Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší je spojení více systémů

aktualizováno 
Michal Roček, pražský odborník na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel z firmy Hero, majitele octavií nepotěší: "Každý systém zabezpečení je napadnutelný, každý lze překonat násilím nebo lstí a každý je vhodný proti jiné kategorii zlodějů.
Michal Roček, pražský odborník na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel z firmy Hero, majitele octavií nepotěší: "Každý systém zabezpečení je napadnutelný, každý lze překonat násilím nebo lstí a každý je vhodný proti jiné kategorii zlodějů. Neinvestujte velké peníze do superdrahých zajištění, když lze hodně získat za daleko méně. Pro Škodu Octavia považuji například za šílenství systém GPS-GSM, který stojí zhruba 50 tisíc korun a vůz dokáže lokalizovat všude na světě, kde je signál mobilních telefonů. Stejně tak ale mám za šílenství, když systém GPS-GSM nemá nový mercedes či BMW nebo kamion dopravní firmy." Pro Škodu Octavia považuje Michal Roček za vhodnější lacinější systémy, zato v kombinaci několika druhů. "Vždy ale musí mít takové zařízení homologaci ATEST 8 SD s registračním číslem," zdůrazňuje a volbu jednotlivých systémů považuje za nejlepší nechat na majiteli auta S tím, že upozorňuje na přednosti i rezervy různých výrobků. "Z mechanických systémů by se měla začínat až od zamykání převodovky, které stojí kolem 6000 korun," sděluje Michal Roček. "Výhodou je odolnost proti násilí na ulici, rizikem fakt, že jeden zloděj může vůz táhnout na laně, zatímco jeho komplic sedí za volantem a má vyšlápnutou spojku. V dílně potom zámek vyřežou za pár minut. Zloděj sólista si otevře kapotu, přeruší na převodovce táhlo od řadicí páky, přímo na převodovce ručně zařadí dvojku a odjede. Proto doporučuji ještě zamykání pedálů v ceně do 2500 korun. Na rozdíl od zámku převodovky, který se prodává s autem, vydrží celý život. Tyče na volant nebo na spojku jsou určeny pro vozy nižších cenových kategorií." Za nanejvýš vhodné považuje odborník pro octavii elektrické zabezpečení v podobě tajného vypínače, který zcela nezávisle na klíčcích nebo ovladačích alarmu blokuje jeden okruh elektrického zapalování (u benzinové verze) nebo přívod paliva elektrickým ventilem (u dieselu). "Je dobré vědět, že k častým krádežím octavií nyní patří přepadení majitelů, kteří musí násilníkům odevzdat kličky od vozu i ovladače zabezpečení. Když je ale v autě dobře ukrytý a odborně instalovaný tajný vypínač, tak zloděj neodjede," říká Michal Roček. Jednoduché zabezpečení stojí v odborné dílně kolem 1000 korun a někdy může znamenat víc než dražší továrně instalovaný imobilizér. Jeho zapojení totiž zloději dobře znají a do minuty si s ním vědí rady. Elektronická zařízení - alarmy - Michal Roček doporučuje v přijatelné ceně kolem 5000 korun. "Alarm střeží okna i dveře a zároveň blokuje zpravidla jeden okruh vozu. Lze k němu připojit množství čidel například pohybu ve voze nebo náklonu, možný je i pager, který upozorní na nekalosti s autem na vzdálenost zhruba 300 metrů," sděluje a radí nalepit na okna auta nálepky od jiného alarmu, než který tam skutečně je. Imobilizér je v octavii již z výroby. Identifikační systém kódování skel značkou CZ a číselným kódem uloženým v centrální policejní databázi OCIS se v zemi uplatňuje už desítku let. Pro vůz stojí od 900 do 1500 korun. "Při změně totožnosti odcizeného auta musí zloděj vyměnit kompletní sadu skel, což u octavie žádá kolem 30 000 korun," informuje Michal Roček. "Tedy zhruba tolik, za kolik se kradené octavie prodávají na černém trhu. Zloděj se tedy obvykle rozhodne pro jiný, nekódovaný vůz." Kromě už zmíněného vyhledávacího systému GPS-GSM je na trhu ještě starší LO-JACK, který někteří motoristé znají také pod názvem Sherlog. "Typ Standard za 30 000 korun octavii při odcizení sice neblokuje, ale vyšle signál, který zachytí síť pozemních stanic. Operátor pak zpravidla telefonicky kontaktuje majitele," vysvětluje Michal Roček. "Na rozdíl od minulosti nyní operátor i při nezdařeném pokusu o spojení s majitelem posílá do akce tým. Ten sice nemá oprávnění ukradenou octavii zastavit, ale spolupráce s policií je operativní. Typ Lite za 15 000 korun neumí nahlásit odcizení, ale když majitel zjistí, že byl okraden, tak volá operátora systému, který sám vyšle signál a postrádaný vůz lokalizuje s velkou přesností. Nevěřte bajkám o podzemních garážích, které auta se sherlogem schovají. Nevýhodou je omezení systému jen pro Česko a Slovensko."
Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Najdete na iDNES.cz