Nejrychlejší škodovka všech dob jede 325 km/h

  12:07aktualizováno  12:07
Nejrychlejší octavia není ta stříbrná, která vám visí na kufru na dálnici, i když si to její řidič myslí. Oblíbenou škodovku upravili Britové tak, že upalovala rychlostí 325 kilometrů v hodině.

Britské zastoupení mladoboleslavské automobilky slaví deset let rychlých škodovek na ostrovním trhu, kde nesou logo vRS (na ostatních trzích RS). Ve spolupráci s tuningovou firmou REVO Technik "vyrazili" z rodinné škodovky pět set koní a vydali se na slavné solné pláně do amerického Bonnevillu.
Na brzdění dokonce dostala padák.

V Británii prodali přes 12 tisíc fabií a octavií vRS. "Je to důležité výročí a účast v Bonnevillu je vhodnou poctou," komentuje Robert Hazelwood, šéf Škoda UK.

Rekordní Škoda Octavia na silných pláních v Bonnevillu

Na utažském týdnu rychlosti (Bonneville Speed Week) vlétl liftback značky, která se na americkém kontinentu ani neprodává, do klubu dvousetmílových – aut, která překonala rychlost 200 mil v hodině, což je 322,33kilometrová rychlost. Při šesté jízdě se octavia rozdováděla až na 202,15 mil/h, tedy přesně 325 km/h.

"Měsíce pečlivého plánování, testování a příprav se vyplatily," jásá Hazelwood. "V pondělí 15 srpna ve 13:24 překonala Octavia vRS dvousetmílovou hranici," upřesnil a poděkoval pilotovi speciálu, novináři Richardo Meadenovi.

Škoda Octavia překonala na solných pláních v Bonnevillu rychlost 325 km/h

S rekordní jízdou se ale škodovácký tým nechce spokojit, do konce týdne chce ještě zkusit pokořit 216 mil v hodině (348 km/h), což je dosavadní bonnevillský rekord mezi produkčními vozy s motory do dvou litrů objemu.

Dvoulitrový motor má 507 koní

Z benzinového čtyřválce 2,0 TFSI dostali namísto původních dvou set koní třikrát tolik. Výkon 507 koní (373 kW) a 450 Nm točivého momentu doluje z dvoulitru turbodmychadlo Garett, který plní válce tlakem 1,9 baru. Motor pije závodní vysokooktanový benzin, spalování dostalo speciální systém vstřikování vody s metanolem.

Rekordní Škoda Octavia na silných pláních v Bonnevillu

Rekordně rychlá octavia dostala nové odpružení a vylepšenou aerodynamiku. Podvozek šel o osm centimetrů blíž k zemi a přibyl rám pro uchycení velkého mezichladiče stlačeného vzduchu.

Speciálně aerodynamicky krytá kola mají průměr patnáct palců a obouvají pneumatiky určené pro vysoké rychlosti.

Auto má speciální výbavu, kterou vyžaduje kalifornská asociace pro rychlostní rekordy: bezpečnostní rám, brzdicí padák, hasicí systém a sítě do oken. Naopak chybí zadní brzdy. 

Bonnevilský festival rychlosti

Dráha je devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen.

Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motory, speciály s raketovými motory i náklaďáky.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Hloupá překážka: chybí jednotný systém dobíjení elektromobilů

Kia Soul EV

Elektromobilita je hlavně z pohledu evropských úředníků prezentována jako jediná správná cesta automobilového průmyslu....

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

VIDEO: Malíř žaluje Škodovku kvůli designu SUV

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Ve sporu mezi malířem a designérem Vladem Vovkaničem a společností Škoda Auto ohledně autorských práv na design modelů...

Najdete na iDNES.cz