Ecosse Heretic Titanium | foto: Ecosse

Nejdražší motorky světa: charita, turbína a okruhový speciál za 38 milionů

  • 16
Na jednoduchou otázku, která motorka je na světě nejdražší, není snadná odpověď. Pojďme se podívat na nejžhavější kandidáty.

Jako rozcvička může posloužit předkolo o nejdražší motorku oficiálně nabízenou na českém trhu. Začněme u japonské Big Four, která v sedmdesátých letech cenově převálcovala zbytek světa.

Nejdražší Suzuki je v roce 2008 cruiser M1800R, který vyjde na 379 900 korun (včetně DPH – stejně jako všechny ceny na českém trhu uvedené dále). 

Také u Kawasaki dnes stojí nejvíce cruiser, a to model VN2000 - 489 000 korun.

Jen o 900 korun více stojí nejdražší Yamaha, cestovní sporťák FJR 1300 AS.

To Honda si cení svého šestiválcového Gold Winga už na 739 900 korun. Nejdražší stroje však musíme hledat jinde, než u japonské "konfekce".

U BMW zaplatíte nejvíce za konkurenta Hondy Gold Wing, mamutí cestovní model K 1200 LT – stojí 637 200 korun.

Americká legenda Harley-Davidson své fanoušky příliš nešetří, přesto její nejdražší model je také trochu překvapivě levnější než nejdražší honda…

Model Ultra Classic Electra Glide ve speciální edici 105th Anniversary (105 let od založení značky) vyjde na 710 265 korun.

Nejdražší motocykly u nás mají italský původ: nový supersport Ducati 1098R je k mání za 958 000 korun. Ještě donedávna bylo také možné objednat jeden z 1 500 exemplářů repliky závodního speciálu Ducati Desmosedici RR za cenu 45 000 eur (bez DPH), tedy k dnešku něco přes 1 400 000 českých korun s daní. Vítězem českého předkola je tedy Ducati.

Tímto pomalu opouštíme české showroomy. Další italská značka, slavná a ušlechtilá MV Agusta, na podzim roku 2006 nabízela ke koupi limitovanou, 100kusovou sérii svého stěžejního modelu F4CC. Také cena se dobře pamatovala, rovných 100 000 eur. Za zmínku určitě stojí i maximální rychlost 315 km/h.

Za podobné peníze se dá dnes pořídit další, ale o něco rychlejší superbike. Turbínou Rolls Royce Alison poháněný stroj Y2K od firmy MTT překonal 390 km/h.

Nijak zvlášť hezké, ale pekelně rychlé monstrum s úžasným zvukem (uslyšíte zde) má výkon 320 koní a cenovku 150 000 USD. Výroba probíhá tempem pěti kusů za rok, takže o sériovosti by se už dalo polemizovat.

Titulem nejdražší sériové motorky světa se aktuálně honosí Ecosse Heritage Titanium.

Za cenu 275 000 USD dostanete motor o objemu 2 150 ccm s výkonem přes 200 koní, titanový rám, závodní odpružení a návdavkem také hodinky BRM.

Zde je už označení sériová motorka opravdu na hranici – vyrobeno má být celkem pouhých 10 kousků.

V tomto cenově vzestupném výčtu vlastně měla Ecosse předcházet zmínka o Macchia Nera No.1. Stroj, vyrobený v počtu jednoho kusu v dílnách NCR podle designu Alda Drudiho, se také honosil masivním nasazením titanu.

Díky tomu klesla hmotnost na neuvěřitelných 135 kg, udávaný výkon byl 180 koní. Unikát s tímto výkonem byl k mání za 150 000 eur nebo 180 000 USD – ovšem v roce 2004, kdy byl představen.

NCR Macchia Nera

Touto jedinečnou černou krasavicí uzavřeme kapitolu řekněme soudobých exkluzivních motocyklů. Další zajímavou skupinou jsou sběratelské kousky.

Závodní Ducati 750SS Imola z roku 1972, která dojela druhá v inauguračním závodě Imola 200 s jezdcem Brunem Spaggiarim, byla vydražena aukční síní Sotheby’s v roce 2001 za 121 538 USD.

Na téže aukci se vyšplhala cena raritního motocyklu americké značky Sears z roku 1914 na 127 325 USD.

Nesbírají se ale jen historické exempláře. Příkladem mohou být Harley-Davidsony, které ve prospěch obětí velkých katastrof čas od času draží Jay Leno, populární moderátor talkshow TV stanice NBC.

Harley, podepsaný Johnem Travoltou, Sly Stallonem, Tomem Cruisem, Denzelem Washingtonem a dalšími hvězdami, vydražený ve prospěch obětí 9/11 nakonec stál 360 000 USD. Po tsunami v Asii se konečná cena za dalšího charitativního harleye vyšplhala na 800 100 USD…

Absolutně nejdražší jsou ale současné závodní speciály: ty špičkové se pohybují v nejprestižnější kategorii MotoGP.

Problém je v tom, že nikdo nechce přesně říct, kolik taková motorka stojí. Jednotlivé značky i týmy všechny relevantní technické i ekonomické údaje přísně tají kvůli špionáži.

Dalším faktem ztěžujícím pátrání je fakt, že jednotlivé týmy si samotný stroj nekupují, ale pronajímají – což zahrnuje také podporu během sezony, včetně výměn odepsaných náhradních dílů.

Ta probíhá stylem kus za kus, všechno použité musí skončit u výrobce, který to zase kvůli možné špionáži likviduje do posledního šroubku…

Po skončení sezony se s výjimkou muzejních exemplářů obvykle ničí celý stroj.

Ale přesto: když Tohru Ukawa, tehdejší týmový parťák Valentina Rossiho, rozsekal v Doningtonu 2002 svou závodní Hondu RCV211 opravdu na maděru, objevila se v obvykle dobře informovaném britském magazínu BIKE spolu s rozborem nehody informace, že to byla rána za 850 000 liber. Tehdy to vycházelo na naše přes 38 milionů…

Ducati Moto GP

Nakonec se tedy musíme spokojit s kvalifikovaným odhadem, který cenu aktuálních speciálů MotoGP určuje v rozmezí 1-2 milionu eur. Paradoxem je, že i kdybyste na to měli, koupit si je nemůžete…