Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejhorší český řidič je starší pán v klobouku. Jezdí červenou Octavií Combi

aktualizováno 
Polovina Čechů nedodržuje na silnicích povolenou rychlost. Typické auto na našich silnicích je červená Škoda Octavia Combi starší sedmi let. Její řidič si v autě velmi často prozpěvuje a příliš s ostatními účastníky provozu neflirtuje. Zato si rád užívá sex v autě.

Škoda Octavia Combi | foto: Škoda Auto

Vyplynulo to z průzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla na reprezentativním vzorku 18−65letých Čechů, Němců, Poláků, Maďarů a Rumunů v únoru letošního roku agentura TNS AISA.

Zjistilo se, že nejčastěji porušují dopravní předpisy Němci a Poláci. Téměř 70 procent z nich přiznalo, že občas nedodržuje povolenou rychlost. Naopak nejukázněněji jezdí Maďarové a Rumuni, kde se k přísnému respektování pravidel hlásí devět řidičů z deseti.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VÝSLEDKY PRŮZKUMU

Nedovolená rychlost je přitom spíše doménou mužů, přiznala se k tomu více než polovina z nich. Mezi ženami jsou to jen čtyři z deseti řidiček. Pouze jedna čtvrtina českých řidičů pak tvrdí, že dopravní předpisy neporušuje nikdy. Typický český řidič patří podle svého mínění k nejukázněnějším.

Němec má stříbrného volkswagena a Rumun bílou dacii. "Každá země preferuje domácí značku," komentuje výsledky Milan Beutl, generální ředitel GE Money Auto. Anomálie vykazuje Rumunsko, kde je podle průzkumu 20 procent aut do stáří jednoho roku a za nejbezpečnější barvu auta tamní řidiči považují černou.

Koupit si automobil plánují v příštích dvou letech čtyři z deseti lidí v Česku, v průměru za něj chtějí utratit zhruba 183 tisíc korun. Čech touží po ojeté škodě, Maďar po novém suzuki v ceně kolem 220 tisíc a Němec, Polák i Rumun by rádi volkswagena. Český patriotismus k "domácí" značce je nejsilnější, škodovku si chce podle průzkumu koupit 39 % dotázaných, výsledek odpovídá statistikám registrací, v loňském roce si novou škodu pořídilo 37 % Čechů.

Češi mají rádi sex v autě
Zájem o nákup aut si autoři průzkumu vysvětlují dvěma způsoby. Především dochází k postupnému obnovování vozového parku, který je v České republice stále velmi zastaralý - průměrný věk auta dosahuje téměř 14 let. Kromě stáří současného vozu je dalším důvodem k nákupu potřeba využívat více aut v rámci jedné domácnosti. Průzkum potvrdil, že hlavním zdrojem financování aut jsou vlastní úspory. Takto chtějí koupit auto dvě třetiny z těch, kteří nákup auta plánují nebo teprve zvažují.

V sexu v autě patří Češi k nejaktivnějším, častěji provozují občas sex v autě pouze Maďaři, Rumuni přibližně stejně často. K sexuálním hrátkám využívá auto kolem deseti procent českých mužů i žen, jak si vysvětlit disproporci výsledků mezi rumunskými muži (13 %) a ženami (2 %), výzkum neprozradil.

"Český řidič si bez auta neumí představit život," říká Milan Beutl. "Pokud jde o ženy řidičky, téměř polovina jich přiznává, že je pro ně řízení občas stresující. Možná i proto si častěji než muži v autě hlasitě zpívají. Také ve větší míře dbají na čistotu vozu a málokdy v něm jí." Šéf komunikace Roman Frkous ironicky dodává, že největší díru do světa by česká rádia udělala se zpívaným zpravodajstvím.

Češi jsou přeborníci v nadávání za volantem. Přiznávají se k tomu dvě třetiny naší populace. Překvapivě za volantem nadávají častěji ženy než muži.

Každý druhý český muž je přesvědčený, že pánové jsou lepšími řidiči než dámy. Více než polovina žen naopak tvrdí, že ženy řídí daleko bezpečněji. "Obě pohlaví se však vzácně shodují na tom, že nejhoršími řidiči jsou starší pánové v klobouku," uvádí Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Auto.

Řídí každá druhá Češka
Řidičský průkaz vlastní v ČR dvě třetiny dospělých ve věku 18−60 let. Nejvíce řidičů je v Německu. Zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá Češka. Muži také začínají jezdit v průměru o rok dříve než ženy. Řidičské oprávnění čeští řidiči v průměru získávají v 21 letech, zatímco dnešní mladí to stíhají již ve věku dosažení plnoletosti. Za posledních 30 let se tak věková hranice získání řidičského průkazu snížila o 3 roky. 

Průměrný věk nákupu prvního auta je v Česku 24 let. Téměř polovina řidičů si pořídí první vůz mezi 19 a 25 lety věku. Vlastní automobil si kupují nejdříve Němci – 78 procent  z nich tvrdí, že svým prvním vlastním autem začali jezdit před dosažením 25 let. Oproti tomu Rumuni si své první auto pořizují až ve věku 28 let, před třiceti lety si ovšem kupovali první auto průměrně v 39 letech!

Nejčastěji se jezdí do práce a zpět
Ve všech sledovaných zemích je nejčastějším důvodem pro jízdu autem cesta do práce a zpět. "Tento důvod uvádí hned 41 procent Čechů. Češi také výrazně více využívají automobil pro jízdu na dovolenou nebo na svou chatu," říká Jan Hrubý, marketingový ředitel GE Money Auto. Dvacet procent z nich uvádí také jako důvod k usednutí za volant jízdu na nákup.

Ze všech sledovaných zemí stráví Češi v autě nejméně času. Méně než hodinu denně v autě sedí 70 procent tuzemských řidičů. U poloviny nepřekročí ujetá vzdálenost za rok 10 000 kilometrů. A třetina dokonce ujede méně než 5 000 kilometrů ročně, což odpovídá 14 kilometrům za den. Nejvíce kilometrů za rok ujedou Němci a Rumuni.

V rámci sledovaných zemí Češi do svých vozidel vkládají také nejméně finančních prostředků. Polovina z nich investuje do provozu svého automobilu částku do 2 500 korun měsíčně. V Německu vynaloží měsíčně nejčastěji 5 000 až 7 500 Kč na provoz auta.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.