Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější je plynová technika pro nejobyčejnější vozy

  16:05aktualizováno  16:05
- Co je třeba vědět před rozhodováním, zda přestavět auto na alternativní pohon

Jestliže přestavba automobilu na plynový pohon žádá investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, není zmíněná částka závislá na libovůli motoristy. Z nejpodstatnější části ji určuje typ vozu - čím je obyčejnější a jednodušší, tím je plynová technika levnější a naopak.
Nejméně tedy za zařízení zaplatí vlastník dnes už přežitého karburátorového auta bez katalyzátoru, o nemnoho víc dá majitel automobilu se vstřikováním a s neřízeným katalyzátorem a nejvíc obětuje ten, kdo má současný vstřikovaný vůz s řízeným katalyzátorem.
Přestavět na plynový pohon lze každé auto, ovšem i jednodušší schvalování plynového zařízení do provozu mají majitelé nejrozšířenějších vozidel. Pro ta totiž oficiální dovozci jednotlivých typů bez výjimky zahraničních zařízení v předepsaných zkouškách získali povolení k hromadným přestavbám. Na testovacích kilometrech i na úředních formalitách to importéry v souhrnu stálo miliony, leč výsledek je příjemný: vlastník auta jen zadá úpravu příslušnému pracovišti, jemuž policejní dopravní inspektorát důvěřuje natolik, že úpravu schválí automaticky, a změnu za desetikorunový kolek zapíše do technického průkazu vozidla.
Schvalování způsobilosti k provozu ovšem není jednoduché u všech vozů. Jiné než hromadně schválené přestavby úřady v tuzemsku považují za individuální úpravy a za takovou přestavbu automobilu, o jejíž povolení je třeba předem žádat na dopravním inspektorátu. Pozor, mnohde chtějí policisté vidět vůz ještě před vyřízením žádosti. Se zpětnou platností tedy úpravy neschvalují, naopak, nepovolené zásahy pokutují. Na cenu plynového zařízení a jeho montáže nemá způsob schvalování způsobilosti k provozu vliv.
Při individuálních přestavbách je relativně jednoduchá práce s auty bez katalyzátoru i s vozy s neřízeným katalyzátorem, za které se pro schvalovací řízení platí jen za prohlídky ve stanicích technické kontroly, ve stanicích emisní kontroly a nakonec za schválení přestavby na policii. Vše lze - pokud vůz projde všemi instancemi napoprvé - pořídit za 1650 korun.
U většiny "lepších" aut, tedy výrobků s řízeným katalyzátorem, však je schválení zařízení ještě komplikovanější. Emisní kontrola z běžné stanice nestačí, musí být výhradně z uznané státní zkušebny, které jsou v Česku jen v ÚVMV - TÜV Bayern v Praze, v DEKRA - ÚSMD Praha, konkrétně v jeho detašovaném pracovišti v Českých Budějovicích, čerstvě se nyní otevírá třetí zkušebna v Pardubicích. Kontrola auta vyrobeného do října 1994 přitom stojí 6000 korun a za mladší se platí 10 000 korun, což tedy přestavbu na plynový pohon u některých specialit prodražuje až na zmíněných 40 000 korun. Útěchou přitom budiž zkušenost, že s uvedenou, zvlášť náročnou emisní prověrkou nebývají v kontrolních ústavech problémy, pokud vůz má v pořádku katalyzátor a lambda-sondu.
V tuzemsku je nejobvyklejších šest typů plynových zařízení - BRC, Lovato, Tartarini a Star Gas z Itálie a Groot a Vialle z Holandska. Nejrozšířenější jsou BRC a Lovato.

 

Jednoduchá hromadná přestavba je v tuzemsku povolena u následujících vozidel:
  • Škoda 105, 120, 125, 130, 135 a 136 s karburátorovými motory - za nejobvyklejší zařízení včetně montáže zákazník zaplatí zhruba 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up 135 a 136 s karburátorovým motorem o výkonu 40 i 50 kilowattů - zhruba za 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up, Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s jednobodovým vstřikováním Bosch Mono-Motronic - zhruba za 20 500 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory Škoda 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s vícebodovým vstřikováním dodávaným od července roku 1996 - zhruba za 22 000 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motorem 1,6 o výkonu 55 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda Octavia s motory 1,6 o výkonu 55 kilowattů a 74 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda 1203 všech typů, verzí a modifikací bez katalyzátoru i s katalyzátorem - zhruba za 13 500 korun
  • VAZ, LADA, Žiguli všech typů a verzí včetně Samary a Nivy s karburátorovými motory - zhruba za 13 500 korun
  • Tatra 613 v karburátorové verzi - zhruba za 24 000 korun
  • Mazda 2000 - zhruba za 25 000 korun

 

Ceny v tuzemsku nabízeného plynového zařízení (Kč)

Typ karburátorová verze vstřikování neřízený katalyzátor vstřikování řízený katalyzátor
Lovato (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 20000 - 30000
BRC (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 21000 - 30000
Tartarini (Itálie) 13000 - 15000 16000 - 18000 21000 - 28000
Star Gas (Itálie) 12500 - 16000 16000 - 19000 18500 - 24000
Groot (Holandsko) 18000 - 20000 cca 30000 cca 35000
Vialle (Holandsko) 16000 - 18000 cca 28000 36000 - 40000

Příště se budeme věnovat otázkám, jak volit typ a montážní dílnu zařízení na plynový pohon automobilů.

Směšovací zařízení je řídicí jednotkou plynového pohonu

Autor:


Témata: Lada, Mazda, Tatra

Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz