Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstaršímu taxikáři v New Yorku je 92 let, s řízením přestat nehodlá

aktualizováno 
Ulicemi města v poklidu projíždí dvacítkou, rád vzpomíná na staré časy a kolegové ho mají v náležité úctě. A i když se za více než 60 let podle něj pasažéři i taxikáři změnili k horšímu, chce u své profese zůstat minimálně do té doby, než mu vyprší licence.

Dvaadevadesátiletý newyorský taxikář Johnnie 'Spider' Footman. | foto: Profimedia.cz

Jmenuje se Johnie Footman alias Pavouk a do New Yorku se dostal v roce 1937, kdy prchal před rasovými nepokoji na jihu Spojených států. "Moje máma poprosila strýčka, aby mě odtamtud odvezl, protože jinak by mě mohli zabít."

Do taxislužby nastoupil poprvé v roce 1945 ještě za Franklina Roosevelta jako umývač aut a postupně se začal seznamovat s taxíky i po technické stránce. Práci si téměř okamžitě zamiloval a podle jeho slov nikdy nemusel přijít zadními dveřmi. Během roku získal za dvacet centů taxikářskou licenci a od té doby viděl snad všechny ulice města.

Dvaadevadesátiletý newyorský taxikář Johnnie 'Spider' Footman.

Dvaadevadesátiletý newyorský taxikář Johnnie 'Spider' Footman

Přezdívku Pavouk dostal od svých kolegů z motocyklového klubu v Harlemu, kde řídil stejnojmenný motocykl. Jako starý pardál stále ještě nosí kravatu, ale jde s dobou: na krku má totiž pověšený iPhone. A ani náhodou neuvažuje o tom, že by taxikaření opustil. Tedy minimálně do té doby, než mu v roce 2014 vyprší jeho licence.

Během své kariéry svezl i takové filmové hvězdy jako John Wayne a Rock Hudson, svezl bezpočet lidí, co nenechali "dýško" a toleroval laškující pasažéry na zadních sedačkách. "Sex si užívali v 50. až 70. letech. Tenkrát byly taxíky trochu větší," říká a mrkne při tom očkem.

Stejně jako se za ta léta změnilo jízdné, změnili se i zákazníci. "Dříve bývali lepší. Teď je pro ně taxikář něco jako hračka. Hraješ si sní, když chceš a když tě nudí, hodíš ji zpátky do koše," říká newyorský pavouk. Stejně tak se ale změnili i řidiči. "Dělají všechno, co jim zákazník řekne, třeba se s autem otočí tam, kde se to nesmí, a to je špatně. Jenže oni se bojí, že ztratí peníze."

Dvaadevadesátiletý newyorský taxikář Johnnie 'Spider' Footman.

On sám prý nikdy nebyl přepaden, i proto, že si preventivně zamyká dveře. "Ale samozřejmě mi někdo nezaplatí a peláší pryč jako zajíc." A hned zavzpomíná na staré časy. "Ve 40. a 50. letech jsme si vzájemně věřili. Mohl jsem nechat taxík na ulici a pomoct zákazníkovi se zavazadly do domu, dneska když nechám auto na chvíli na ulici, tak se do něj někdo vloupá."

Fotogalerie

Jeho největší spropitné bylo 20 dolarů a podle něj za to může právě dobrá komunikace s pasažéry. V současné době jezdí dva dny týdně, další dva stráví poslechem motorů taxíků v garážích na Long Island City. "Jsem s ním spokojenější než s ostatními řidiči," říká spolumajitel firmy Jerry Nazari. "Má dobrou a klidnou povahu, vynikající znalosti města a svoji práci si opravdu užívá."

Pokud si teď Pavouka v ulicích New Yorku zastavíte, se spěchem rozhodně nepočítejte. Podle kolegů totiž brázdí město rychlostí kolem 20 km/h. "Trochu jsem zpomalil, už jen těžko někoho předjedu. Pokud zákazník pospíchá, řeknu mu, že potřebuje rychlejší vůz, tenhle je pomalý," usměje se. "Rád dělám věci po svém."

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.