Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nalezený poklad: vzácné nejpomalejší porsche bylo ukryté přes sto let

aktualizováno  9:55
Stuttgartské muzeum Porsche slaví pět let novým velmi vzácným exponátem. Originální Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model je vůbec první vůz, který postavil rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Říká se mu také P1, tedy porsche číslo jedna. Víc než sto let bylo zapomenuté v jedné rakouské stodole.

Porsche je známo svými sportovními modely se silnými spalovacími motory. Pionýrský počin dvaadvacetiletého Porscheho však pohání elektřina. Jedno z vůbec prvních aut na území Rakouska vyjelo do vídeňských ulic 26. června 1898 a 28. září následujícího roku s ním sám konstruktér vyhrál čtyřicetikilometrový závod po Berlíně. Porsche vezl další tři pasažéry a druhému v pořadí ujel o 18 minut. Kromě toho vyhrál také test efektivity, protože P1 vykázalo nejnižší spotřebu energie v městském provozu.

Tento relikt automobilové prehistorie je tak považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti.

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Vůz s výkonem tří koňských sil (krátkodobě až pět koní) dosahoval maximální rychlosti 35 kilometrů v hodině, dojezd byl 80 kilometrů. Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.

Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948. První automobil konstrukce rodáka z Vratislavic nad Nisou ale připomíná spíš kočár a nezaměnitelně ladnými křivkami svých sportovních potomků příliš neoplývá.

Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi sotvakdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů.

Senzační nález po víc než sto letech

Více než 100 let byl považován za ztracený a loni se náhodou našel v původním stavu v jedné stodole v Rakousku, píše deník Die Welt. Ředitel stuttgartského muzea hovoří o senzaci. Na příkaz Ferdinanda Porscheho prý stěhovali jeho úplně první vůz po různých skladech. 

"Pro naše muzeum je to přirozeně historicko-technická senzace," řekl šéf muzea Porsche Achim Stejskal. Novou chloubu pro muzeum koupil Wolfgang Porsche, vnuk zakladatele a dnešní šéf dozorčí rady automobilky Wolfgang. Auto dal muzeu do dlouhodobé zápůjčky.

Fotogalerie

Cena nebyla zveřejněna. "Pro nás cena není rozhodující," připustil Stejskal a dodal, že pro muzeum jde "každopádně o nejkrásnější dárek vůbec", mající i vysokou kulturní hodnotu.

Originální nerestaurovaný 116letý vůz, který od roku 1902 nevyjel, se dostává do stálé expozice k pětiletému výročí otevření muzea.

Muzeum plné slavných auťáků

Moderní stavba plná slavných auťáků otevřela v roce 2009. P1 bude hlavní hvězdou první části expozice, věnované době před vznikem automobilky. Slavnostní odhalení nejstaršího a nejpomalejšího porsche je naplánováno na pátek 31. ledna. Hned prvního a druhého února bude k vidění zdarma, na tyto dny totiž Porsche Muzeum vyhlásilo vstup volný. 

Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Na 5 600 metrech čtverečních se prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.

Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Najdete na iDNES.cz