Nalezený poklad: vzácné nejpomalejší porsche bylo ukryté přes sto let

aktualizováno  9:55
Stuttgartské muzeum Porsche slaví pět let novým velmi vzácným exponátem. Originální Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model je vůbec první vůz, který postavil rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Říká se mu také P1, tedy porsche číslo jedna. Víc než sto let bylo zapomenuté v jedné rakouské stodole.

Porsche je známo svými sportovními modely se silnými spalovacími motory. Pionýrský počin dvaadvacetiletého Porscheho však pohání elektřina. Jedno z vůbec prvních aut na území Rakouska vyjelo do vídeňských ulic 26. června 1898 a 28. září následujícího roku s ním sám konstruktér vyhrál čtyřicetikilometrový závod po Berlíně. Porsche vezl další tři pasažéry a druhému v pořadí ujel o 18 minut. Kromě toho vyhrál také test efektivity, protože P1 vykázalo nejnižší spotřebu energie v městském provozu.

Tento relikt automobilové prehistorie je tak považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti.

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Vůz s výkonem tří koňských sil (krátkodobě až pět koní) dosahoval maximální rychlosti 35 kilometrů v hodině, dojezd byl 80 kilometrů. Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.

Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948. První automobil konstrukce rodáka z Vratislavic nad Nisou ale připomíná spíš kočár a nezaměnitelně ladnými křivkami svých sportovních potomků příliš neoplývá.

Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi sotvakdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů.

Senzační nález po víc než sto letech

Více než 100 let byl považován za ztracený a loni se náhodou našel v původním stavu v jedné stodole v Rakousku, píše deník Die Welt. Ředitel stuttgartského muzea hovoří o senzaci. Na příkaz Ferdinanda Porscheho prý stěhovali jeho úplně první vůz po různých skladech. 

"Pro naše muzeum je to přirozeně historicko-technická senzace," řekl šéf muzea Porsche Achim Stejskal. Novou chloubu pro muzeum koupil Wolfgang Porsche, vnuk zakladatele a dnešní šéf dozorčí rady automobilky Wolfgang. Auto dal muzeu do dlouhodobé zápůjčky.

Fotogalerie

Cena nebyla zveřejněna. "Pro nás cena není rozhodující," připustil Stejskal a dodal, že pro muzeum jde "každopádně o nejkrásnější dárek vůbec", mající i vysokou kulturní hodnotu.

Originální nerestaurovaný 116letý vůz, který od roku 1902 nevyjel, se dostává do stálé expozice k pětiletému výročí otevření muzea.

Muzeum plné slavných auťáků

Moderní stavba plná slavných auťáků otevřela v roce 2009. P1 bude hlavní hvězdou první části expozice, věnované době před vznikem automobilky. Slavnostní odhalení nejstaršího a nejpomalejšího porsche je naplánováno na pátek 31. ledna. Hned prvního a druhého února bude k vidění zdarma, na tyto dny totiž Porsche Muzeum vyhlásilo vstup volný. 

Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Na 5 600 metrech čtverečních se prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.

Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za války původně pro Němce,...

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Najdete na iDNES.cz