"Je to sice o 2500 méně než v roce 2001, avšak Evropská komise by chtěla mnohem větší pokles," řekl dopravní expert Evropské komise Dimitrios Theologitis.
Evropská komise si totiž dala za cíl snížit počet mrtvých při nehodách v Evropské unii o polovinu tedy z 50 000 v roce 2001 na 25 000 v roce 2010.
Výhledy na plánované snížení nehod zatím kazí zejména nové členské země EU, v nichž je nehodovost obecně o dost vyšší než ve staré patnáctce, poznamenal Theologitis.
Statistiky kazí zejména noví členové unie
" V pětadvaceti bude těžší cíl Evropské komise splnit. Noví členové musí opravdu jednat," usoudil řecký dopravní expert.
Dodal, že snížení nehod je v zájmu všech. Evropská unie totiž za smrt na silnicích zaplatí dvěma miliardami eur ročně, tedy dvěma procenty svého hrubého národního produktu, podotkl Theologitis.
Situaci nováčků, například konkrétně v České republice, by mohl pomoci systém stavby bezpečnějších silnic, které svou konstrukcí počítají s chybami řidičů, doplnil Jörg Beckmann, ředitel společnosti ETSC, která usiluje o bezpečnější silnice.
Takové silnice nemají riziková místa a také mohou mít třeba bariéru mezi oběma proudy.
V České republice umírá při dopravních nehodách více lidí než ve většině zemí Evropské unie, nejčastějším viníkem je vysoká rychlost. V roce 2002 to bylo v ČR 139 lidí na milion obyvatel, průměr EU se přitom pohyboval kolem 100 lidí na milion obyvatel, uvedlo v lednu české policejní prezidium.
Kdo jsou nejlepší řidiči? Britové, Švédi a Nizozemci
Nejlépe si obvykle mezi řidiči vedou například Britové, Švédi či Nizozemci. Do skupiny horších patřili vedle některých nováčků v řadách EU také Řekové a Portugalci. V otázce bezpečnosti za volantem se v Evropské unii například polemizuje o tom, do jaké míry má být povolen alkohol při řízení. Zatímco většina zemí má povolen různě velký limit, jen málo států, mezi něž patří i Česká republika, má úplný zákaz.
Pro větší bezpečnost provozu na silnicích se zvažují i opatření v konstrukci aut, což by mělo zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů, či zavedení pevných pravidel pro stavbu silnic.
Od letošního listopadu se například stanou i v ČR povinností dětské autosedačky. Zavedla to novela zákona o provozu na pozemních komunikacích v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jedním z opatření má být i přísnější kontrola řidičů, především autobusů a kamionů, v celé unii včetně toho, zda dodržují předepsanou dobu k odpočinku.