Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší perspektivy na trhu ojetin přisuzují odborníci Fabii kombi

  10:20aktualizováno  10:20
Automobil kombi bude při koupi i prodeji zpravidla dražší než klasická verze téhož modelu. "Výjimkou jsou snad jen některá japonská auta, jejichž generace se v základních verzích mění po zhruba čtyřech či pěti letech, zatímco kombi ve výrobě často zůstávají ještě jednou tak dlouho. Nové modely proto mohou být dražší než starší typy kombi," vysvětluje Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. A spolu s Petrem Kolníkem, ředitelem pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, se shoduje, že navzdory vyšším cenám je o starší kombi na trhu ojetin značný zájem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Felicia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Škoda Felicia kombi
"Nabízí výborný poměr užitné hodnoty a ceny, dynamiku a v její třídě také velkorysý prostor, příznivé jsou i ceny náhradních dílů. To vše staví felicii do pozice současného leadera na trhu nových i jetých kombi na trhu v Česku," konstatuje Peter Kolník a připomíná, že například v letošním třetím čtvrtletí si motoristé v zemi koupili na osm tisíc nových zmíněných automobilů. Tomáš Pánek považuje Felicii kombi za vůz vhodný pro konzervativní, praktické a racionálně uvažující lidi, kteří nechtějí spoléhat jen na služby servisů a na autě si rádi leccos udělají sami. "Osobně bych ale 320 tisíc korun za Felicii kombi nedal. Model na konci života bych zvolil ve výbavě, aby i v případě zcela nového automobilu stál maximálně 260 tisíc až 270 tisíc korun," říká Tomáš Pánek a připomíná, že kvalitní jetou Felicii kombi 1.6 ročníku 1999 lze koupit už za 230 tisíc korun.

Škoda Fabia kombi
Fabia kombi podle očekávání odborníků postupně na trhu nových vozidel i v bazarech vytlačí felicii a část zákazníků sebere také octavii. "Nejžádanější mezi jetými fabiemi bude základní benzinový model spolu s dieselem," míní Peter Kolník. "Poptávka bude převyšovat nabídku a ceny se v prvních dvou letech udrží vysoko nad konkurencí." Také Tomáš Pánek soudí, že Fabia kombi bude mít na trhu ojetin zpočátku mimořádnou cenu, a vozu obecně přisuzuje velké perspektivy. "Lidem se líbí, v modelu kombi fabia získala to, co jí dosud chybělo - solidní zavazadlový prostor," doplňuje Tomáš Pánek. Rovněž očekává, že značka Škoda s fabií definitivně ztratí punc lacinosti.

Seat Cordoba Vario
"Je to pohledné sportovní kombi s dobrou nabídkou vnitřního prostoru, průměrnými motory a dobrými jízdními vlastnostmi," hodnotí vůz Peter Kolník a připomíná, že cordoba může na zdejším trhu jen stěží sekundovat Felicii kombi a Fabii kombi. Podle mínění Tomáše Pánka je seat laciné západní auto s horším výrobním zpracováním. "Fabia je mnohem modernější a lepší, spíš než Seat Cordobu bych si koupil felicii," svěřuje se Tomáš Pánek.

Astra Classic Caravan
Peter Kolník připomíná, že je sice synonymem prostorného, nenáročného, pohodlného a úsporného kombi, ale svůj zenit už má za sebou. "Technikou je to auto ze začátku devadesátých let," souhlasí Tomáš Pánek. "Astra Classic Caravan sice nemá nejlepší výrobní zpracování, ale užitné vlastnosti jsou vynikající. Snese srovnání s felicií, pokud se týká jednoduchosti, robustnosti a nenáročnosti. Naopak u astry mi někdy vadí předčasná koroze."

Škoda Octavia kombi
Ve srovnání s uvedenými modely nabízí prostornější karoserii, výkonnější motor, bohatší výbavu a image velkého vozu - to vše za příplatek přibližně sta tisíc korun. "Právě cena je velmi silný argument ve prospěch Fabie kombi," soudí Peter Kolník a připomíná, že lidé v Česku navíc tradičně inklinují spíš k menším věcem. Tomáš Pánek naopak míní, že rodinám s dětmi se vyplatí dát o 30 procent na ceně víc a mít auto s větší užitečnou hmotností a opravdu obrovským kufrem. "A drobné bolesti, se kterými se fabia jako novinka zřejmě bude potýkat, už jsou u octavie přežité," upozorňuje Tomáš Pánek.


NEJMÉNĚ ZTRATÍ FABIA KOMBI

Nejmenší amortizaci lze podle předpokladů odborníků pražské společnosti Mobil Data očekávat u Fabie kombi, která si udrží stejnoměrný pokles hodnoty a po pěti letech provozu se její cena bude pohybovat ještě kolem 157 tisíc korun.
O druhou příčku se budou dělit Felicia kombi a Octavia kombi. Pokles hodnoty v závislosti na čase u nich bude nepatrně strmější - asi o čtyři procenta - ve srovnání s Fabií kombi. Na přelomu let 2005 a 2006 bude felicia ke koupi za 144 tisíc a octavia za 193 tisíc korun. Na předposledním místě bude z pohledu amortizace Astra Classic Caravan - po pěti letech se bude nabízet přibližně za 145 tisíc korun.
Pořadí s nepatrným odstupem uzavře Cordoba Vario, který by měl za pět let stát asi 138 tisíc korun.
Pramen: Mobil Data

Vybrané jeté automobily kombi v ceně od 320 000 do 340 000 Kč

Vůz

rok výroby

    cena (Kč)   
Audi A6 2.6

1995

320 000

BMW 318

1997

340 000

BMW 325 TDS

1995

320 000

Citroën Xantia 2.0 TD

1998

330 000

Fiat Marea 1.9 TD

1999

330 000

Ford Escort 1.8 TD

1999

300 000

Ford Focus 1.6

1998

340 000

Ford Mondeo 2.0

1998

320 000

Honda Civic Aerodeck 1.6 VTI

1999

340 000

Mercedes Benz E 124 250 D

1993

320 000

Opel Astra 1.6 (nový)

1999

330 000

Opel Omega 2.0

1997

310 000

Opel Vectra 1.8

1998

330 000

Peugeot 406 1.9 TD

1997

340 000

Renault Laguna 2.2 D

1998

340 000

Renault Mégane 1.9 D

1999

330 000

Renault Scénic 1.6

1998

320 000

Subaru Legacy 2.0

1997

320 000

Škoda Octavia 1.6 (100 koní)

1998

340 000

                                                        Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

Za cenu nového malého kombi je luxusnější ojetina

Automobily kombi patří k hitům trhu ojetin a dvojnásob to platí v případech, kdy kromě prostoru mají také úsporný naftový motor. "Od léta zájem o diesely postupně vzrostl o čtvrtinu," upřesňuje Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. A doplňuje, že skutečně kvalitních starších vozů je stálý nedostatek. "Ale není jich zase tak málo, aby se nedaly sehnat. Jsem přesvědčen, že při trpělivém, obezřetném a rozumem vedeném výběru lze zhruba do dvou týdnů najít solidní jetý automobil," míní Tomáš Pánek.

Za takový v cenové kategorii nové Škody Fabia kombi považuje Tomáš Pánek vůz koupený jako nový v tuzemsku, s prokazatelnou servisní historií, po prvním či druhém majiteli a případně vybavený doplňky.
Například v nižší střední třídě, tedy v kategorii Škody Octavia, to budou automobily zhruba rok staré s deseti tisíci až 20 tisíci kilometry na kontě.
Ve střední třídě, do které se řadí například Ford Mondeo či Opel Vectra, lze ve zmíněné cenové skupině nárokovat vůz dva roky starý a asi s 50 tisíci kilometry.

S penězi přichystanými na koupi nového kombi ražení Škody Fabia, Škody Felicia, Seatu Cordoba či Oplu Astra Classic a podobně lze uvažovat také o automobilu vyšší třídy, tedy formátu Audi A6 či mercedesu. Tady už je ale třeba připustit zhruba sedm let stáří a najetých 20 až 30 tisíc kilometrů ročně, tedy celkem 150 tisíc až 200 tisíc kilometrů na kontě.

A je to vůbec ještě rozumné uvažovat o tak starém a opotřebovaném vozidle, když lze za stejné peníze pořídit automobil zcela nový? "Je třeba vycházet z toho, že současná auta vyšší třídy mají zcela jinou, mnohem delší výdrž ve srovnání s malými vozy. A každý jistě uzná, že cestování s maličkou cordobou je něco docela jiného než jízda dejme tomu s BMW 525," odpovídá Tomáš Pánek.

"Potenciální kupec tedy musí objektivně zhodnotit svoje potřeby. Cestuje-li kupříkladu denně do práce vzdálené stovku či více kilometrů, tak asi neudělá špatně, když si na dva tři roky dopřeje kvalitní a pohodlné auto. Jiné potřeby má také rodina s dvěma či třemi dospívajícími dětmi, a jiné člověk, který většinou jezdí sám."

Nejdražší náhradní díly má seat

Vladimír Petruš, spolupracovník redakce

Nejdražší náhradní díly má z testovaných automobilů Seat Cordoba Vario 1.4. Ač není největší, předčil cenami většiny vybraných kusů například i Škodu Octavii 1.6. Při srovnání cen lamely spojky je cordoba více než šestkrát dražší než tradičně nejlevnější Škoda Felicia.

Výrazně nejdražší má seat také zapalovací svíčky. Hodnocení se týká většinou součástek, které se pravidelně mění při servisních operacích, necelou polovinu pak tvoří díly spojené právě s provedením kombi. Porovnání je ale omezeno okolností, že ceny kusů pro Škodu Fabia kombi podle vyjádření výrobce zatím ještě nejsou stanoveny.

Automobilka je definitivně určí až při uvedení nového vozu do prodeje. Rudolf Dreitaler z tiskového oddělení mladoboleslavské Škody Auto však tvrdí, že se nebudou nijak výrazně lišit od cen za součástky pro klasickou fabii. Pak by například plastová část zadního nárazníku přišla na 3965 korun, zadní sdružená svítilna by stála necelých 1700 a páté dveře by byly v prodeji za 6321 korun.

Ve vozech Škoda Fabia a Octavia není sada klasických vysokonapěťových kabelů - jsou vybaveny kompletním zapalovacím modulem, který v sobě zahrnuje funkci kabelů a současně vysokonapěťové cívky. Ceny originálních náhradních dílů včetně daně poskytli autorizovaní dealeři a Škoda Auto Mladá Boleslav.

Cena náhradních dílů

Model

Škoda Fabia kombi 1.4

Škoda Felicia kombi 1.3

Škoda Octavia kombi 1.6

Opel  Astra Classic Caravan 1.4

Seat  Cordoba Vario 1.4

Filtr vzduchový

434

136

539

366

678

Filtr olejový

131

94

256

86

309

Zapalovací svíčka (sada)

446

201

640

660

1260

Vysokonapěťové kabely (sada)

4034

440

1045

2432

2596

Lamela spojky

1323

952

5103

3510

6318

Tlumič pérování přední/zadní

2168/2608

1099/1025

3272/3137

2614/1832

4416/3057

Blatník zadní

1)

2865

2865

9170

7515

Dveře zadní (páté)

1)

6321

7307

10 912

11 691

Sdružená svítilna zadní

1)

1529

1728

1725

1582

Nárazník zadní (plastová část)

1)

3694

4646

7008

8333

Poznámka: 1) Ceny budou známy až po uvedení vozu na trh
Pramen: MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.