Toyota Corolla

Toyota Corolla | foto: Toyota

Matematika Toyoty je jiná než Fordu, nejprodávanější auta jsou tak dvě

  • 36
Mezi Toyotou a Fordem zuří malý souboj, který nemá jasného vítěze. Obě automobilky tvrdí, že právě jejich modely jsou nejprodávanějším vozem letošního roku. A obě mají vlastně pravdu, záleží na tom, které statistiky bereme v úvahu.

"Věřím pouze těm statistikám, které jsem sám zfalšoval," je jeden z nejznámějších citátů Winstona Churchilla. V případě Fordu, Toyoty a celosvětových statistik prodejů aut nejde tolik o falšování jako o nedostatek informací. A taky o úhel pohledu. Chlubit se titulem "nejprodávanější auto planety" totiž může pomoci prodejům. A tak si značky počítají statistiky po svém.

Automobilka Ford totiž před nedávnem oznámila, že vyrobila osobní automobil s pořadovým číslem 350 000 000. Stal se jím hatchback Focus, který sjel z výrobní linky v thajském Rayongu. Při té příležitosti se Ford pochlubil, že právě focus je letos neprodávanějším autem planety. Za prvních šest měsíců se jej podle dat konzultantské společnosti IHS Automotive prodalo 489 616 kusů.

Stejné statistiky uvádí, že Toyota prodala 462 187 kusů svého modelu Corolla. Japonskému kompaktu tak patří podle statistik IHS druhé místo. Proti tomu se ale Toyota ohradila s tím, že statistiky nepočítají se všemi modely této řady. IHS totiž do prodejů nezapočítává vozy s názvem Auris, což je značka, kterou pro corollu firma používá v Evropě.

Toyota tvrdí, že celkem za první pololetí roku 2012 prodala 603 840 vozů řady Corolla. Sem kromě modelu s tímto jménem patří i zhruba 48 000 aurisů, 58 000 kusů MPV Corolla Verso a také americký sportovní hatchback Toyota Matrix. Hatchbacků corolla a auris se dohromady prodalo asi 534 000 kusů, to kdyby si Ford chtěl do prodejů započítat i MPV C-Max a srovnávat se s celkovým číslem Toyoty. Podle toho, ze kterého úhlu se na prodejní statistiky díváme, tedy mají pravdu obě automobilky.

Pokud věříte tomu, že pravdu má japonská automobilka, pak vězte, že Toyota má navíc v ohni i další želízko. Tím je hybridní model Prius. Za první tři měsíce  letošního roku se modelů této řady prodalo 247 230 kusů (Corolla byla první s 300 800 kusy, Focus druhý s 277 000 kusy). Pokud tedy prius dovedl udržet tempo prodeje, mohl by být ve statistikách i před focusem. 

Toyota ale opět sčítá víc modelů a kromě klasického priusu (a jeho plug-in verze) jsou v prodejních číslech zahrnuty i modely Prius-V a Prius C. A vzhledem k tomu, že se předstihnutím focusu nechlubí, prius zřejmě za německo-americkým hatchbackem zaostal.

I když se o pozici nejprodávanějšího modelu dohadují Toyota a Ford, nemusí to být auto ani jedné ze značek. Souhrnné statistiky IHS zatím totiž nejsou veřejné a je možné, že některý model by focus a corollu mohl předstihnout.

Vloni se třeba skvěle vedlo Hyundai Elantra, který skončil na druhém místě s milionem prodaných vozů. A pro nás prakticky neznámým trhákem byl čínský Wuling Sunshine na místě třetím. Na vzestupu byl také Chevrolet Cruze, i když ten na úplnou špičku ztrácel výrazněji.

Posledním důvodem k nejasnosti ohledně pozice jedničky na světovém trhu jsou data IHS sama. Ta totiž pokrývají asi 90 procent světových trhů. Na oněch zbývajících 10 procent může být klidně silná právě Toyota.