Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsnáze lze upravit na plyn stará a nejrozšířenější auta

aktualizováno 
Jestliže kilometr s nejobyčejnějším benzinovým autem dnes stojí zhruba dvě koruny, vychází stejná jízda na propan -
butan na necelou polovinu, a na zemní plyn dokonce jen na třetinu zmíněných benzinových nákladů. Levnější než benzinové cestování umožňuje i diesel. Ten ale je při pořizování a později i v celkových nákladech na údržbu dražší než benzinový vůz, a v konečném účtování se tedy vyplatí jen řidičům, kteří absolvují desítky tisíc kilometrů ročně.

NEJLEVNĚJŠÍ cestou k úsporné jízdě je úprava některého z koncepčně zastaralých a v zemi nejrozšířenějších vozů - karburátorové škody, lady, či tatry - na propan-butan. Techniku lze i s montáží pořídit za 12 až 13 tisíc korun, schválení k provozu u aut s povolením k hromadné přestavbě stojí 10 korun. Individuální přestavba jiného jednoduchého karburátorového vozidla bez katalyzátoru se prodraží zhruba o 1000 až 2000 korun za formality ve stanici technické kontroly, v emisní kontrole a na policii. I tak se ale investice vrací už po ročním provozu, který v Česku představuje kolem 12 tisíc kilometrů.

KOLEM 20 TISÍC KORUN za koupi a montáž plynového zařízení a deset korun za policejní schválení k provozu stojí úprava rovněž velmi rozšířených automobilů Škoda a Lada s jednobodovým vstřikováním, které jsou schváleny k hromadným přestavbám na propanbutanový pohon. Při schvalování vozu se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem bez povolení k hromadné přestavbě se připlácí asi 1000 až 2000 korun za technickou a emisní kontrolu a za úřední formality na policii.

OD 20 TISÍC KORUN, ale někdy až kolem 30 tisíc korun, to podle typu plynové techniky, žádá úprava škodovek - felicií i octavií - s vícebodovým vstřikováním, Mazdy 2000 a dalších vozů, které jsou schváleny k hromadné přestavbě, tedy i Kia Sephia, Kia Shuma, Tatra Beta atd.

35 TISÍC AŽ 40 TISÍC KORUN, z nichž představuje až deset tisíc korun speciální emisní kontrola, je nutné mít pro úpravu na propanbutanový pohon v případě moderního automobilu se vstřikováním a řízeným katalyzátorem, neschváleným k hromadné přestavbě.

32 TISÍC AŽ 37 TISÍC KORUN musí mít zájemci o přestavbu automobilů Škoda s povolením k hromadné přestavbě na zemní plyn. Úprava vozu, který není schválen k hromadné přestavbě, se prodraží až o deset tisíc korun za měření v technické a emisní kontrole a za formality na policii. Zemní plyn je z běžných alternativních paliv nejúspornější, když kilometr s ním stojí při tankování u nejlevnějších zdrojů jen třetinu benzinových nákladů, ovšem veřejné čerpací stanice jsou zatím jen v sedmi místech v republice - v Praze, Brně, Uherském Hradišti, Frýdku-Místku, Havířově, Znojmě a Prostějově.

Přehled plynových zařízení na tuzemském trhu

Značka Dovozce Hromadná přestavba Cena v Kč Termín dodání
BRC Autogas centrum Jinín Š 105 až 136, Favorit, 13 000 až 23 000, měsíc
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ individ. až 30 000 a déle

Lovato HL propan Ostrava Š 105 až 136, Favorit, 12 000 až 22 000, nyní
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ, až 30 000 nejistý
KIA Sephia, KIA Shuma,
Tatra Betaindivid.

Star Gas Centroglob Most Š Favorit, Felicia 20 000 až 22 000, bez čekání
(pro LPG) individ. až 30 000

Groot Syntax Pardubice Š Favorit, Octavia, 15 000 až 32 000, bez čekání
(pro LPG) Mazda E 2000 a 2000 van individ. až 40 000

Viale-Landi Gera Hradec Králové Š 105 až 136, Favorit, 16 700 až 29 000, do dvou týdnů
Hartog (pro LPG) Felcia, VAZ, Tatra 613 individ. až 40 000
karburátorová

Tartarini Nova Gas Pardubice Š 105 až 136, Favorit, 13 000 6 až 22 000 bez čekání
(pro LPG) Felicia

Landi Renzo Ekos Boskovice Š Favorit, Felicia, 32 000 až 37 000, bez čekání
(pro CNG) Octavia individ. až 47 000

Poznámka: LPG = propan-butan, CNG = zemní plyn
PRAMEN: MF DNES

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz