Nehoda vozu Škoda 120 na silnici mezi Rumburkem a Svorem - V

Nehoda vozu Škoda 120 na silnici mezi Rumburkem a Svorem - V | foto: TVD - Jiří Rous

Nejstarší auta jezdí na severu Čech a Moravy

  • 28
Tisíce Čechů denně riskují život nebo zdraví, když nasedají do svých aut bez airbagů a dalších bezpečnostních prvků. Nových aut ale v tuzemsku přibývá jen pozvolna. Nejstarší auta z celé země jezdí na Děčínsku a Jesenicku.

"Stáří vozového parku jednoznačně souvisí s ekonomickou situací v daném regionu. Lidé na severu Čech a severu Moravy prostě na nákup nových aut nemají," soudí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. "Opačná situace panuje v Praze. Zdejší vozový park je nejmladší," dodal.

Škodovky vedou
Jak na tom Děčínsko a Jesenicko je s automobily, kterými jezdí tamní obyvatelé, lze ukázat na nově zveřejněné statistice za rok 2004 z celorepublikového registru aut.
V Česku je stále nejoblíbenější značkou aut mladoboleslavská Škoda. Na tuzemských silnicích jezdí bezmála jeden milion osm set tisíc škodovek. Ve svém technickém průkazu mají zapsaný průměrný rok výroby 1991. Na Děčínsku a Jesenicku vlastní řidiči ještě o tři roky starší auta.

"Starých škodovek 105 nebo 120 tu jezdí asi opravdu víc než kdekoliv jinde. Není se čemu divit, starší řidiči na nové auto nemají peníze,“ řekl šéf jesenického dopravního inspektorátu Josef Rábek. „Na druhou stranu se právě starší řidiči o své vozy pečlivě starají. Pokud tedy jejich auta projdou bez problémů technickou kontrolou, není důvod je na silnice nepustit," dodal.

Stará auta na silnicích
Nejrozšířenější značkou na českých silnicích je Škoda. Celkem je nyní těchto aut 1,774.633, jejich průměrné stáří je 14 let.
Nejmladší škodovky (průměr)
Praha 11 let
Mladá Boleslav 12 let
Brno 12 let
Nejstarší škodovky (průměr)
Děčín 17 let
Jeseník 17 let
Plzeň - jih 16 let
Zdroj: Centrální registr vozidel

Výsledky dopravních kontrol z minulého roku nicméně dokazují, že jestliže během nich policisté pokutovali řidiče za špatný stav aut, dělo se tak nejčastěji právě na severu Čech a Moravy.

Starší auto = vyšší riziko
Potvrzení o technické kontrole také nesnižuje riziko, které řidičům starších aut hrozí. Vozy sice mohou mít dobré brzdy, chybí jim však airbagy a další bezpečnostní prvky. A to je při dopravní nehodě vždy znát.

Ukázat to lze na havárii z loňského srpna, která se stala u České Lípy. Starý favorit se čelně srazil s novější felicií. Na místě zůstali tři mrtví lidé, další dva zemřeli v nemocnici.  "Čtyři mrtví seděli v době nehody ve favoritu. Jsem si jistý, že kdyby jeli v novějším autě, dopadla by srážka méně tragicky," řekl Staša Zikmund, šéf českolipského dopravního inspektorátu.