Nehody, které způsobí starší řidiči, navíc mívají nejtragičtější následky. Na tisíc nehod připadá 23 mrtvých. U nehod způsobených mladými řidiči, kteří jsou všeobecně pokládání za nejnebezpečnější, je úmrtnost výrazně menší - na tisíc nehod připadá čtrnáct mrtvých.
Lékaři větší počet nehod starších lidí zdůvodňují tím, že mají pomalejší reakce, které souvisejí s věkem. Řidiči se také těžko přizpůsobují většímu provozu na silnicích a jezdí tak, jak se před lety naučili.
Na hlavní silnici v pardubické části Semtín minulý týden zahynul při srážce dvou osobních aut čtyřiašedesátiletý muž. Nehoda se stala poblíž hlavní brány společnosti Synthesia. Řidič vjel do protisměru a srazil se s protijedoucím vozem. Po nárazu se opět dostal do správného jízdního pruhu a následně narazil do sloupu trolejového vedení. Zraněním na místě podlehl.
Věkové srovnání
|
"Jezdím profesionálně třicet let a kromě mladíků v silných autech mám strach z řidičů v klobouku ve starých škodovkách. Nejraději bych zastavil u krajnice a počkal, až opatrně čtyřicítkou přejede kolem," říká Jan Opletal, který jako řidič byl účastníkem tragické nehody se smrtelnými následky.
"Řidič, bylo mu k osmdesáti letům, jel ve staré škodovce uprostřed silnice a nereagoval na nic. Protijedoucí auto nemohlo nic dělat a čelně se s ním srazilo. Pak se ukázalo, že ten starší řidič neviděl. Neměl na silnici, podle mě, už co dělat," dodal.
"Na silnice se opravdu dostanou i lidé, kteří by už řídit neměli. Vím to z vlastní zkušenosti. Můj strýc řídil rád a nevěděl, kdy skončit. Nakonec ho policisté chytili, jak v noci jede po fotbalovém hřišti. Hlava už mu nesloužila," říká Pavel Tomášek z Pardubic. Jeho strýc nakonec řidičský průkaz odevzdal dobrovolně, auto dal vnoučatům a raději se nechá vozit. Někteří starší řidiči ale varování svého těla neberou vážně.
"U starších lidí už dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí a seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková.
Policie nařizuje dodržovat pravidelné zdravotní prohlídky. Povinnost podrobit se lékařské prohlídce nastává v šedesáti letech, pokračuje v pětašedesáti a osmašedesáti letech, pak se zkracuje období na dva roky.
Potom záleží už pouze na benevolenci lékařů, jestli svého pacienta nechají dál řídit, nebo mu zdravotní doporučení nedají.
Ani nejpřísnější lékaři ale nepočítají s nenadálými příhodami, které starší šoféry ohrožují.
Právě srdeční selhání je možnou příčinou nehody v Semtíně z minulého týdne. Už samotné sdělení člověku, že nemůže řídit, je citlivá záležitost, která může takového řidiče psychicky zranit. "Postupovat se musí individuálně. Je nutný kontakt s rodinou. Takový krok přináší pocity nedostatečnosti,"" dodává Talavašková.
Proč kdo bourá |
Mladí řidiči: vysoká rychlost, alkohol, nebezpečná jízda (předjíždění), nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu |
Starší řidiči: nepozornost, vjetí do protisměru, nezvládnutí řízení vozidla, vyhýbání se bez dostatečného odstupu |
Kdy se nejvíce bourá |
|
Zdroj: Policie ČR |