BMW X1

BMW X1 | foto: BMW

Nejmenší iksko od BMW oficiálně představeno

  • 69
O tom, že bavorská automobilka připravuje malý vůz, který bude schopen jízdy i po nezpevněných cestách, se ví již dlouho. Na podzim minulého roku BMW představilo koncept, který jasně ukazoval, jak novinka z kategorie SUV bude vypadat.

V posledních dnech BMW začalo zveřejňovat fotografie, které postupně odhalovaly finální podobu nové "iks jedničky“. Nyní bavorský výrobce svoje nejmenší SUV, které se zařadí po bok dalších terénních modelů X3, X5 a X6, oficiálně představilo.

BMW X1

Jak název novinky napovídá, patří model X1 mezi další bavoráky řady X, které jsou uzpůsobeny i pro jízdu po nezpevněných cestách. Nový model využije podpory pohonu všech kol xDrive, existovat ale budou i verze s pohonem pouze zadní nápravy sDrive.

Po stránce designu novinka navazuje na další modely řady X. Přední část s nezbytnými rozměrnými ledvinkami má v rámci koncernu docela originální vzhled, zadní část připomíná větší model X5.

S rozměry 4454 x 1798 x 1545 milimetrů se jedná o nejkompaktnější BMW kategorie SUV. Novinka je o 115 milimetrů kratší než model X3. Rozvor dlouhý 2760 je oproti dosud nejmenšímu "terénnímu" BMW X3 kratší o 35 milimetrů.

Na velké terénní ambice dávají zapomenout malé nájezdové úhly. Světlá výška má ve své kategorii slušnou hodnotu 194 milimetrů. Díky nastavitelnému sklonu zadních opěradel bude možné v základu využít zavazadlový prostor o objemu 420 až 490 litrů. Se sklopenými sedadly je k dispozici 1350 litrů.

Převážnou část motorizace novinky budou tvořit dieselové motory. Základní vznětové motorizace 18d a 20d bude možné pořídit i s pohonem pouze zadních kol. Dvoulitrový turbodiesel v modelech 18d a 20d poskytuje maximální výkon 105 kW, respektive 130 kW. Točivý moment dosahuje maxima 320 Nm, případně 350 Nm.

Nejvýkonnějším dieselem bude model xDrive23d s čtyřválcovým dvoulitrovým turbodieselem s dvojitým přeplňováním TwinPower Turbo. Toto provedení nabídne maximální výkon 150 kW a točivý moment 400 Nm vrcholící při 2000 ot./min až 2250 ot./min. Maximální rychlost dosahuje 205 km/h a zrychlení z nuly na stovku proběhne za 7,3 sekundy.

Prozatím jediným zážehovým provedením bude model xDrive28i. Ten se stejně jako nejvýkonnější diesel dodává výhradně s automatickou převodovkou. Tato verze s řadovým třílitrovým šestiválcem nabídne maximální výkon 190 kW a točivý moment až 310 Nm. Maximální rychlost dosahuje rovněž 205 km/h, na stovku z nuly benzínová X1 vystřelí za 6,8 sekundy.

Výstavní premiéru si BMW X1 odbude na frankfurtském autosalónu v září. Na německém trhu začínají ceny u model sDrive18d s pohonem zadních kol na 29 550 eur (v přepočtu 765 000 korun). Vrcholné provedení xDrive28i potom bude stát 41 500 eur, tedy v přepočtu 1 075 000 korun.