Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmenší autíčko na světě se zase vyrábí. Parkovat se dá na balkoně

aktualizováno 
Padesát let stará konstrukce, délka 1,4 metru a hmotnost 60 kilogramů. To je nejmenší auto na světě. Britský Peel se opět začal vyrábět, omezená série je ale téměř vyprodána. K mání je i o fous větší bublinový model, který vypadá jak ze starého sci-fi filmu.

Původně firma Peel vyráběla na ostrově Man laminátové čluny. Pak zkusila v roce 1962 proniknout i mezi automobilové výrobce. První přišel na řadu opravdový prcek, model P50. Maniaturní tříkolové autíčko pro jediného pasažéra bylo a vlastně stále je kapotovaný skútr, má motocyklový motor a váží právě jako malá motorka. Lehká karosérie je laminátová. Peel P50 si už za své původní existence v šedesátých letech minulého století vysloužil titul nejmenšího auta na světě a drží ho dodnes.

Peel Trident

Peel Trident

Druhý model přišel do výroby o pár let později, v roce 1965 a ve výrobě vydržel pouhý rok. Oproti modelu P50 je skoro o půl metru delší a dokáže pojmout dva pasažéry. Hlavně ale vypadá jako auto z raných sci-fi filmů. Má totiž bublinovitou kabinu, která se celá odklápí. Původní pohonná jednotka byla stejná jako u menšího modelu, oběma posloužil padesátikubíkový dvoutaktní motůrek.

Mikroautíčka Peel nepřežila konec šedesátých let. Firma z ostrova Man (mezi Británií a Irskem) zanikla. Ale nadšenci sháněli tyhle mrňouse kde se dalo, a tak není divu, že někoho napadlo jejich výrobu oživit. Pánové Hillman a Khan se rozhodli, že se o to pokusí. Gary Hillman měl ve sbírce oba původní modely a malá podivná autíčka včetně šlapacích jsou jeho sběratelskou vášní. V televizním pořadu Dragons Den (vzor české verze Den D) pak upoutali investora Jamese Caana, který do jejich nové firmy vlil další kapitál.

Peel P50

Peel P50

Znovuzrozená značka vyrábí oba původní modely. Tvar a design se nezměnil, technika je ale veskrze současná. Autíčka mají homologaci pro provoz na evropských a amerických silnicích a momentálně se doprodává limitovaná padesátikusová edice. A zbývá posledních pět kusů.

Fotogalerie

U obou variant je na výběr elektrická a benzínová verze. Elektrická má se základní sadou akumulátorů dojezd 20 až 30 kilometrů, na přání ale výrobce dodá silnější baterie a dojezd se tak prodlouží. Benzinová varianta používá čtyřtaktní motor o objemu 50 ccm. Maximální rychlost je u obou verzí 65 kilometrů za hodinu, pro homologaci je ale snížena na padesát kilometrů za hodinu. Benzinová verze používá bezestupňovou automatickou převodovku.

V případě benzinových verzí váží model P50 pouhých 59 kilogramů, model Trident s bublinovou karosérií je o poznání těžší, jeho hmotnost je 99 kilogramů. Peel P50 měří 1,37 metru, trident pak 1,83 metru. Šířka je téměř stejná, těsně nad jeden metr, na výšku měří P50 1,2 metru, větší trident je o sedm centimetrů vyšší. Na výběr jsou tři základní barvy: bílá, modrá a červená.

Miniautíčka se nehodí na nic jiného, než na svižné kličkování po městě. Pokud pomineme bezpečnost, je hlavním nedostatkem obou modelů cena. Levnější elektrické verze stojí v přepočtu 210 000 a 225 000 korun. Benzinové verze pak začínají na 270 000 korunách u modelu P50 a na 285 000 u bublinovitého tridentu. To rozhodně není málo, za stejnou sumu se dnes prodává v Česku Octavia Tour a podobně velká auta. Jenže ta se rozhodně nedají odnést jako malinké tříkolky Peel. Ty se totiž vejdou i na balkon.

Autor:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Další z rubriky

Tortura Dakaru prověří techniku, dva týdny jsou jako roky používání

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR

V den poslední etapy Dakaru je možné bilancovat stav techniky. Spolupracovník iDNES.cz projel celou rally s týmem MRG,...

Všechno v jedné bedně. Mohykáni Dakaru se musí spolehnout jen na sebe

Honza Veselý na Dakaru

Dnešní pojetí Dakaru se hodně vzdálilo původní myšlence, kdy několik dobrodruhů uspořádalo závod divokou Afrikou s...

Češka v cíli Dakaru: Nejvíc se bála, když jí čtyřkolku přejel kamion

Ollie Roučková

Ollie Roučková se stala historicky první českou závodnicí startující na čtyřkolce v nejtěžším motoristickém závodu...

Najdete na iDNES.cz