Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsnáze lze upravit na plyn stará a nejrozšířenější auta

aktualizováno 
Jestliže kilometr s nejobyčejnějším benzinovým autem dnes stojí zhruba dvě koruny, vychází stejná jízda na propan -
butan na necelou polovinu, a na zemní plyn dokonce jen na třetinu zmíněných benzinových nákladů. Levnější než benzinové cestování umožňuje i diesel. Ten ale je při pořizování a později i v celkových nákladech na údržbu dražší než benzinový vůz, a v konečném účtování se tedy vyplatí jen řidičům, kteří absolvují desítky tisíc kilometrů ročně.

NEJLEVNĚJŠÍ cestou k úsporné jízdě je úprava některého z koncepčně zastaralých a v zemi nejrozšířenějších vozů - karburátorové škody, lady, či tatry - na propan-butan. Techniku lze i s montáží pořídit za 12 až 13 tisíc korun, schválení k provozu u aut s povolením k hromadné přestavbě stojí 10 korun. Individuální přestavba jiného jednoduchého karburátorového vozidla bez katalyzátoru se prodraží zhruba o 1000 až 2000 korun za formality ve stanici technické kontroly, v emisní kontrole a na policii. I tak se ale investice vrací už po ročním provozu, který v Česku představuje kolem 12 tisíc kilometrů.

KOLEM 20 TISÍC KORUN za koupi a montáž plynového zařízení a deset korun za policejní schválení k provozu stojí úprava rovněž velmi rozšířených automobilů Škoda a Lada s jednobodovým vstřikováním, které jsou schváleny k hromadným přestavbám na propanbutanový pohon. Při schvalování vozu se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem bez povolení k hromadné přestavbě se připlácí asi 1000 až 2000 korun za technickou a emisní kontrolu a za úřední formality na policii.

OD 20 TISÍC KORUN, ale někdy až kolem 30 tisíc korun, to podle typu plynové techniky, žádá úprava škodovek - felicií i octavií - s vícebodovým vstřikováním, Mazdy 2000 a dalších vozů, které jsou schváleny k hromadné přestavbě, tedy i Kia Sephia, Kia Shuma, Tatra Beta atd.

35 TISÍC AŽ 40 TISÍC KORUN, z nichž představuje až deset tisíc korun speciální emisní kontrola, je nutné mít pro úpravu na propanbutanový pohon v případě moderního automobilu se vstřikováním a řízeným katalyzátorem, neschváleným k hromadné přestavbě.

32 TISÍC AŽ 37 TISÍC KORUN musí mít zájemci o přestavbu automobilů Škoda s povolením k hromadné přestavbě na zemní plyn. Úprava vozu, který není schválen k hromadné přestavbě, se prodraží až o deset tisíc korun za měření v technické a emisní kontrole a za formality na policii. Zemní plyn je z běžných alternativních paliv nejúspornější, když kilometr s ním stojí při tankování u nejlevnějších zdrojů jen třetinu benzinových nákladů, ovšem veřejné čerpací stanice jsou zatím jen v sedmi místech v republice - v Praze, Brně, Uherském Hradišti, Frýdku-Místku, Havířově, Znojmě a Prostějově.

Přehled plynových zařízení na tuzemském trhu

Značka Dovozce Hromadná přestavba Cena v Kč Termín dodání
BRC Autogas centrum Jinín Š 105 až 136, Favorit, 13 000 až 23 000, měsíc
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ individ. až 30 000 a déle

Lovato HL propan Ostrava Š 105 až 136, Favorit, 12 000 až 22 000, nyní
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ, až 30 000 nejistý
KIA Sephia, KIA Shuma,
Tatra Betaindivid.

Star Gas Centroglob Most Š Favorit, Felicia 20 000 až 22 000, bez čekání
(pro LPG) individ. až 30 000

Groot Syntax Pardubice Š Favorit, Octavia, 15 000 až 32 000, bez čekání
(pro LPG) Mazda E 2000 a 2000 van individ. až 40 000

Viale-Landi Gera Hradec Králové Š 105 až 136, Favorit, 16 700 až 29 000, do dvou týdnů
Hartog (pro LPG) Felcia, VAZ, Tatra 613 individ. až 40 000
karburátorová

Tartarini Nova Gas Pardubice Š 105 až 136, Favorit, 13 000 6 až 22 000 bez čekání
(pro LPG) Felicia

Landi Renzo Ekos Boskovice Š Favorit, Felicia, 32 000 až 37 000, bez čekání
(pro CNG) Octavia individ. až 47 000

Poznámka: LPG = propan-butan, CNG = zemní plyn
PRAMEN: MF DNES

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mercedes Třída GL 5,5 63...
Mercedes Třída GL 5,5 63...

r.v. 2014, naj. 38 500 km, benzín
2 359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.