Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejhorší český řidič je starší pán v klobouku. Jezdí červenou Octavií Combi

aktualizováno 
Polovina Čechů nedodržuje na silnicích povolenou rychlost. Typické auto na našich silnicích je červená Škoda Octavia Combi starší sedmi let. Její řidič si v autě velmi často prozpěvuje a příliš s ostatními účastníky provozu neflirtuje. Zato si rád užívá sex v autě.

Škoda Octavia Combi | foto: Škoda Auto

Vyplynulo to z průzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla na reprezentativním vzorku 18−65letých Čechů, Němců, Poláků, Maďarů a Rumunů v únoru letošního roku agentura TNS AISA.

Zjistilo se, že nejčastěji porušují dopravní předpisy Němci a Poláci. Téměř 70 procent z nich přiznalo, že občas nedodržuje povolenou rychlost. Naopak nejukázněněji jezdí Maďarové a Rumuni, kde se k přísnému respektování pravidel hlásí devět řidičů z deseti.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VÝSLEDKY PRŮZKUMU

Nedovolená rychlost je přitom spíše doménou mužů, přiznala se k tomu více než polovina z nich. Mezi ženami jsou to jen čtyři z deseti řidiček. Pouze jedna čtvrtina českých řidičů pak tvrdí, že dopravní předpisy neporušuje nikdy. Typický český řidič patří podle svého mínění k nejukázněnějším.

Němec má stříbrného volkswagena a Rumun bílou dacii. "Každá země preferuje domácí značku," komentuje výsledky Milan Beutl, generální ředitel GE Money Auto. Anomálie vykazuje Rumunsko, kde je podle průzkumu 20 procent aut do stáří jednoho roku a za nejbezpečnější barvu auta tamní řidiči považují černou.

Koupit si automobil plánují v příštích dvou letech čtyři z deseti lidí v Česku, v průměru za něj chtějí utratit zhruba 183 tisíc korun. Čech touží po ojeté škodě, Maďar po novém suzuki v ceně kolem 220 tisíc a Němec, Polák i Rumun by rádi volkswagena. Český patriotismus k "domácí" značce je nejsilnější, škodovku si chce podle průzkumu koupit 39 % dotázaných, výsledek odpovídá statistikám registrací, v loňském roce si novou škodu pořídilo 37 % Čechů.

Češi mají rádi sex v autě
Zájem o nákup aut si autoři průzkumu vysvětlují dvěma způsoby. Především dochází k postupnému obnovování vozového parku, který je v České republice stále velmi zastaralý - průměrný věk auta dosahuje téměř 14 let. Kromě stáří současného vozu je dalším důvodem k nákupu potřeba využívat více aut v rámci jedné domácnosti. Průzkum potvrdil, že hlavním zdrojem financování aut jsou vlastní úspory. Takto chtějí koupit auto dvě třetiny z těch, kteří nákup auta plánují nebo teprve zvažují.

V sexu v autě patří Češi k nejaktivnějším, častěji provozují občas sex v autě pouze Maďaři, Rumuni přibližně stejně často. K sexuálním hrátkám využívá auto kolem deseti procent českých mužů i žen, jak si vysvětlit disproporci výsledků mezi rumunskými muži (13 %) a ženami (2 %), výzkum neprozradil.

"Český řidič si bez auta neumí představit život," říká Milan Beutl. "Pokud jde o ženy řidičky, téměř polovina jich přiznává, že je pro ně řízení občas stresující. Možná i proto si častěji než muži v autě hlasitě zpívají. Také ve větší míře dbají na čistotu vozu a málokdy v něm jí." Šéf komunikace Roman Frkous ironicky dodává, že největší díru do světa by česká rádia udělala se zpívaným zpravodajstvím.

Češi jsou přeborníci v nadávání za volantem. Přiznávají se k tomu dvě třetiny naší populace. Překvapivě za volantem nadávají častěji ženy než muži.

Každý druhý český muž je přesvědčený, že pánové jsou lepšími řidiči než dámy. Více než polovina žen naopak tvrdí, že ženy řídí daleko bezpečněji. "Obě pohlaví se však vzácně shodují na tom, že nejhoršími řidiči jsou starší pánové v klobouku," uvádí Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Auto.

Řídí každá druhá Češka
Řidičský průkaz vlastní v ČR dvě třetiny dospělých ve věku 18−60 let. Nejvíce řidičů je v Německu. Zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá Češka. Muži také začínají jezdit v průměru o rok dříve než ženy. Řidičské oprávnění čeští řidiči v průměru získávají v 21 letech, zatímco dnešní mladí to stíhají již ve věku dosažení plnoletosti. Za posledních 30 let se tak věková hranice získání řidičského průkazu snížila o 3 roky. 

Průměrný věk nákupu prvního auta je v Česku 24 let. Téměř polovina řidičů si pořídí první vůz mezi 19 a 25 lety věku. Vlastní automobil si kupují nejdříve Němci – 78 procent  z nich tvrdí, že svým prvním vlastním autem začali jezdit před dosažením 25 let. Oproti tomu Rumuni si své první auto pořizují až ve věku 28 let, před třiceti lety si ovšem kupovali první auto průměrně v 39 letech!

Nejčastěji se jezdí do práce a zpět
Ve všech sledovaných zemích je nejčastějším důvodem pro jízdu autem cesta do práce a zpět. "Tento důvod uvádí hned 41 procent Čechů. Češi také výrazně více využívají automobil pro jízdu na dovolenou nebo na svou chatu," říká Jan Hrubý, marketingový ředitel GE Money Auto. Dvacet procent z nich uvádí také jako důvod k usednutí za volant jízdu na nákup.

Ze všech sledovaných zemí stráví Češi v autě nejméně času. Méně než hodinu denně v autě sedí 70 procent tuzemských řidičů. U poloviny nepřekročí ujetá vzdálenost za rok 10 000 kilometrů. A třetina dokonce ujede méně než 5 000 kilometrů ročně, což odpovídá 14 kilometrům za den. Nejvíce kilometrů za rok ujedou Němci a Rumuni.

V rámci sledovaných zemí Češi do svých vozidel vkládají také nejméně finančních prostředků. Polovina z nich investuje do provozu svého automobilu částku do 2 500 korun měsíčně. V Německu vynaloží měsíčně nejčastěji 5 000 až 7 500 Kč na provoz auta.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz