Nejmenší autíčko na světě se zase vyrábí. Parkovat se dá na balkoně

aktualizováno 
Padesát let stará konstrukce, délka 1,4 metru a hmotnost 60 kilogramů. To je nejmenší auto na světě. Britský Peel se opět začal vyrábět, omezená série je ale téměř vyprodána. K mání je i o fous větší bublinový model, který vypadá jak ze starého sci-fi filmu.

Původně firma Peel vyráběla na ostrově Man laminátové čluny. Pak zkusila v roce 1962 proniknout i mezi automobilové výrobce. První přišel na řadu opravdový prcek, model P50. Maniaturní tříkolové autíčko pro jediného pasažéra bylo a vlastně stále je kapotovaný skútr, má motocyklový motor a váží právě jako malá motorka. Lehká karosérie je laminátová. Peel P50 si už za své původní existence v šedesátých letech minulého století vysloužil titul nejmenšího auta na světě a drží ho dodnes.

Peel Trident

Peel Trident

Druhý model přišel do výroby o pár let později, v roce 1965 a ve výrobě vydržel pouhý rok. Oproti modelu P50 je skoro o půl metru delší a dokáže pojmout dva pasažéry. Hlavně ale vypadá jako auto z raných sci-fi filmů. Má totiž bublinovitou kabinu, která se celá odklápí. Původní pohonná jednotka byla stejná jako u menšího modelu, oběma posloužil padesátikubíkový dvoutaktní motůrek.

Mikroautíčka Peel nepřežila konec šedesátých let. Firma z ostrova Man (mezi Británií a Irskem) zanikla. Ale nadšenci sháněli tyhle mrňouse kde se dalo, a tak není divu, že někoho napadlo jejich výrobu oživit. Pánové Hillman a Khan se rozhodli, že se o to pokusí. Gary Hillman měl ve sbírce oba původní modely a malá podivná autíčka včetně šlapacích jsou jeho sběratelskou vášní. V televizním pořadu Dragons Den (vzor české verze Den D) pak upoutali investora Jamese Caana, který do jejich nové firmy vlil další kapitál.

Peel P50

Peel P50

Znovuzrozená značka vyrábí oba původní modely. Tvar a design se nezměnil, technika je ale veskrze současná. Autíčka mají homologaci pro provoz na evropských a amerických silnicích a momentálně se doprodává limitovaná padesátikusová edice. A zbývá posledních pět kusů.

Fotogalerie

U obou variant je na výběr elektrická a benzínová verze. Elektrická má se základní sadou akumulátorů dojezd 20 až 30 kilometrů, na přání ale výrobce dodá silnější baterie a dojezd se tak prodlouží. Benzinová varianta používá čtyřtaktní motor o objemu 50 ccm. Maximální rychlost je u obou verzí 65 kilometrů za hodinu, pro homologaci je ale snížena na padesát kilometrů za hodinu. Benzinová verze používá bezestupňovou automatickou převodovku.

V případě benzinových verzí váží model P50 pouhých 59 kilogramů, model Trident s bublinovou karosérií je o poznání těžší, jeho hmotnost je 99 kilogramů. Peel P50 měří 1,37 metru, trident pak 1,83 metru. Šířka je téměř stejná, těsně nad jeden metr, na výšku měří P50 1,2 metru, větší trident je o sedm centimetrů vyšší. Na výběr jsou tři základní barvy: bílá, modrá a červená.

Miniautíčka se nehodí na nic jiného, než na svižné kličkování po městě. Pokud pomineme bezpečnost, je hlavním nedostatkem obou modelů cena. Levnější elektrické verze stojí v přepočtu 210 000 a 225 000 korun. Benzinové verze pak začínají na 270 000 korunách u modelu P50 a na 285 000 u bublinovitého tridentu. To rozhodně není málo, za stejnou sumu se dnes prodává v Česku Octavia Tour a podobně velká auta. Jenže ta se rozhodně nedají odnést jako malinké tříkolky Peel. Ty se totiž vejdou i na balkon.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Najdete na iDNES.cz