Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejčastěji na autech stávkuje elektronika. Nejmíň trápí německá auta

aktualizováno 
Německý autoklub ADAC se probral statistikami svých žlutých andělů, aby odhalil spolehlivá a nespolehlivá auta. Dobře si v letošních tabulkách vedou německé modely. Když porouchané auto zůstane stát, obvykle za to může elektrická výzbroj. Často je na vině start/stop systém, který vyšťaví baterku.

Nejčastěji vyjíždějí žlutí andělé v Německu k vybitým autobateriím. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ve 41 procentech případů auto přestane jet kvůli elektrické závadě, spočítal ADAC. Autům v důsledku málo spolehlivé elektroniky často vypovídají baterie, startéry a alternátory.

ADAC vyhodnotil 230 tisíc zásahů svých žlutých andělů neboli silniční asistenční služby za loňský rok. Celkem v roce 2011 vyjela žlutá auta na německé komunikace čtyřmilionkrát. "Kategoriím vládnou letos německé vozy - vítězi jednotlivých tříd jsou Ford Ka, Mini, Mercedes třídy A, Audi A5, Audi A6 a Volkswagen Transporter," shrnuje výsledky Petr Buček ze specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "ADAC označil za častého viníka u nepojízdných aut start/stop systém motoru," vysvětluje.

Jaké auto vás nezradí

Neustálé zatěžování baterie startováním a vypínáním motoru totiž některé vozy nezvládají. I přestože výrobci autoakumulátorů mají pro auta vybavená těmito systémy, které vypínají motor, když není třeba, aby běžel, třeba při čekání na zelenou, speciální modely autobaterií.

Český hyundai poslední, švédská ocel zklamala

Mezi 92 hodnocenými modely se objevují také škodovky. Fabii patří mezi malými auty 16. místo z 24 sledovaných vozů a její příbuzný roomster je ve stejném žebříčku jedenáctý.
 
Octavii připadla ve střední třídě, kam ji ADAC zařazuje, 11. příčka z devatenácti hodnocených aut. O příčku ale třeba překonala stěžejní model Volkswagenu, oblíbený passat. Nemilé překvapení teď určitě analyzují v Nošovicích. Ve Slezsku vyráběný Hyundai i30 je totiž úplně poslední ve své třídě (nižší střední). ADAC popisuje, že stejně jako japonské hondy ho trápí právě vybité akumulátory. Slavně (o příčku lépe) si nevede ani jeho dvojče Kia cee'd. Třeba Honda Civic je třetí od konce.

Této kategorii vévodí malé a trochu nedoceněné mercedesy A a B, sledované BMW 1. Překvapením je vysoké umístění Renaultů Scénic a Mégane, první se procpal dokonce před Toyotu Auris (Toyota dlouhodobě obsazuje horní příčky). Slavný golf je šestý a nechal daleko za sebou největší rivaly (19. Opel Astra a 21. Ford Focus).

Nadšeni ze "žlutých tabulek" nejsou ani u Volva, jejich modely obsadily poslední příčku ve své kategorii hned dvakrát.

Kolínská záhada

Za pozornost stojí výsledky miniaut. První je Ford Ka stávající druhé generace, ten na dračku zrovna nejde. Jeho mnohem úspěšnější dvojče Fiat 500 je až o pět příček dál v polovině tabulky. A ikonické "kačko" první generace je předposlední, horší už je jen Chevrolet Matiz. Stejnou záhadou je také rozdílné umístění aut od Kolína: Toyota Aygo je třetí, ale zbylá dvě trojčata Citroën C1 a Peugeot 107 až na sedmé a osmé příčce.

Mezi malými auty nezklamal třeba tajný tip Mitsubishi Colt - neprávem nedoceněné auto, které se ve statistikách spolehlivosti dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích. Nemilým překvapením je třeba umístění Seatu Ibiza (třetí od konce).

"Autoklub sestavuje své statistiky spolehlivosti už od roku 1978," popisuje Petr Buček. "Ve statistikách ADAC se může objevit jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů," vysvětluje.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.