Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa pro SNB může jen do bezvětří. Nanuk navíc nevoněl Chruščovovi

aktualizováno 
Obří kapotovaný speciál Jawa je dodnes ozdobou všech veteránských akcí. Ovládání výjimečného stroje vyžaduje fištrón. Svou Jawu 350 typ 354 „Nanuk“ představuje jeden ze šťastných majitelů.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“ | foto: Jawa

Na začátku 60. let se začal „nanuk“ vyrábět v národním podniku Jawa Týnec nad Sázavou. Byl to motocykl určený pro tehdejší dopravní orgány SNB. Konstruktéři se snažili přihlédnout k náročnosti služby na motocyklech.

Fotogalerie

Na dobových fotografiích jsou mnohdy vidět ošlehané tváře esenbáků na „půllitrech“ a „pérácích“, a proto se vzhled nového stroje pro SNB ubíral směrem k větším kapotážím i ochrannému plexisklu a díky velkým bočním kufrům bylo možné montovat i radiostanice.

V přední části kapotáže je modré světlo. Někdo tvrdí, že má svítit a druhý se bude do krve hádat, že blikalo. Pravdu už asi dnes nezjistíme. Celkově konstrukce vycházela ze známé dvoutaktní Jawy 350, typ 354. Poprvé bylo na těchto motocyklech také použito barevné odlišení vozidel SNB. Byla to známá modro-bílá kombinace používaná i na automobilech Volha 21 či Škoda 1202 STW.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Několik „nanuků“ se dostalo i k hradní stráži. Tam byla použita červeno-bílá kombinace. Na hradě si ovšem dlouho nepobyly. Po návštěvě Nikity Chruščova v srpnu 1964 a jeho stížnostech na značnou kouřivost po nich byla rázem veta. V původním technickém průkazu najdete v kolonce „Způsob nabytí vozidla“ buď MV (ministerstvo vnitra) nebo MNO (ministerstvo národní obrany). Ten můj byl vyroben v roce 1961 a jezdil v aktivní službě v Novém Jičíně.

Jízda vyžadovala do značné míry velkou zručnost. Než ho vůbec vyprostíte z garáže, určitě si někam skřípnete nohu či ruku, popřípadě odřete kapotáž. Motor naskočí okamžitě a to charakteristické bublání musí uspokojit i zarytého nepřítele dvoutaktů. Sedadlo je velké a pohodlné, pro lidi s dlouhýma nohama je ovšem jízda trochu očistec. Brzy se dostaví křeče do kyčlí a člověk s vyšší postavou na motocyklu působí poněkud komicky.

Ovládání je snadné, jen při podřazování vás budou ty křeče brát ještě víc, protože máte koleno doslova u brady. O účinku kapotáže a plexiskla na jízdní vlastnosti je snad úplně zbytečné psát. Když se chcete projet, je nutno jezdit zásadně v bezvětří! Brzdy odpovídají době konstrukce, tedy není záhodno brzdit „na krev“ a je lépe zachovávat větší odstup od vozidla před vámi. Ostřejší průjezd zatáček raději nezkoušejte.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Dnes můžete potkat „nanuky“ na skoro všech srazech historických vozidel. Je to motorka, která se přes své zřejmé nedostatky a hodně vysokou cenu těší velmi značné oblibě. „Z mého osobního pohledu je to stroj, který má duši, a jsem rád, že jsem jej kdysi pořídil,“ říká majitel jedné z nejbizarnějších československých motorek.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Typ: 350/354
Motor: dvoudobý dvouválec
Obsah: 344 ccm
Výkon: 18 koní/5 000 ot/min
Pohotovostní hmotnost: 152 kg
Celková hmotnost: 352 kg
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Spotřeba: 4,2 l / 100 km
Objem nádrže: 13 l benzínu (mix)

Autoři:




Nejčtenější

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Harley-Davidson XL 1200V
Harley-Davidson XL 1200V

r.v. 2012, naj. 4 690 km, servisní kniha
235 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.