Nejlepší kabát pro moderní interiér - Tatra 603

  • 45
Tatra 603 - asi nejcharizmatičtější auto československé automobilové historie. Krásné, uhrančivé, tajemné. Socha na kolech, která je dílem Františka Kardause, Vladimíra Popeláře a Zdeňka Kováře, se stala i slavnou filmovou hvězdou. Hromadu parády ale nadělá i dnes. Jeden poničený čtyřicetiletý exemplář skončil zajímavým projektem.


Výrobce autodílů Faurecia vyrábí nespočet dílů pro různé světové automobilky. V Písku například výfuky a přístrojovky pro koncern Volkswagen, dodává například i přední nárazníky pro Audi A4.

"Jsme jeden z největších dodavatelů komponentů pro automobily. Máme osmadvacet vývojových center," říká Andreas Wlasak, šéf designérů Faurecie.

"Vyrábíme například 40 procent sedadel, dodáváme i pro Škodovku."

Designéři ale chtěli pro své nápady víc prostoru, než kolik jej nabízejí zadavatelé z řad výrobců.

Rozhodli se proto postavit interiér svého auta snů. Luxusní, moderní, nekonvenční. Ve kterém si také mohou osahat netradiční materiály a kdoví...třeba se něco z toho uchytí do  sériové produkce.

Hvězda Los Angeles
Černá šestsettrojka byla hvězdou autosalonu v Los Angeles konaného koncem loňského roku. Mezi ufoidními hypermoderními zjeveními vzešlými z designérských studií automobilek působil klasický, důstojný, chromem se blyštící exponat Made in Czechoslovakia jako zjevení.

U Faurecie se dušují, že stejný povyk jako exteriér vyvolávaly také moderní vnitřnosti jejích designérů... Tak jim to musíme věřit.

Z "obyčejné" Tatry 603 - mimochodem vzniklo jich v letech 1955-1975 celkem 20 422 (více zde) - zbyl téměř celý obal, včetně detailů.

Zůstaly třeba původní stěrače nebo čelní sklo s dírkou od odraženého kamene. Tatrovka jen dostala jinou masku a nárazníky, zmizel i středový sloupek a zadní pár dveří se tak nově otvírá "proti větru", to aby bylo do nového interiéru hezky vidět.

Vzduchem chlazený dvoupaůllitrový osmiválec vzal za své. Na pódium dojela tatrovka - jak se na autosalonový koncept sluší a patří - s pomocí lidských paží.

Místo, kde v tatrovkách normálně sedí až 105 koní, využili designéři pro velký zavazadlový prostor. Nakládání má ulehčovat jakýsi velký šuplík, nebo, chcete-li, výsuvná podlaha kufru.

Uvnitř je všechno úplně jinak, velké měkké lavice, na které se kdysi poskládalo až šest lidí, nahradila čtyři tvarovaná anatomická sedadla. Nechybí nejposlednější výkřiky moderní techniky, například dotykové displeje, které se schovávají v přístrojovce. Ovladačů je uvnitř co nejmíň, sdružily se do multifunkčních center.

Některé drobnosti už se prý do sériové výroby chystají, třeba dřevěné výplně dveří nebo speciálně tvarované výdechy klimatizace.

Ale pozor, s nápadem zamontovat do šestsettrojky klimatizaci nepřišla první Faurecia v roce 2006. Podle internetové encyklopedie Wikipedia má bíle lakovanou klimatizovanou Tatru 603 ve svých garážích už pěkně dlouho kubánský vůdce Fidel Castro.

Přesně takhle si u Faurecie představují interiér auta "prémiového segmentu". Jednou tak možná budeme usedat do podobných sedadel v novém BMW řady 5, Ečkovém mercedesu nebo Audi A6...

***

Tatra 603 Premium Attitude - šéfdesignér Thorsten Süss


"Snad jsme kultu Tatry dostáli," říká Thorsten Süss, šéfdesignér projektu přestavby Tatry 603 Premium Attitude.

Jaká auta byla konkurencí Tatry 603, když jste si vybírali auto, které takto přestavíte?
Nerad bych je jmenoval. Byla to auta z Německa, Anglie. Auta s velmi silným designem.

V bývalém Československu je to vlastně kultovní auto. Patří k nejvýraznějším vozům československé automobilové historie. Víte o něm něco?
V Essenu bývá vidět na autosalonu, tam jsem ji poprvé spatřil. Četl jsem literaturu. Dokonce jsem ji i řídil. Integrace moderního designu do starého auta je velmi obtížná. Museli jsme být velmi opatrní a věřím, že jsme dostáli kultu Tatry.

Řídil jste přímo tento exemplář? V jakém byl stavu?
Ne, jiný. Tento byl ve velice špatném stavu. Prorezlý, chyběly detaily...

V Los Angeles sklidil váš koncept obrovský úspěch. Myslíte, že je to spíše díky interéru, nebo exteriéru?
Myslím, že zaujal celkový vzhled. Zde byl postup opačný, než je obvyklé u futuristických studií. Vycházeli jsme ze síly kontrastu klasického vnějšku a futuristického vnitřku.

Proč na konceptu není znak Tatry?
Není tam žádné logo, žádná značka, ani znak Faurecie. Je to čistokrevný koncept, který se jmenuje Premuim Attitude.

Mělo by dnes takové auto úspěch?
Těžká otázka... Určitě by byla řada zájemců. V Los Angeles se ptali, kdy se bude vyrábět. Určitě je řada fandů, kteří by si takové auto koupili.

Jaké auto řídíte vy sám?
Mám služební volvo. Soukromě vlastním Porsche 914. Je hodně zvláštní, protože ho navrhoval průmyslový designér. Auta jsou mojí vášní.

Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude -. šéfdesignér Thorsten SüssTatra 603 Premium Attitude - šéfdesignér Thorsten Süss



Tatra 603 Premium AttitudeTatra 603 Premium Attitude




Originální obrázky Tatry 603 najdete třeba ZDE - ve fotoalbu na rajče.net