Nejluxusnější škodovka je bezpečná, ale drahá

Škoda Octavia kombi 1.8 T 4x4 ve výbavě Laurin & Klement stojí více než 800 tisíc korun, nic dražšího ceník škodovek nenabízí. Vůz má úctyhodný výkon, vysokou bezpečnost i dost místa pro cestující na předních sedadlech, stejně jako pro zavazadla v objemném kufru. Nedostatky? Malý komfort na zadních sedadlech.

Nejdražší škodovka má interiér vyvedený ve světle hnědé kůži. Té nelze upřít eleganci, ale bohužel ani velký sklon ke znečištění. Ke koženým potahům patří i koberce, které mění barvu s rychlostí odpovídající právě panujícímu počasí. Kromě noblesních potahů má osmisetisícová octavia na palubní desce také plastové doplňky imitující dřevo, hlavní ukazatele na přístrojové desce zdobí chrom.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia  
můžete koupit na www.automodul.cz

Do základní výbavy Octavie 4x4 v nejexkluzivnější výbavě patří i dešťový senzor, který stěrače spouští v takových intervalech, aby řidič dobře viděl z vozu. Nechybí CD měnič ani elektronická klimatizace. Top model z Mladé Boleslavi nabízí kromě komfortu také bezpečnost.

O tu se stará náhon všech kol, fungující na principu spojky Haldex. Při běžné jízdě motor pohání přední kola a zadní se přidají, až když přední ztrácejí pevný kontakt s vozovkou. V základní výbavě Škody Octavia kombi 1.8 T L&K je elektronický stabilizační program ESP.

Ten se stará o to, aby se vůz nedostal do smyku ani při extrémních manévrech. Systém pohonu všech kol autu přidal na váze a současně ubral na rychlosti. Navíc koncepce 4x4 zmenšuje prostor pro zavazadla. Ani jedno však octavii v testu MF DNES zásadněji nevadilo.

Z obrovského kufru sice ubylo 100 litrů, nicméně i tak nabízí Octavia kombi 4x4 jeden z největších zavazadlových prostorů mezi vozy nižší střední, ale i střední třídy. Motor 1.8 T o výkonu 150 koní si hravě ví rady i s pohonem 4x4. Důkazem jsou výsledky měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD): testovaný vůz kombi zrychloval z klidu na stovku za něco přes deset vteřin, octavia bez pohonu všech kol potřebuje k dosažení stejné rychlosti o dvě vteřiny méně.

Výrobce tvrdí, že Octavia 1.8 T spotřebuje ve verzi 4x4 v průměru o litr více benzinu na 100 kilometrů než její sestra bez poháněných zadních kol. A výsledky v testu MF DNES? Ve městech vůz bral kolem deseti litrů, na dálnici osm a půl litru na 100 kilometrů. Při jízdě mimo město se potvrdilo, jak moc spotřeba paliva závisí na stylu jízdy.

Při poklidném cestování se octavia spokojila se šesti a půl litry benzinu, zatímco při častém předjíždění se spotřeba vyšplhala až k 11 litrům na 100 kilometrů. Při razantní jízdě vyšly najevo výborné dynamické vlastnosti motoru 1.8 s turbem.

Martin Kovář, který hodnotí testované vozy zkušeností řidiče na vozíku, pochválil kufr Octavie kombi 4x4: "I když je menší než u běžné verze, stále zbývá obrovský prostor. A dno kufru je u verze 4x4 zarovnáno s nárazníkem, což je praktické nejen pro handicapovaného pasažéra."

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 5
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 10
Poznámka:min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,6
Zrychlení 0-400 m (s) 17,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 8,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 16,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 26,8
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Octavii Laurin & Klement považuji za luxus, jehož hodnota nepřetrvá déle než rok a pak na něj budou motoristé hledět tak, jako dnes na felicii s koženým čalouněním. Příchodem třetí modelové řady, která se nedávno na autosalonu v Ženevě představila jako Montreux, totiž dostane tato octavie konkurenta z jiné váhové kategorie. Minimálně zákazníky, kteří netrvají sice na elegantním, ale ne zrovna praktickém koženém čalounění a světlém interiéru, větší vůz osloví spíš. A dřevěné doplňky? Sice rovněž zvyšují dojem luxusu, ale podle mého soudu jdou až za hranice možností, které octavii propůjčuje její současný image.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Nejluxusnější škodovka je bezpečná, ale drahá Škoda Octavia kombi 1.8 T 4x4 L & K bude počtem prodaných kusů tvořit pouze zlomek celkového obchodu mladoboleslavské Škody Auto. Jejím úkolem je ještě více pozdvihnout image značky. Pohon 4x4 je vhodný víc k benzinovému provedení než k dieselu. To se projeví i na trhu ojetin, kde ztráta hodnoty tohoto rychlíku nebude ve srovnání s ostatními modely škodovky výrazně větší. Výbava L & K podstatný vliv na cenu ojetiny mít také nebude. Dvojnásob to bude platit po pěti letech provozu, kdy hodnota automobilu klesne zhruba na 390 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Škoda Octavia kombi 4x4 1.8 T Laurin&Klement

Škoda Octavia kombi 4x4 1.8 T Laurin&Klement

Škoda Octavia kombi 4x4 1.8 T Laurin&Klement

Škoda Octavia kombi 4x4 1.8 T Laurin&Klement