Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší motor roku má Volkswagen, body tradičně sbírá i BMW

  1:00aktualizováno  1:00
Jedenáctý ročník mezinárodní ankety o motor roku zná své vítěze. Tím absolutním se stal nadvakrát přeplňovaný motor 1.4 TSI koncernu Volkswagen. Oproti loňsku si tento motor prohodil pořadí s dosud suverénním BMW.

V anketě Motor roku 2009 si velmi dobře vedl motor 1.4 TSI | foto: Volkswagen

Velmi těsnou bitvu v anketě International Engine of the Year celkově vyhrál koncernový motor asi nejtěsnějším rozdílem za celou dobu existence ankety. Po čtyřech letech tak z čela sesadil dosud suverénní mnichovskou automobilku.

Motor 1.4 TSI přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem si v letošním ročníku ankety získal srdce mimoevropských novinářů. Maximální známkou jej hodnotili porotci ze Severní i Jižní Ameriky a Asie. Tyto trhy tradičně preferují benzínové motory a především Američané v poslední době přišli na chuť snižování spotřeby. Právě tento posun se pravděpodobně výrazně podepsal na vítězství motoru Volkswagen.

U BMW si tentokrát mohou připsat pouze druhé místo, na které klesl loňský absolutní vítěz, dvojitě přeplňovaný zážehový třílitrový šestiválec. Třetí místo pak mohou opět slavit v koncernu Volkswagen. Zasloužil se o to nový dvoulitrový čtyřválec TFSI původem od Audi.

Motor roku 2009
 motor  body
 1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)  354
 2. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 740)  350
 3. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI)  220
 4. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse)  203
 5. BMW 4.0 V8 (M3)  203
 6. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)  114
 7. BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works)  107
 8. Toyota 1.0 (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)  74 

Kromě absolutního vítěze porotci určovali také pořadí v jednotlivých kategoriích. Z dílčích úspěchů se opět mohou nejvíce radovat u BMW a v koncernu Volkswagen, především u Audi.

Nejlepší nový motor roku

Z nových motorů u porotců nejvíce zabodoval plochý šestiválec Porsche 3,8 litru. Porotci u tohoto motoru ocenili především kombinaci vysokého výkonu a neobvykle nízké spotřeby paliva. Tu se podařilo srazit o 15% oproti předchůdci, objem přitom vzrostl o 0,2 litru a výkon o 30 koní. Druhým a třetím místem opět boduje BMW, bramborová medaile zbyla na nový osmiválcový pětilitr Jaguar.

Nejlepší nový motor roku
 motor  body
 1. Porsce 3.8 Boxer (911)  144
 2. BMW 3.0 Diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5)  122
 3. BMW 4.4 V8 Turbo (750i, X6)  120
 4. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK)  112
 5. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse)  107
 6. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, Q5, Q7, VW Scirocco, Golf GTI)  107

Ekologický motor roku

Ekologickým motorem roku se stal absolutní vítěz ankety, tedy motor 1.4 TSI. Za ním se umístilo hybridní ústrojí Hondy a poslední medailová pozice zbyla opět na BMW a jeho dvoulitrový dvojitě přeplňovaný turbodiesel. Za pozornost stojí šesté místo americké hybridní pohonné soustavy Ford 2.5 litru.

Nejlepší ekologický motor roku
motor body
1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 205
2. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 203
3. BMW 2.0 Diesel Twin Turbo (123d) 147
4. BMW 3.0 Diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5) 133
5. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) 115
6. Ford Hybrid 2.5 (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan) 82

Nejlepší vysokovýkonný motor

Vítězem v kategorii motorů určených především pro trhání asfaltu se stal osmiválec AMG-Mercedes 6,2 litru s výkonem 525 koní. BMW opět boduje, tentokrát s desetiválcem známým z modelů M5 a M6. Třetí místo zbylo na Jaguar a jeho přeplňovaný pětilitr.

