Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Prodává se nejstarší ford, zachránil celou továrnu

aktualizováno 
Bez tohoto konkrétního vozu by automobilový svět nikdy nepoznal značku Ford a americká legenda by s naprostou jistotou zkrachovala už v roce 1903. Objednávka na poslední chvíli však znamenala záchranu a osm koňských sil pohnulo s Fordem vstříc bohaté budoucnosti.

Ford Model A z roku 1903 | foto: Theo Civitello ©2012 Courtesy of RM Auctions

Čtyřmístný model A z roku 1903 byl prvním produktem automobilky Ford Motor Company a příští měsíc se chystá na dražbu v americké Pensylvánii. Zdobí jej dvouválcový motor o výkonu osm koňských sil, dvoustupňová převodovka a mechanické brzdy. Rozvor vozidla je pouhých 182 centimetrů a váží 567 kilogramů.

Červený ford je sice inzerován jako nejstarší model této americké automobilky, s jeho historií se ale váže i neuvěřitelný příběh o záchraně celé továrny. Na začátku roku 1903 totiž měla automobilka velké problémy s financemi, a to bylo ke všemu ještě potřeba vyplatit zaměstnance a dodavatele.

Ford Model A z roku 1903

Ford v té době ale ještě neobdržel žádnou objednávku a na počátku července se v pokladně nacházelo jen necelých 224 dolarů a Henry Ford se svým společníkem Jamesem Couzensem měli pochybnosti, jestli vůbec budou moci vyplatit všechny pohledávky.

Ford model A

Prodával se jako dvousedadlový nebo čtyřsedadlový model, na přání se střechou. Měl vodorovně uložený plochý dvouválcový motor (boxer) o výkonu 8 koňských sil (6 kW) umístěný uprostřed vozu a třírychlostní planetovou převodovku, která byla později montována i do vozů modelu T. Automobil mohl dosáhnout nejvyšší rychlosti až 72  km/h.

Ačkoli Ford inzeroval model A jako "nejspolehlivější stroj na světě", trpěl také dětskými nemocemi tehdejších automobilů: přehříval se a prokluzoval mu převodový řemen. Model A se vyráběl pouze v červené barvě, některé vozy byly později přelakovány.

zdroj: wikipedia.org

První tři objednávky na model A naštěstí dorazily 13. července 1903 přesně v momentě, kdy byla veškerá hotovost těchto dvou mužů vyčerpána. Ze dvou záloh a plné platby získala automobilka 1 320 dolarů a právě tato částka udržela továrnu v chodu. Během následujících 15 měsíců opustilo továrnu v Mack Avenue celkem 1 700 vozů modelu A a Ford postupně začal dobývat automobilový svět.

Který z těchto tří vozů byl ale skutečně prvním, se patrně nikdy nedozvíme. Všechny vozy totiž byly montovány v jediné místnosti a najednou, bez žádného speciálního pořadí jako je tomu v dnešní moderní výrobě.

Do dnešní doby se z prvních tří vozů dochoval jediný exemplář, který se objeví 11. října v dražbě společnosti RM auctions ve městě Hershey v Pensylvánii. Vůz během své existence vlastnilo jen pět majitelů.

Prvním z nich byl výrobce mléka Herbert L. McNary z amerického státu Iowa. Jeho rodina vlastnila vůz celých padesát let a po tří letém vyjednávání ho nakonec prodala sběrateli Harry E. Burdovi za tehdy neuvěřitelných 400 dolarů.

Fotogalerie

V roce 1961 prodal sběratel vůz švýcarskému dealerovi automobilky Ford, u kterého zůstal přesně 40 let, od té doby vůz putoval k dalším dvou majitelům. Dokonalý technický stav vozidla potvrdila účast v několika veteránských závodech, mimo jiné i v závodě z Londýna do Brightonu v roce 2003. V roce 2007 byl motor kompletně zrestaurován.

V říjnu tedy červený ford opět změní majitele a jedním z nich můžete být i vy. Ale pozor, poslední zájemce koupil vůz za 693 tisíc dolarů, tedy za bezmála 13 milionů korun.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.