Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdůležitější novinky na silnicích

aktualizováno 
Nově může na předním místě spolujezdce cestovat dítě jakéhokoliv věku. Avšak je-li mladší 12 let, pak pouze v autosedačce. Pokud je ve věku mezi 12 a 18 lety, hraje roli jeho výška. Když dítě měří méně než 150 centimetrů, patří opět do sedačky. Na zadních sedadlech vybavených bezpečnostními pásy musí být v autosedačce děti, kterým je méně než 18 let, avšak jen tehdy, jsou-li menší než 150 centimetrů. Zákon umožňuje nahradit autosedačku speciálním sedákem, který dítě přizvedne a nehrozí tak, že se při nehodě uškrtí bezpečnostním pásem. Pokud řidič nemá sedačku, může ji nahradit například dvoubodovým pásem. Je-li autosedačka na předním sedadle, musí být vypnut airbag.
Přehled nových silničních pravidel

Přehled nových silničních pravidel | foto: MAFA - Martin Pinkas

V zimě svítit celý den
Řidiči musí rozsvítit potkávací světla nejen poté, co se sníží viditelnost, ale přibližně od řijna do března - v období zimního času - budou motorová vozidla svítit celý den. Letní čas toto pravidlo ruší.

Přednost na přechodu
Pěší získávají na přechodech větší přednost než v minulosti. Když řidič spatří značku signalizující přechod, měl by automaticky zpomalit a sledovat, zda někdo z chodců nehodlá přecházet. Pokud je to třeba, musí zastavit. Ostatně - je tomu tak v mnoha západoevropských zemích. Chodci by naopak neměli přecházet vozovku mimo přechody, kde s nimi řidiči nepočítají. Chodci musí dát na přechodu přednost tramvajím a vozům s absolutní předností - houkající policii, hasičům, sanitce a dalším.

Telefony jen s hands free
Ačkoliv je zřejmé, že každé telefonování řidiče rozptyluje, dovolují mu nové zákony volání za použití hands free sady. Zákon přesně říká, že řidič za jízdy nesmí držet telefon v ruce. Nejlevnější přenosné hands free sady stojí od dvou set korun. Lepší jsou pevně zabudovaná zařízení, která lze pořídit za částky od čtyř tisíc korun. Ještě bezpečnější je volání z telefonů s hlasovým vytáčením.

Přednosti na kruhových objezdech
Stále rozšířenější kruhové křižovatky mají nové pravidlo: automaticky má přednost vozidlo jedoucí po objezdu. To však platí jen v případech, kdy přednost neupravují dopravní značky. Dříve se na kruhových objezdech uplatňovalo přednost zprava.

Výstražné blikače
Pravidlo, které už je poměrně rozšířené hlavně na dálnicích v cizině i v tuzemsku, dostalo podporu zákona: když řidič před sebou spatří kritickou situaci, například nehodu, a začne proto brzdit, dá za ním jedoucím autům zprávu pomocí varovných - výstražných - blikačů.

Pravidlo zipu
V místě, kde se dva pruhy spojují v jeden, platí, že řidiči si musí vyjít vstříc a do jediného pokračujícího pruhu vjíždět střídavě. Řidiči, kteří jedou rovně, musí pustit jedno auto před sebe. To je důležité především na dálnicích, kde je uzavřen jeden pruh. Praxe je taková, že řidiči pokračují v pruhu, který bude o pár set metrů dále uzavřen, až na úroveň značky zákaz předjíždění, u které se zařadí mezi vozy jedoucí v pokračujícím pruhu. Vždy platí jako u zipu - auta v pruzích se pravidelně a střídavě napojují. Pokud systém funguje, provoz je obvykle překvapivě plynulý.

Také cyklisté s přilbou
Nejen lidé mladší patnácti let, ale i řidiči všech motocyklů a mopedů musí při jízdě mít na hlavě přilbu. Stejná zásada platí i pro spolujezdce. Diskutovaná babička jedoucí na kole do kostela, ale i všichni ostatní cyklisté starší 15 let tak i nadále mohou jezdit bez ochrany hlavy. Novinkou je pravidlo, podle kterého mohou cyklisté předjíždět kolonu aut z pravé strany. To od řidičů žádá vyšší ostražitost a pravidelnou kontrolu provozu pohledem do pravého zpětného zrcátka.

Policie k nehodě až od 20 000 korun
Pokud se při nehodě nikdo nezraní a škoda nepřesáhne hranici 20 tisíc korun, nemusí událost vidět policie. Avšak policii je nutné přivolat v případech, kdy sice nevznikly větší než dvacetitisícové škody, ale účastníci se nemohou dohodnout o tom, kdo nehodu zavinil.

Modré majáky a tunely
Vozidla policie, hasičů, záchranné služby a další už nemají přednost v jízdě, jen pokud na jejich vozech blikají majáky a zároveň houkají sirénou, nyní stačí blikající majáky. Nový zákon zároveň zakazuje používat modrý maják komukoliv jinému než autu s právem přednosti v jízdě. Zákon nově upravuje také chování při poruše v tunelu. Řidič má vypnout motor a vůz označit tak, aby neohrozil bezpečnost. Poté je povinen se situací seznámit policii nebo správce tunelu.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz