Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbezpečnější dopravu má Berlín, nejhůře si vede Lublaň

aktualizováno 
Žijete v Praze? Oproti obyvatelům jiných metropolí čelíte menšímu riziku, že váš život skončí při dopravní nehodě. Ještě bezpečněji bydlí Berlíňané či Pařížané. Naopak obyvatelé Bratislavy, Rigy nebo Lublaně si musí v dopravním mumraji dávat velký pozor.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

V roce 2007 přišlo v pražské dopravě o život 36 lidí. Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě (ETSC) sleduje index, podle kterého na 100 000 obyvatel zahynulo v hlavním městě Česka 2,97 člověka.

Nejlépe si v tomto indexu vede Berlín před Paříží, následují Oslo, Helsinky a Stockholm. Praha je v žebříčku 27 měst v lepším průměru, sousedy v přehledu jí jsou podobně (ne)bezpečná města Londýn a Brusel. Nejhorší výsledky patří až na Atény a Nikósii k městům bývalého východního bloku.

Úřad ETSC spočítal, že v největším ohrožení jsou ve velkoměstské dopravě chodci. Připadá na ně 43 procent obětí, druhou největší skupinou jsou cestující v autech (26 %). Následují motocyklisté s 21 procenty a cyklisté s pěti procenty.

Dobrou zprávou je, že počet usmrcených v evropských metropolích klesá. Praha není výjimkou. Ještě v roce 1997 podle  ETCS na území hlavního města zahynulo při dopravních nehodách 100 lidí, předloni Praha registrovala 62 usmrcených a loni 36.

Vůbec nejvíce mrtvých si mezi evropskými velkoměsty loni připsaly Atény s 226 oběťmi silničního provozu, následuje Londýn s 222 usmrcenými. Jenže britské hlavní město čítá na 7,5 milionu obyvatel, zatímco řecké méně než půlku.

Nejlépe se daří počet tragických střetů snižovat v Dublinu a Lisabonu.

"Výsledky naší nejnovější studie ukazují, že tam, kde zastupitelé přijali strategický program, se obyvatelé těší z přátelštějšího a bezpečnějšího prostředí," uvádí v tiskové zprávě k vývoji úmrtnosti v evropským metropolích Graziella Jost z ETSC.

Pod pojmem strategický program se skrývají nejrůznější dopravní úpravy vedoucí k menšímu počtu nehod.

Zatímco Praha patří v počtu smrtelných nehod na počet obyvatel k lepšímu evropskému průměru, údaje o usmrcených na silnicích v celé zemi řadí Českou republiku do podprůměru, neboli mezi státy s méně bezpečnými silnicemi.

Počet mrtvých na 100 000 obyvatel

Berlín

1,64
Paříž 1,70
Oslo 1,82
Helsinky 1,93
Stockholm 2,04
Vídeň  2,10
Dublin 2,17
Madrid 2,71
Londýn 2,95
Praha 2,97
Brusel 3,01
Kodaň 3,36
Amsterdam 3,37
Jeruzalém 3,62
Lisabon 4,33
Budapešť 5,90
Řím 6,02
Talin 6,30
Sofie 6,31
Bukurešť 6,32
Varšava 6,45
Atény 6,55
Bratislava 6,57
Nikósie 7,01
Riga 9,69
Vilnius 12,09
Lublaň 12,98

Počet usmrcených na silnicích evropských metropolí (a Jeruzaléma) na 100 000 obyvatel, průměr všech měst je 3,95.
Pramen: ESTC – Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.