Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší řidiči? Češi rozhodně ne!

  14:36aktualizováno  14:36
Na silnicích pětadvaceti zemí Evropské unie loni zahynulo 47 500 lidí. Pro ilustraci - toto nelichotivé číslo představuje více než dvojnásobek obětí, které zemřely v Iráku od počátku války loňského 1. května až do včerejška.

"Je to sice o 2500 méně než v roce 2001, avšak Evropská komise by chtěla mnohem větší pokles," řekl dopravní expert Evropské komise Dimitrios Theologitis.

Evropská komise si totiž dala za cíl snížit počet mrtvých při nehodách v Evropské unii o polovinu tedy z 50 000 v roce 2001 na 25 000 v roce 2010.

Výhledy na plánované snížení nehod zatím kazí zejména nové členské země EU, v nichž je nehodovost obecně o dost vyšší než ve staré patnáctce, poznamenal Theologitis.

Statistiky kazí zejména noví členové unie

" V pětadvaceti bude těžší cíl Evropské komise splnit. Noví členové musí opravdu jednat," usoudil řecký dopravní expert.

Dodal, že snížení nehod je v zájmu všech. Evropská unie totiž za smrt na silnicích zaplatí dvěma miliardami eur ročně, tedy dvěma procenty svého hrubého národního produktu, podotkl Theologitis.

Situaci nováčků, například konkrétně v České republice, by mohl pomoci systém stavby bezpečnějších silnic, které svou konstrukcí počítají s chybami řidičů, doplnil Jörg Beckmann, ředitel společnosti ETSC, která usiluje o bezpečnější silnice.
Takové silnice nemají riziková místa a také mohou mít třeba bariéru mezi oběma proudy.

V České republice umírá při dopravních nehodách více lidí než ve většině zemí Evropské unie, nejčastějším viníkem je vysoká rychlost. V roce 2002 to bylo v ČR 139 lidí na milion obyvatel, průměr EU se přitom pohyboval kolem 100 lidí na milion obyvatel, uvedlo v lednu české policejní prezidium.

Kdo jsou nejlepší řidiči? Britové, Švédi a Nizozemci

Nejlépe si obvykle mezi řidiči vedou například Britové, Švédi či Nizozemci. Do skupiny horších patřili vedle některých nováčků v řadách EU také Řekové a Portugalci. V otázce bezpečnosti za volantem se v Evropské unii například polemizuje o tom, do jaké míry má být povolen alkohol při řízení. Zatímco většina zemí má povolen různě velký limit, jen málo států, mezi něž patří i Česká republika, má úplný zákaz.
Pro větší bezpečnost provozu na silnicích se zvažují i opatření v konstrukci aut, což by mělo zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů, či zavedení pevných pravidel pro stavbu silnic.

Od letošního listopadu se například stanou i v ČR povinností dětské autosedačky. Zavedla to novela zákona o provozu na pozemních komunikacích v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jedním z opatření má být i přísnější kontrola řidičů, především autobusů a kamionů, v celé unii včetně toho, zda dodržují předepsanou dobu k odpočinku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.