Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdůležitější novinky na silnicích

aktualizováno 
Nově může na předním místě spolujezdce cestovat dítě jakéhokoliv věku. Avšak je-li mladší 12 let, pak pouze v autosedačce. Pokud je ve věku mezi 12 a 18 lety, hraje roli jeho výška. Když dítě měří méně než 150 centimetrů, patří opět do sedačky. Na zadních sedadlech vybavených bezpečnostními pásy musí být v autosedačce děti, kterým je méně než 18 let, avšak jen tehdy, jsou-li menší než 150 centimetrů. Zákon umožňuje nahradit autosedačku speciálním sedákem, který dítě přizvedne a nehrozí tak, že se při nehodě uškrtí bezpečnostním pásem. Pokud řidič nemá sedačku, může ji nahradit například dvoubodovým pásem. Je-li autosedačka na předním sedadle, musí být vypnut airbag.
Přehled nových silničních pravidel

Přehled nových silničních pravidel | foto: MAFA - Martin Pinkas

V zimě svítit celý den
Řidiči musí rozsvítit potkávací světla nejen poté, co se sníží viditelnost, ale přibližně od řijna do března - v období zimního času - budou motorová vozidla svítit celý den. Letní čas toto pravidlo ruší.

Přednost na přechodu
Pěší získávají na přechodech větší přednost než v minulosti. Když řidič spatří značku signalizující přechod, měl by automaticky zpomalit a sledovat, zda někdo z chodců nehodlá přecházet. Pokud je to třeba, musí zastavit. Ostatně - je tomu tak v mnoha západoevropských zemích. Chodci by naopak neměli přecházet vozovku mimo přechody, kde s nimi řidiči nepočítají. Chodci musí dát na přechodu přednost tramvajím a vozům s absolutní předností - houkající policii, hasičům, sanitce a dalším.

Telefony jen s hands free
Ačkoliv je zřejmé, že každé telefonování řidiče rozptyluje, dovolují mu nové zákony volání za použití hands free sady. Zákon přesně říká, že řidič za jízdy nesmí držet telefon v ruce. Nejlevnější přenosné hands free sady stojí od dvou set korun. Lepší jsou pevně zabudovaná zařízení, která lze pořídit za částky od čtyř tisíc korun. Ještě bezpečnější je volání z telefonů s hlasovým vytáčením.

Přednosti na kruhových objezdech
Stále rozšířenější kruhové křižovatky mají nové pravidlo: automaticky má přednost vozidlo jedoucí po objezdu. To však platí jen v případech, kdy přednost neupravují dopravní značky. Dříve se na kruhových objezdech uplatňovalo přednost zprava.

Výstražné blikače
Pravidlo, které už je poměrně rozšířené hlavně na dálnicích v cizině i v tuzemsku, dostalo podporu zákona: když řidič před sebou spatří kritickou situaci, například nehodu, a začne proto brzdit, dá za ním jedoucím autům zprávu pomocí varovných - výstražných - blikačů.

Pravidlo zipu
V místě, kde se dva pruhy spojují v jeden, platí, že řidiči si musí vyjít vstříc a do jediného pokračujícího pruhu vjíždět střídavě. Řidiči, kteří jedou rovně, musí pustit jedno auto před sebe. To je důležité především na dálnicích, kde je uzavřen jeden pruh. Praxe je taková, že řidiči pokračují v pruhu, který bude o pár set metrů dále uzavřen, až na úroveň značky zákaz předjíždění, u které se zařadí mezi vozy jedoucí v pokračujícím pruhu. Vždy platí jako u zipu - auta v pruzích se pravidelně a střídavě napojují. Pokud systém funguje, provoz je obvykle překvapivě plynulý.

Také cyklisté s přilbou
Nejen lidé mladší patnácti let, ale i řidiči všech motocyklů a mopedů musí při jízdě mít na hlavě přilbu. Stejná zásada platí i pro spolujezdce. Diskutovaná babička jedoucí na kole do kostela, ale i všichni ostatní cyklisté starší 15 let tak i nadále mohou jezdit bez ochrany hlavy. Novinkou je pravidlo, podle kterého mohou cyklisté předjíždět kolonu aut z pravé strany. To od řidičů žádá vyšší ostražitost a pravidelnou kontrolu provozu pohledem do pravého zpětného zrcátka.

Policie k nehodě až od 20 000 korun
Pokud se při nehodě nikdo nezraní a škoda nepřesáhne hranici 20 tisíc korun, nemusí událost vidět policie. Avšak policii je nutné přivolat v případech, kdy sice nevznikly větší než dvacetitisícové škody, ale účastníci se nemohou dohodnout o tom, kdo nehodu zavinil.

Modré majáky a tunely
Vozidla policie, hasičů, záchranné služby a další už nemají přednost v jízdě, jen pokud na jejich vozech blikají majáky a zároveň houkají sirénou, nyní stačí blikající majáky. Nový zákon zároveň zakazuje používat modrý maják komukoliv jinému než autu s právem přednosti v jízdě. Zákon nově upravuje také chování při poruše v tunelu. Řidič má vypnout motor a vůz označit tak, aby neohrozil bezpečnost. Poté je povinen se situací seznámit policii nebo správce tunelu.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.