Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstarší automobilový závod na světě: zvítězí, kdo dojede

  9:00aktualizováno  9:00
Z Londýna do lázeňského Brightonu je to 86 kilometrů. Právě na této trase se jezdí nejstarší automobilový závod planety. Když máte vůz z roku 1906, už vás na start nepustí. Jak to vypadalo na letošním ročníku, který se jel jako obvykle první listopadovou neděli, uvidíte na rajčeti.

Veteran run | foto: jede.rajce.cz

Na stránkách služby pro sdílení fotografií rajče.net najdete fotogalerii z letošního ročníku:


rajče.net

První ročník tohoto závodu se uskutečnil v roce 1896. Letošní jízda veteránů z Londýna do Brightonu 2007.
 
Závod je dlouhý 54 mil (86 kilometrů), po cestě mají posádky V Crawley povinnou zastávku na kávu.

Tato přehlídka automobilového pravěku je závodem jen podle jména, organizátoři ani nevyhlašují pořadí, v kterém auta dojela, a piloti nesmějí překročit průměrnou rychlost 20 mil/h (32 km/h). Každý, kdo dojede před půl pátou odpolední, dostane medaili.

Závodní tradici založil Harry J. Lawson, chtěl tak oslavit zrušení "Praporkového zákona", podle kterého nesměla auta jezdit rychleji než 4 míle za hodinu (6,4 km/h) a před autem musel jít zřízenec s praporkem.

Další ročník se konal v roce 1927 a pak už kromě roku 1947 každoročně. Je to tedy nejstarší automobilový závod světa.

VIDEO ZDE

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.