Nejbezpečnější dopravu má Berlín, nejhůře si vede Lublaň

Žijete v Praze? Oproti obyvatelům jiných metropolí čelíte menšímu riziku, že váš život skončí při dopravní nehodě. Ještě bezpečněji bydlí Berlíňané či Pařížané. Naopak obyvatelé Bratislavy, Rigy nebo Lublaně si musí v dopravním mumraji dávat velký pozor.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

V roce 2007 přišlo v pražské dopravě o život 36 lidí. Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě (ETSC) sleduje index, podle kterého na 100 000 obyvatel zahynulo v hlavním městě Česka 2,97 člověka.

Nejlépe si v tomto indexu vede Berlín před Paříží, následují Oslo, Helsinky a Stockholm. Praha je v žebříčku 27 měst v lepším průměru, sousedy v přehledu jí jsou podobně (ne)bezpečná města Londýn a Brusel. Nejhorší výsledky patří až na Atény a Nikósii k městům bývalého východního bloku.

Úřad ETSC spočítal, že v největším ohrožení jsou ve velkoměstské dopravě chodci. Připadá na ně 43 procent obětí, druhou největší skupinou jsou cestující v autech (26 %). Následují motocyklisté s 21 procenty a cyklisté s pěti procenty.

Dobrou zprávou je, že počet usmrcených v evropských metropolích klesá. Praha není výjimkou. Ještě v roce 1997 podle  ETCS na území hlavního města zahynulo při dopravních nehodách 100 lidí, předloni Praha registrovala 62 usmrcených a loni 36.

Vůbec nejvíce mrtvých si mezi evropskými velkoměsty loni připsaly Atény s 226 oběťmi silničního provozu, následuje Londýn s 222 usmrcenými. Jenže britské hlavní město čítá na 7,5 milionu obyvatel, zatímco řecké méně než půlku.

Nejlépe se daří počet tragických střetů snižovat v Dublinu a Lisabonu.

"Výsledky naší nejnovější studie ukazují, že tam, kde zastupitelé přijali strategický program, se obyvatelé těší z přátelštějšího a bezpečnějšího prostředí," uvádí v tiskové zprávě k vývoji úmrtnosti v evropským metropolích Graziella Jost z ETSC.

Pod pojmem strategický program se skrývají nejrůznější dopravní úpravy vedoucí k menšímu počtu nehod.

Zatímco Praha patří v počtu smrtelných nehod na počet obyvatel k lepšímu evropskému průměru, údaje o usmrcených na silnicích v celé zemi řadí Českou republiku do podprůměru, neboli mezi státy s méně bezpečnými silnicemi.

Počet mrtvých na 100 000 obyvatel

Berlín

1,64
Paříž 1,70
Oslo 1,82
Helsinky 1,93
Stockholm 2,04
Vídeň  2,10
Dublin 2,17
Madrid 2,71
Londýn 2,95
Praha 2,97
Brusel 3,01
Kodaň 3,36
Amsterdam 3,37
Jeruzalém 3,62
Lisabon 4,33
Budapešť 5,90
Řím 6,02
Talin 6,30
Sofie 6,31
Bukurešť 6,32
Varšava 6,45
Atény 6,55
Bratislava 6,57
Nikósie 7,01
Riga 9,69
Vilnius 12,09
Lublaň 12,98

Počet usmrcených na silnicích evropských metropolí (a Jeruzaléma) na 100 000 obyvatel, průměr všech měst je 3,95.
Pramen: ESTC – Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...