Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbezpečnější dopravu má Berlín, nejhůře si vede Lublaň

aktualizováno 
Žijete v Praze? Oproti obyvatelům jiných metropolí čelíte menšímu riziku, že váš život skončí při dopravní nehodě. Ještě bezpečněji bydlí Berlíňané či Pařížané. Naopak obyvatelé Bratislavy, Rigy nebo Lublaně si musí v dopravním mumraji dávat velký pozor.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

V roce 2007 přišlo v pražské dopravě o život 36 lidí. Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě (ETSC) sleduje index, podle kterého na 100 000 obyvatel zahynulo v hlavním městě Česka 2,97 člověka.

Nejlépe si v tomto indexu vede Berlín před Paříží, následují Oslo, Helsinky a Stockholm. Praha je v žebříčku 27 měst v lepším průměru, sousedy v přehledu jí jsou podobně (ne)bezpečná města Londýn a Brusel. Nejhorší výsledky patří až na Atény a Nikósii k městům bývalého východního bloku.

Úřad ETSC spočítal, že v největším ohrožení jsou ve velkoměstské dopravě chodci. Připadá na ně 43 procent obětí, druhou největší skupinou jsou cestující v autech (26 %). Následují motocyklisté s 21 procenty a cyklisté s pěti procenty.

Dobrou zprávou je, že počet usmrcených v evropských metropolích klesá. Praha není výjimkou. Ještě v roce 1997 podle  ETCS na území hlavního města zahynulo při dopravních nehodách 100 lidí, předloni Praha registrovala 62 usmrcených a loni 36.

Vůbec nejvíce mrtvých si mezi evropskými velkoměsty loni připsaly Atény s 226 oběťmi silničního provozu, následuje Londýn s 222 usmrcenými. Jenže britské hlavní město čítá na 7,5 milionu obyvatel, zatímco řecké méně než půlku.

Nejlépe se daří počet tragických střetů snižovat v Dublinu a Lisabonu.

"Výsledky naší nejnovější studie ukazují, že tam, kde zastupitelé přijali strategický program, se obyvatelé těší z přátelštějšího a bezpečnějšího prostředí," uvádí v tiskové zprávě k vývoji úmrtnosti v evropským metropolích Graziella Jost z ETSC.

Pod pojmem strategický program se skrývají nejrůznější dopravní úpravy vedoucí k menšímu počtu nehod.

Zatímco Praha patří v počtu smrtelných nehod na počet obyvatel k lepšímu evropskému průměru, údaje o usmrcených na silnicích v celé zemi řadí Českou republiku do podprůměru, neboli mezi státy s méně bezpečnými silnicemi.

Počet mrtvých na 100 000 obyvatel

Berlín

1,64
Paříž 1,70
Oslo 1,82
Helsinky 1,93
Stockholm 2,04
Vídeň  2,10
Dublin 2,17
Madrid 2,71
Londýn 2,95
Praha 2,97
Brusel 3,01
Kodaň 3,36
Amsterdam 3,37
Jeruzalém 3,62
Lisabon 4,33
Budapešť 5,90
Řím 6,02
Talin 6,30
Sofie 6,31
Bukurešť 6,32
Varšava 6,45
Atény 6,55
Bratislava 6,57
Nikósie 7,01
Riga 9,69
Vilnius 12,09
Lublaň 12,98

Počet usmrcených na silnicích evropských metropolí (a Jeruzaléma) na 100 000 obyvatel, průměr všech měst je 3,95.
Pramen: ESTC – Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz