabízejí přijímače s digitálním laděním, při němž se na displeji automaticky zobrazují frekvence jednotlivých stanic. "Ty pak lze ukládat do paměti přístroje a na dotek tlačítka je lze i za jízdy snadno zvolit," upřesňuje Dudáček. "Digitální autorádia lze snadno naladit pouhým stiskem tlačítka. Standardním vybavením je ladění manuální a dále SEEK (vyhledávání) nebo SCAN (ukázky). Při ladění SEEK přístroj po stisku tlačítka vyhledá nejbližší silnou stanici a tu hraje. Ladění SCAN funguje podobně. Rádio vyhledá nejbližší silnou stanici, tu hraje deset sekund a pak přeladí na další. Pokud řidič chce stanici poslouchat trvale, musí znovu stisknout tlačítko SCAN. Většina přístrojů je vybavena automatickým ukládáním stanic do pamětí - buď uchová nejsilnější stanice nebo šest nejbližších silných stanic," vysvětluje Dudáček.
Nejnovější digitální autorádia jsou vybavena systémem RDS. "Paměti jsou samozřejmé, displeje navíc vypisují jméno poslouchané stanice. Důležitější je, že neztrácejí stanici, kterou řidič chce poslouchat, neboť při jízdě vyhledávají nejsilnější vysílač zvolené stanice," uvádí Petr Dudáček. "Přijímač rovněž dokáže dekódovat typ programu - z nabídky žánrů rádio samo hledá stanici, která vysílá řidičem požadovaný program, třeba zprávy, rock, vážnou hudbu, sport... Součástí RDS je i možnost příjmu dopravního hlášení i ze stanic, které v tu chvíli rádio nehraje. Tyto přístroje jsou o pět set až tisíc korun dražší než obdobná rádia bez systému RDS a lze je koupit od necelých čtyř tisícovek."
Pokud se týká ovládání, nejlepší jsou přístroje, jimž se řidič může věnovat, aniž by se na ně podíval. Výhodná je kupříkladu možnost zapnutí jakýmkoliv z tlačítek. "Jeden z nevhodných typů ovládání zjišťujeme u autorádií z nejdražších, která mají řadu třeba i deseti stejných tlačítek vedle sebe a veliký displej, který svádí ke sledování všeho možného i nemožného, co se v přístroji děje. Intuitivní ovládání je v těchto případech komplikované," tvrdí Petr Dudáček.
Ten naopak jako velmi bezpečné a přehledné doporučuje ovládání autorádia pod volantem vozu. Podobně výhodné je ovládání joystickem na řadicí páce či vedle ní.
Vynikající je i dálkové bezdrátové ovládání, umístěné kupříkladu na volantu, řadicí páce či v rukách spolujezdců. "Toto řešení ale obvykle pracuje na systému obvyklém u televizních přijímačů, a musí tedy být nařízeno přímo na středový panel, v němž je rádio namontováno," upozorňuje Petr Dudáček.

Při výběru autorádia by se měl řidič zamyslet i nad ergonomií ovládacích prvků.