Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější auto na světě prošlo úspěšně crash testem

aktualizováno 
Nejlevnější sériově vyráběný vůz na světě, Tata Nano, může vzbuzovat obavy z hlediska bezpečnosti. Automobilka se je ale pokusila vyvrátit crash testem provedeným v Británii. A test byl celkem úspěšný.

Crash test lidového vozu Tata Nano | foto: Autocar.co.uk

První sériový exemplář Taty Nano doputoval v pátek ke svému majiteli. Nejlevnější auto světa ve své současné podobě plní indické bezpečnostní předpisy. Ty jsou ovšem o něco pozadu za těmi evropskými – současná v Evropě platná legislativa vejde v Indii v platnost v roce 2012. To je mimochodem i rok, kdy se Tata chystá na vstup nana na evropský i americký trh. Více o budoucnosti Taty Nano v Evropě čtěte ZDE

Výrobce se proto již připravuje na situaci, kdy bude muset superlevné auto splnit přísnější předpisy. Tata proto objednala crash test nana u britské firmy Mira. Ta tedy provedla standardní crash test podle evropské metodiky (ERC 94).

Předepsaný je náraz rychlostí 56 km/h do deformovatelné překážky s přesazením 40 %. A test dopadl nad očekávání dobře. Přesné a konkrétní výsledky zveřejněny nebyly, nicméně malé vozítko prokázalo, že jeho skelet je dostatečně pevný.

Testů se ovšem nezúčastnil sériový model, ale mírně upravený vůz. Nano bylo upraveno tak, aby mohlo splnit přísnější evropské nárazové předpisy. Automobil tak dostal navíc airbag a struktura vozu dostala přídavné výztuhy o celkové hmotnosti 12 kilogramů. Takto upravený vůz podle všeho splnil při crash testu požadované podmínky a mohl by se v Evropě prodávat.

Už se ví, že do Evropy se dostane nano výrazněji pozměněné. Zmíněné úpravy spíš může dostat v rámci faceliftu indická verze v roce 2012, tak aby splnila nově zavedenou legislativu v Indii.

Evropské nano bude vyztuženo ještě více, automobil také dostane masivnější nárazníky a i díky dalším úpravám bude o 15 centimetrů delší a 5 cm širší. Zvýší se také hmotnost, a proto dostane evropská verze přeplňovanou verzi miniaturního dvouválce. Výkon by měl vzrůst na 56 koní oproti původním 36.

U vylepšeného modelu očekává Tata zisk čtyř hvězdiček dle metodiky Euro NCAP. Pokud je nano opravdu získá, půjde o velmi dobrý výkon.

Evropská verze miniaturní taty sice bude podstatně dražší, než indická, ale i tak půjde o nejlevnější auto na daném trhu. A je dobré vědět, že bezpečnost bude na více než odpovídající úrovni. Samozřejmě, pokud se miniaturní a lehké nano potká s rozjetým velkým SUV, čtyři hvězdičky posádce život nezachrání. Ale to už je úděl všech malých aut...





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.