Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší automobil minulého století: Plechová Líza

  11:12aktualizováno  17. listopadu 17:23
Největší automobil minulého století? Nejspíš Ford Model T, který postavil na kola vlastně celý svět. Model T se nesmazatelně zapsal do historie jako první velkosériový automobil vyráběný na pásové lince.

Henry Ford, dítě michiganského farmáře irského původu, neměl jednoduché začátky.

Málokdo ví, že s auty uspěl až na třetí pokus, když v roce 1903 založil dnešní Ford Motor Company v Detroitu.

Auto pro každého
Ačkoli první auto postavil Ford už v roce 1896, na obchodní úspěchy po mnoha nezdarech čekal víc než další desetiletí. Úpadek první firmy, dluhy a těkání od dvouválců k šestiválcům nakonec překonal vynálezem univerzálního vozu se standardizovanými díly vhodného pro velkosériovou výrobu. Byl to legendární Ford Model T, Tin Lizzie neboli Plechová Líza.

Tento vůz tvořil základ velkosériové výroby, která probíhala od září 1908 do května 1927. Jejím výsledkem je 15 007 033 oficiálně vyrobených vozů s identickým typem motoru a dvoustupňovou převodovkou, což je vlastně dodnes nepřekonaný rekord. Všechny jiné milionové série automobilů totiž vystřídaly různé pohonné jednotky.

Patnáct milionů je oficiální údaj, který určuje počet vyrobených vozů v hlavních závodech. Henry Ford však dodával ještě rozložené vozy do mnoha míst na světě, kde z nich skládali celé automobily, takže jejich počet byl ještě vyšší. Například v irském Corku, kde Ford na počest svého původu zavedl první montovnu, sestavili poslední "téčko" ještě v prosinci 1927.

Síla v jednoduchosti
Byl to vlastně první globální automobil. Kromě amerického Detroitu se vyráběl či montoval v řadě zemí, například ve Francii, Velké Británii, Itálii, Dánsku, Španělsku, Belgii, Německu, Japonsku, Austrálii, Indii, Argentině, Mexiku, Jižní Africe nebo Uruguayi.

Byl neobyčejně populární, dodávaly se nejrůznější karoserie včetně přestavby na zemědělský traktor a na motorové saně. Stal se první návěsovou soupravou, založil pouliční závody a dotáhl to až na okruh do Indianapolisu. Vneposlední řadě účinkoval i ve filmu (hlavně v groteskách s Laurelem a Hardym). Světu však především ukázal přednosti pásové výroby, která snížila výrobní dobu téměř desetkrát (z 12 hodin a 28 minut na pouhých 93 minut). To ovšem mělo vliv i na cenu, která z původních 850 klesla na 360 dolarů.

Třílitrový čtyřválec dával výkon 16 kW/22 koní, což postačovalo jednoduchému robustnímu automobilu k dosažení nejvyšší rychlosti 72 km/h. Na stav tehdejších silnic to bylo víc než dostatečné.

Brzy se projevila mimořádná trvanlivost a spolehlivost Modelu T, který často přežil v provozu své modernější nástupce, i když v roce 1927 už byla jeho koncepce zastaralá. Ve druhé fázi výroby byly k dispozici také různé barvy; zpočátku Henry Ford totiž rozhodl svou dodnes tradovanou větou, že "můžete mít vůz v jakékoli barvě, pokud je to černá". Nebyla to ani tak otázka racionalizace jako problém lakovny, v níž ještě nedokázali střídat barvy.

Louis Chevrolet, který dal jméno největší konkurenční značce Forda, sám ve své dílně po odchodu od General Motors upravoval motory typu T pro automobilové závody. Takto upravený Ford Model T obsadil páté místo v soutěži 500 mil Indianapolis, největším americkém závodě, ještě v roce 1923.

V roce 2000 byl Ford Model T zvolen Automobilem století. V roce 2003 zhotovila automobilka Ford na oslavu stého výročí založení značky několik funkčních replik podle originálních plánů.

Ford T

Ford T známý jako "Plechová Lízinka".

Koncová svítilna je na petrolej.

Kolona 3200 historických automobilů Ford T na cestě napříč Amerikou do Dearbornu ve státě Michigan. Legendární automobily, kterých se prodalo 15 milionů kusů, se v ústředí Fordu účastní oslav stoletého jubilea.

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

"Téčko" v neobvyklé sněhové úpravě od Virgila Whitea z New Hampshiru (1926)

Autoři:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.