Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnebezpečnější jsou na silnici řidiči nad 64 let, tvrdí statistiky

aktualizováno 
Policisté zaznamenali nový trend. Nejnebezpečnější skupinou už nejsou mladí řidiči s novým řidičským průkazem, ale ti, co ho už mají celá desetiletí. Stále více dopravních nehod mají na svědomí šoféři starší 64 let. Podle policejních statistik nehod, které zavinili tito řidiči oproti minulým letům přibylo.

Ilustrační foto | foto: JSDHO Frýdlant nad Ostravicí

Nehody, které způsobí starší řidiči, navíc mívají nejtragičtější následky. Na tisíc nehod připadá 23 mrtvých. U nehod způsobených mladými řidiči, kteří jsou všeobecně pokládání za nejnebezpečnější, je úmrtnost výrazně menší - na tisíc nehod připadá čtrnáct mrtvých.

Lékaři větší počet nehod starších lidí zdůvodňují tím, že mají pomalejší reakce, které souvisejí s věkem. Řidiči se také těžko přizpůsobují většímu provozu na silnicích a jezdí tak, jak se před lety naučili.

Na hlavní silnici v pardubické části Semtín minulý týden zahynul při srážce dvou osobních aut čtyřiašedesátiletý muž. Nehoda se stala poblíž hlavní brány společnosti Synthesia. Řidič vjel do protisměru a srazil se s protijedoucím vozem. Po nárazu se opět dostal do správného jízdního pruhu a následně narazil do sloupu trolejového vedení. Zraněním na místě podlehl.

Věkové srovnání

Nejvíce nehod způsobí řidiči mezi pětadvaceti a třiatřiceti lety. Je to ale dáno i tím, že jejich podíl mezi řidiči
celkově je největší. Celkově tito řidiči způsobí každou třetí dopravní nehodu. Starší řidiči, kterých je registrováno výrazně méně, způsobí každou šestou dopravní nehodu.

Čtrnáct dní před tím nedaleko Litomyšle nezvládl svůj vůz sedmdesátiletý šofér, který vyjel ze silnice a střetl se se dvěma protijedoucími auty. "Spolujezdkyně nehodu nepřežila," uvedla tisková mluvčí svitavské policie Anna Štegnerová.

"Jezdím profesionálně třicet let a kromě mladíků v silných autech mám strach z řidičů v klobouku ve starých škodovkách. Nejraději bych zastavil u krajnice a počkal, až opatrně čtyřicítkou přejede kolem," říká Jan Opletal, který jako řidič byl účastníkem tragické nehody se smrtelnými následky.

"Řidič, bylo mu k osmdesáti letům, jel ve staré škodovce uprostřed silnice a nereagoval na nic. Protijedoucí auto nemohlo nic dělat a čelně se s ním srazilo. Pak se ukázalo, že ten starší řidič neviděl. Neměl na silnici, podle mě, už co dělat," dodal.

"Na silnice se opravdu dostanou i lidé, kteří by už řídit neměli. Vím to z vlastní zkušenosti. Můj strýc řídil rád a nevěděl, kdy skončit. Nakonec ho policisté chytili, jak v noci jede po fotbalovém hřišti. Hlava už mu nesloužila," říká Pavel Tomášek z Pardubic. Jeho strýc nakonec řidičský průkaz odevzdal dobrovolně, auto dal vnoučatům a raději se nechá vozit. Někteří starší řidiči ale varování svého těla neberou vážně.

"U starších lidí už dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí a seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková.

Policie nařizuje dodržovat pravidelné zdravotní prohlídky. Povinnost podrobit se lékařské prohlídce nastává v šedesáti letech, pokračuje v pětašedesáti a osmašedesáti letech, pak se zkracuje období na dva roky.

Potom záleží už pouze na benevolenci lékařů, jestli svého pacienta nechají dál řídit, nebo mu zdravotní doporučení nedají.
Ani nejpřísnější lékaři ale nepočítají s nenadálými příhodami, které starší šoféry ohrožují.

Právě srdeční selhání je možnou příčinou nehody v Semtíně z minulého týdne. Už samotné sdělení člověku, že nemůže řídit, je citlivá záležitost, která může takového řidiče psychicky zranit. "Postupovat se musí individuálně. Je nutný kontakt s rodinou. Takový krok přináší pocity nedostatečnosti,"" dodává Talavašková.

Proč kdo bourá
Mladí řidiči: vysoká rychlost, alkohol, nebezpečná jízda (předjíždění), nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu
Starší řidiči: nepozornost, vjetí do protisměru, nezvládnutí řízení vozidla, vyhýbání se bez dostatečného odstupu
Kdy se nejvíce bourá
  • Nejvíce havárií se stává v sobotu a v pondělí
  • Pro řidiče jsou nejproblematičtější silnice prvních a druhých tříd, nejbezpečnější jsou dálnice
  • V obcích je riziko nehody vyšší než mimo ně
Zdroj: Policie ČR





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.