Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Prodává se nejstarší ford, zachránil celou továrnu

aktualizováno 
Bez tohoto konkrétního vozu by automobilový svět nikdy nepoznal značku Ford a americká legenda by s naprostou jistotou zkrachovala už v roce 1903. Objednávka na poslední chvíli však znamenala záchranu a osm koňských sil pohnulo s Fordem vstříc bohaté budoucnosti.

Ford Model A z roku 1903 | foto: Theo Civitello ©2012 Courtesy of RM Auctions

Čtyřmístný model A z roku 1903 byl prvním produktem automobilky Ford Motor Company a příští měsíc se chystá na dražbu v americké Pensylvánii. Zdobí jej dvouválcový motor o výkonu osm koňských sil, dvoustupňová převodovka a mechanické brzdy. Rozvor vozidla je pouhých 182 centimetrů a váží 567 kilogramů.

Červený ford je sice inzerován jako nejstarší model této americké automobilky, s jeho historií se ale váže i neuvěřitelný příběh o záchraně celé továrny. Na začátku roku 1903 totiž měla automobilka velké problémy s financemi, a to bylo ke všemu ještě potřeba vyplatit zaměstnance a dodavatele.

Ford Model A z roku 1903

Ford v té době ale ještě neobdržel žádnou objednávku a na počátku července se v pokladně nacházelo jen necelých 224 dolarů a Henry Ford se svým společníkem Jamesem Couzensem měli pochybnosti, jestli vůbec budou moci vyplatit všechny pohledávky.

Ford model A

Prodával se jako dvousedadlový nebo čtyřsedadlový model, na přání se střechou. Měl vodorovně uložený plochý dvouválcový motor (boxer) o výkonu 8 koňských sil (6 kW) umístěný uprostřed vozu a třírychlostní planetovou převodovku, která byla později montována i do vozů modelu T. Automobil mohl dosáhnout nejvyšší rychlosti až 72  km/h.

Ačkoli Ford inzeroval model A jako "nejspolehlivější stroj na světě", trpěl také dětskými nemocemi tehdejších automobilů: přehříval se a prokluzoval mu převodový řemen. Model A se vyráběl pouze v červené barvě, některé vozy byly později přelakovány.

zdroj: wikipedia.org

První tři objednávky na model A naštěstí dorazily 13. července 1903 přesně v momentě, kdy byla veškerá hotovost těchto dvou mužů vyčerpána. Ze dvou záloh a plné platby získala automobilka 1 320 dolarů a právě tato částka udržela továrnu v chodu. Během následujících 15 měsíců opustilo továrnu v Mack Avenue celkem 1 700 vozů modelu A a Ford postupně začal dobývat automobilový svět.

Který z těchto tří vozů byl ale skutečně prvním, se patrně nikdy nedozvíme. Všechny vozy totiž byly montovány v jediné místnosti a najednou, bez žádného speciálního pořadí jako je tomu v dnešní moderní výrobě.

Do dnešní doby se z prvních tří vozů dochoval jediný exemplář, který se objeví 11. října v dražbě společnosti RM auctions ve městě Hershey v Pensylvánii. Vůz během své existence vlastnilo jen pět majitelů.

Prvním z nich byl výrobce mléka Herbert L. McNary z amerického státu Iowa. Jeho rodina vlastnila vůz celých padesát let a po tří letém vyjednávání ho nakonec prodala sběrateli Harry E. Burdovi za tehdy neuvěřitelných 400 dolarů.

Fotogalerie

V roce 1961 prodal sběratel vůz švýcarskému dealerovi automobilky Ford, u kterého zůstal přesně 40 let, od té doby vůz putoval k dalším dvou majitelům. Dokonalý technický stav vozidla potvrdila účast v několika veteránských závodech, mimo jiné i v závodě z Londýna do Brightonu v roce 2003. V roce 2007 byl motor kompletně zrestaurován.

V říjnu tedy červený ford opět změní majitele a jedním z nich můžete být i vy. Ale pozor, poslední zájemce koupil vůz za 693 tisíc dolarů, tedy za bezmála 13 milionů korun.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz