Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmenší autíčko na světě se zase vyrábí. Parkovat se dá na balkoně

aktualizováno 
Padesát let stará konstrukce, délka 1,4 metru a hmotnost 60 kilogramů. To je nejmenší auto na světě. Britský Peel se opět začal vyrábět, omezená série je ale téměř vyprodána. K mání je i o fous větší bublinový model, který vypadá jak ze starého sci-fi filmu.

Původně firma Peel vyráběla na ostrově Man laminátové čluny. Pak zkusila v roce 1962 proniknout i mezi automobilové výrobce. První přišel na řadu opravdový prcek, model P50. Maniaturní tříkolové autíčko pro jediného pasažéra bylo a vlastně stále je kapotovaný skútr, má motocyklový motor a váží právě jako malá motorka. Lehká karosérie je laminátová. Peel P50 si už za své původní existence v šedesátých letech minulého století vysloužil titul nejmenšího auta na světě a drží ho dodnes.

Peel Trident

Peel Trident

Druhý model přišel do výroby o pár let později, v roce 1965 a ve výrobě vydržel pouhý rok. Oproti modelu P50 je skoro o půl metru delší a dokáže pojmout dva pasažéry. Hlavně ale vypadá jako auto z raných sci-fi filmů. Má totiž bublinovitou kabinu, která se celá odklápí. Původní pohonná jednotka byla stejná jako u menšího modelu, oběma posloužil padesátikubíkový dvoutaktní motůrek.

Mikroautíčka Peel nepřežila konec šedesátých let. Firma z ostrova Man (mezi Británií a Irskem) zanikla. Ale nadšenci sháněli tyhle mrňouse kde se dalo, a tak není divu, že někoho napadlo jejich výrobu oživit. Pánové Hillman a Khan se rozhodli, že se o to pokusí. Gary Hillman měl ve sbírce oba původní modely a malá podivná autíčka včetně šlapacích jsou jeho sběratelskou vášní. V televizním pořadu Dragons Den (vzor české verze Den D) pak upoutali investora Jamese Caana, který do jejich nové firmy vlil další kapitál.

Peel P50

Peel P50

Znovuzrozená značka vyrábí oba původní modely. Tvar a design se nezměnil, technika je ale veskrze současná. Autíčka mají homologaci pro provoz na evropských a amerických silnicích a momentálně se doprodává limitovaná padesátikusová edice. A zbývá posledních pět kusů.

Fotogalerie

U obou variant je na výběr elektrická a benzínová verze. Elektrická má se základní sadou akumulátorů dojezd 20 až 30 kilometrů, na přání ale výrobce dodá silnější baterie a dojezd se tak prodlouží. Benzinová varianta používá čtyřtaktní motor o objemu 50 ccm. Maximální rychlost je u obou verzí 65 kilometrů za hodinu, pro homologaci je ale snížena na padesát kilometrů za hodinu. Benzinová verze používá bezestupňovou automatickou převodovku.

V případě benzinových verzí váží model P50 pouhých 59 kilogramů, model Trident s bublinovou karosérií je o poznání těžší, jeho hmotnost je 99 kilogramů. Peel P50 měří 1,37 metru, trident pak 1,83 metru. Šířka je téměř stejná, těsně nad jeden metr, na výšku měří P50 1,2 metru, větší trident je o sedm centimetrů vyšší. Na výběr jsou tři základní barvy: bílá, modrá a červená.

Miniautíčka se nehodí na nic jiného, než na svižné kličkování po městě. Pokud pomineme bezpečnost, je hlavním nedostatkem obou modelů cena. Levnější elektrické verze stojí v přepočtu 210 000 a 225 000 korun. Benzinové verze pak začínají na 270 000 korunách u modelu P50 a na 285 000 u bublinovitého tridentu. To rozhodně není málo, za stejnou sumu se dnes prodává v Česku Octavia Tour a podobně velká auta. Jenže ta se rozhodně nedají odnést jako malinké tříkolky Peel. Ty se totiž vejdou i na balkon.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.