Nejlepší vysokovýkonný motor roku
motor body
1. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) 109
2. BMW 5.0 V10 (M5, M6) 90
3. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK) 90
4. Porsche 3.8 Boxer (GT3) 78
5. BMW 4.0 V8 (M3) 78
6. Ferrari 6.0 V12 (599 GTB) 77

Nejlepší motor s objemem pod 1 litr

Na opačném konci nabídky, tedy v rámci nejmenších motorů, zabodovala Toyota se svým litrovým tříválcem. Zbylá medailová místa obsadily motory osazené v automobilech Smart. Dieselová osmistovka vlastní konstrukce je druhá, litrový turbomotor dodávaný Mitsubishi si připsal třetí místo. Jediným čtyřválcem v této kategorii je šestý motor Kia.

Nejlepší motor roku do 1.0 litru
motor body
1. Toyota 1.0 (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 318
2. Smart Diesel 799 ccm (Smart ForTwo) 216
3. Mitsubishi 999 ccm Turbo (Smart ForTwo) 214
4. Opel 1.0 (Opel Corsa, Agila, Suzuki Splash) 149
5. Mitsubihi 1.0 999 ccm 82
6. Kia 1.0 (Picanto) 73

Kategorie 1 – 1,4 litru

Vítěz v kategorii do 1,4 litru je jasný. Je jím nadvakrát přeplňovaný absolutní vítěz ankety. Jeho o kompresor chudší sourozenec, kterého najdeme i pod kapotou Octavie a Superbu, se zařadil na druhé místo. Třetí je opět jedna-čtyřka s přeplňováním, tentokrát z dílen Fiatu.

Nejlepší motor roku 1.0 - 1.4 litru
motor body
1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 293
2. Volkswagen 1.4 TSI Turbo (Golf Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Passat, Škoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Škoda Superb) 154
3. Fiat 1.4 Turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo) 147
4. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 136
5. BMW-PSA 1.4 start/stop (Mini One, One Clubman) 83
6. Fiat-GM 1.3 Diesel (Ford Ka, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo, Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila, Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis) 75

Kategorie 1,4 – 1,8 litru

Přeplňovaná šestnáctistovka z dílen BMW-PSA si připsala již třetí vítězství ve své kategorii za sebou. Druhé místo obsadilo hybridní ústrojí z nové generace Toyoty Prius. Jeho spalovací motor s objemem 1,8 litru tradičně pracuje s Atkinsonovým cyklem. Třetí je další ze stálic ankety, motor 1.8 TFSI původem od Audi.

Nejlepší motor roku 1.4 - 1.8 litru
motor body
1. BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) 253
2. Toyot Hybrid 1.8 (Prius) 198
3. Audi 1.8 TFSI (Audi A3, A4, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Škoda Octavia, Superb, VW Passat) 184
4. Mercedes-Benz 1.8 Turbo (E-klasse BlueEfficiency) 135
5. Opel1.6 Turbo (Corsa, Astra, Insignia) 59
6. Fiat 1.6 JTD (Alfa Romeo MiTo, Fiat Bravo, Lancia Delta) 56

Kategorie 1,8 – 2 litry

Zajímavé výsledky nabízí kategorie motorů do dvou litrů. Vítězem se stal v absolutním pořadí třetí dvoulitr TFSI od Audi. Třetí místo přitom připadlo jeho předchůdci, kterého najdeme třeba pod kapotou Octavie RS. Tento motor je jedním z neúspěšnějších v historii ankety a tak se vlastně dalo vítězství nástupce očekávat. Mezi „starý“ a „nový“ dvoulitr Audi se vměstnal dvojitě přeplňovaný turbodiesel BMW.

Nejlepší motor roku 1.8 - 2.0 litru
motor body
1. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocci, Golf GTI) 220
2. BMW 2.0 Diesel Twin Turbo (123d) 190
3. Audi 2.0 TFSI I4 (Audi A6, A3, TT, VW Tiguan, Eos, Jetta, Škoda Octavia, Seat Altea, León, Exeo) 98
4. Mercedes-Benz 1.8 Turbo (E-klasse BlueEfficiency) 96
5. Honda 2.0 VTEC (S2000) 92
6. Subaru 2.0 Diesel Boxer (Impreza, Outlook, Forester) 91

Kategorie 2 – 2,5 litru

Vznětový čtyřválec Mercedes s objemem 2,1 litru ovládl kategorii větších motorů. Druhé místo opět slaví u Audi a to díky pětiválci 2,5 litru z modelu TT RS. Porotu také zaujal 2,5 litrový boxer Subaru.

Nejlepší motor roku 2.0 - 2.5 litru
motor body
1. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) 225
2. Audi 2.5 R5 Turbo (Audi TT RS) 180
3. Subaru 2.5 Turbo Boxer (Impreza, Legacy, Forester) 144
4. PSA-Ford 2.2 Diesel (Citroën C5, C6, C8, C-Crosser, Peugeot 407, 607, 807, 4007, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander, Ford Mondeo, S-Max, Galaxy, Jaguar X-Type) 131
5. BMW 2.5 (Z4) 121
6. Honda 2.4 (Element, CR-V, Edix, Elysion, Odyssey, Accord, Accord USA) 84

Kategorie 2,5 – 3 litry

Kategorie do tří litrů bývá tradičně kořistí BMW a ani letos se na tomto faktu nic nezměnilo. Celkově druhý zážehový třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním se stal jasným vítězem, záda mu kryl jeho stejně dopovaný vznětový kolega. Třetí místo zbylo na přeplňovaný třílitrový motor Audi z modelu S4.

Nejlepší motor roku 2.5 - 3.0 litru
motor body
1. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 740) 345
2. BMW 3.0 Diesel Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) 250
3. Audi 3.0 DI Supercharged (S4) 125
4. Porche 2.9 Boxer (Boxer, Cayman) 103
5. Audi/VW 3.0 Diesel V6 (A4, A5, A6, A6 Allroad, A8, Q7, VW Touareg, Phaeton, Porsche Cayenne) 88

6. Jaguar/Ford/PSA 3.0 Diesel (XF)

83

Kategorie 3 – 4 litry

Zcela suverénním vítězem kategorie do čtyř litrů se stal osmiválec BMW z modelu M3. Osmiválec zaujal třeba tím, že je dokonce o dva kilogramy lehčí, než šestiválcový předchůdce, který této kategorii dominoval po několik let. Druhé a třetí místo pak patří Porsche a jeho 3,8 litrovému šestiválcovému boxeru ve dvou variantách. Zajímavé je, že ta civilnější (z modelu 911) předběhla tu ostřejší (z modelu GT3).

Nejlepší motor roku 3.0 - 4.0 litru
motor body
1. BMW 4.0 V8 (M3) 319
2. Porsche 3.8 Boxer (911) 156
3. Porsche 3.8 Boxer (GT3) 148
4. Nissan 3.8 Twin-Turbo (GT-R) 130
5. Porsche 3.4 Boxer (Boxter, Cayman S)  83

6. Toyota Hybrid 3.5 V6 (Crown, Lexus RX450h, GS450h)

 83

Kategorie nad 4 litry

Mezi motory té největší objemové kategorie si připsal druhé vítězství osmiválec AMG-Mercedes. BMW nemohlo nezabodovat s desetiválcem z M5 a trojici medailistů doplnil také úspěšný pětilitrový osmiválec Jaguar.

Nejlepší motor roku 3.0 - 4.0 litru
motor body
1. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) 162
2. BMW 5.0 V0 (M5, M6) 133
3. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK) 120
4. BMW 4.4 DI Turbo (750i, X6) 114
5. Cadillac 6.2 V8 Supercharged (CTS-V)  70

6. Lexus Hybrid 5.0 V8 (LS 600h)

 62

Kompletní výsledky ankety s anglickým komentářem a videi





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.